کد خبر: 9634
تاریخ انتشار: 28 مرداد 1398 - 14:41
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به فراتاب گفت:
طرح فنلاند طرح جدیدی نیست بلکه مساعی است که کشورها انجام می‌دهند و ایران نیز از این تحرکات دپیلماتیک استقبال کرده است.

Image result for ‫نشست خبری سخنگوی امور خارجه‬‎

فراتاب-گروه دیپلماسی-محمد حسن گودرزی-نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه امروز برگزار شد.

به گزارش فراتاب، در این نشست خبری که با حضور خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی در وزارت امور خارجه برگزار شد، سید عباس موسوی سخنگوی این وزارت خانه در پاسخ به سوال فراتاب در مورد سفر محمد جواد ظریف به فنلاند و طرح پیشنهادی این کشور برای کاهش تنش در خلیج فارس، اعلام کرد که ایران از اقدامات تنش زدا استقبال می کند.

موسوی گفت: بعد از تحولات منطقه‌ای، ضمن آنکه خواستار افزایش تنش در منطقه نبوده و نیستیم، اقداماتی را هم ما و هم سایر کشورهای دیگر شروع کردیم. کشورهای مختلفی در قالب‌های مختلف و با اهداف مختلف سعی کردند به کاهش تنش در منطقه کمک کنند. ایران همچون همیشه خواستار تنش نبوده و دنبال آرامش و ثبات در منطقه حساس بوده است، قبول کرده صحبت‌ها را بشنود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: طرح فنلاند طرح جدیدی نیست بلکه مساعی است که کشورها انجام می‌دهند و ایران نیز از این تحرکات دپیلماتیک استقبال کرده است. البته اقدامات خطرناکی هم وجود دارد که نسبت به آنها هشدار داده و می دهیم.

وی در مورد ائتلاف های صورت گرفته با ادعای تامین امنیت خلیج فارس تاکید کرد: برخی کشورها به دنبال ائتلاف‌سازی‌هایی که موجب افزایش بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه استراتژیک خاورمیانه می‌شود، نروند. 

موسوی در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر مکرون به تهران هم ابراز داشت: بعد از اتفاقاتی که رخ داده است، کشورهای مختلف ابتکارات مختلفی را شروع کردند که از جمله آنها از سوی مکرون بوده است که تلاش کردند هم تنش‌ها کاهش یابد و هم اقداماتی که در راستای اجرای تعهدات برجامی اروپایی‌ها به ویژه فرانسوی‌ها باشد. ایران از این اقدامات استقبال کرده است. چند دور گفت‌ وگوهای تلفنی انجام شد. چند دور نمایندگان ویژه به کشورهای همدیگر سفر کردند. مکتوباتی نیز رد و بدل شد. 

وی با بیان اینکه طرف مقابل به دنبال اقناع تهران و انجام اقدامات موثر در اجرای برجام است که ایران به مسیر قبلی بازگردد، عنوان کرد: احتمال دارد آقای ظریف سفر کوتاه به پاریس داشته باشند که در صورت نهایی شدن، اطلاع می‌دهیم. 

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که وزیر امور خارجه هم به چین و هم ژاپن سفر می‌کنند، گفت: ایشان در ادامه گفت‌ وگوهای قبلی رایزنی‌هایی انجام خواهند داد و علاوه بر مناسبات دوجانبه، مسائل روز و تنش‌های منطقه از جمله مباحث این مذاکرات خواهد بود.

 

 درخواست آمریکا برای تداوم توقیف غیرقانونی است

 

وی درباره رفع توقیف کشتی حامل نفت ایران هم گفت: اقدام دولت انگلیس و دولت جبل الطارق درباره توقیف گریس۱ غیرقانونی بود و اعلام کردیم که این اقدام راهزنی دریایی است و هیچ قانون بین‌المللی چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد. ایران از طریق مجاری حقوقی و دیپلماتیک اقداماتی انجام داد که به ثمر نشست و کشتی در حال طی مسیر خود است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: درخواست آمریکا برای تداوم توقیف غیرقانونی است. با وجود آن اقدام نادرست از سوی جبل الطارق، رد درخواست آمریکا هم از سوی جبل الطارق و هم بزریل نشان می‌دهد حنای‌آمریکا دیگر رنگی ندارد و قلدری در دنیای امروز دیگر جایی ندارد. امیدواریم کشورها قانونمدارانه به تحریم‌های یکجانبه آمریکا پاسخ داده و آنها را نپذیرند چرا که تحریم‌ها هیچ مبنایی ندارد.

موسوی درباره احتمال توقیف مجدد نفتکش حامل نفت ایران اظهار داشت: اگر این اقدام انجام شود یا حتی بیان شود، این مسئله یک نوع تهدید کشتیرانی آزاد است. ایران از طریق مجاری رسمی که داشته و به ویژه سفارت سوئیس، هشدارهای لازم را به مقامات آمریکایی داده تا این اقدام اشتباه را انجام ندهند چراکه با عواقب بدی روبه‌رو می‌شوند.

 

 گام سوم نیز متناسب با اقدامات طرف مقابل در حال طراحی است

موسوی درباره اجرای گام سوم کاهش تعهدات هسته ای هم گفت: تا این لحظه رایزنی‌ها درخصوص اجرای تعهدات اروپایی‌ها به نتیجه نرسیده است. البته تلاش‌ها در حال انجام است. مکرون در حال تلاش‌هایی است. ما منتظر آن هستیم در مدت باقیمانده تلاش‌های دیپلماتیک به چه نتیجه‌ای می‌رسد و پس از آن، شورای عالی نظارت بر برجام تصمیم‌گیری خواهد کرد چه اقدامی انجام دهیم. گام سوم نیز متناسب با اقدامات طرف مقابل در حال طراحی است.

وی درباره وضعیت بحرین ابراز داشت: ایران از همه ابزارهای دیپلماتیک و در چارچوب وظایف خود، از همه کشورهای آزادیخواه و مظلوم دفاع می‌کند. موضوع بحرین بدون دخالت در امور داخلی آن ، از دغدغه‌های دولت و ملت ایران بوده است. امیدواریم این اقداماتی که هم ما شروع کردیم و همه کشورهای دیگر حساسیت دارند، این رایزنی‌ها با استقبال بحرین روبه‌رو شود تا حقوق ملت این کشور رعایت شود.

این دیپلمات کشورمان درباره سفر ظریف به کویت اظهار داشت: ایشان قبلا پیشتر به قطر، عمان و حتی عراق سفر کرده بودند. در این سفرها، طرح مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای و هم طرح امضای پیمان عدم تعرض مطرح شده بود. این پیشنهاد می‌تواند هم به صورت جداگانه با این کشورها اجرا شود و هم می‌تواند به صورت کلی و دسته‌جمعی باشد. ایران اعلام کرده برای رفع یک تهدید واهی و اینکه  جلوی یک تهدید نامشروع را بگیرد، حاضر است این اطمینان را بدهد که ایران هیچ گاه خواستار ناامنی در این کشورها نیست.

 

تغییرات کنسولگری های ایران در عراق طبیعی است

در حاشیه این نشست خبری، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار فراتاب در مورد علت تغییر سرکنسول های کنسولگری های ایران در عراق و اقلیم کردستان این کشور با رد دخیل بودن مسائل دیگر مانند تغییر سیاست ایران در عراق گفت: این افراد به دلیل سنوات جابه جا شده و این تغییرات طبیعی است.

موسوی افزود: تابستان فصل جابه جایی دیپلمات های ایرانی است و افراد جدید جایگزین افراد قبلی شده اند.

پیش از آغاز نشست خبری، سخنگوی وزارت امور خارجه با تبریک فرارسیدن عید سعید غدیر و سالروز ورود آزادگان به کشور افزود: امروز سالگرد کودتای ۲۸ مرداد است که از آن روز، اقدامات خصمانه علیه ایران ادامه دارد که هیچ کدام به نتیجه نرسیده است و تنها چیزی که به وجود داشته، مقاومت مردمی است. 

موسوی ضمن قدردانی از حمایت‌های مردمی پس از تحریم ظریف اظهار داشت: این تحریم، یک تحریم بی‌مبنا و بدعت در عرصه بین‌المللی است. از همه مقامات عالی کشور، رسانه‌ها، مردم و دیگرانی که در این مقطع نشان دادند ایران یک کل واحد است و فرقی میان اجزایش نیست و همه از فرمانده دیپلماسی حمایت می‌کنند تشکر می‌کنم.  

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به سفرها و رایزنی‌های دیپلماتیک اخیر تصریح کرد: آقای ظریف سفرهای مختلفی داشته و خواهند داشت. وی قبلا به قطر سفر کردند. امروز در فنلاند هستند و به کشورهای اسکاندیناوی نیز سفر خواهند داشت. دیروز هم کویت بودند. هفته آینده نیز سفرهای آسیایی را خواهند داشت.   علاوه بر این سفرهایی هم به کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز و همچنین آفریقا خواهیم داشت. 

موسوی ادامه داد: در سطح رئیس‌جمهوری هم برنامه‌هایی در رابطه با کشورهای همسایه و شمالی خواهیم داشت که بعدا اطلاع‌رسانی خواهد شد. 

 

 

نظرات
آخرین اخبار