آمادگی ایران برای حل اختلاف با کشورهای حاشیه خلیج فارس | فراتاب
کد خبر: 9252
تاریخ انتشار: 3 تیر 1398 - 18:29
موسوی در پاسخ به سوال فراتاب در باره اظاهرات مقام اماراتی در مورد ایران گفت:
ایران پیشنهاداتی نظیر مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای و پیمان عدم تجاوز را مطرح کرده و آنها هستند که باید تصمیم‌گیری کنند؛ ایران با آغوش باز و علیرغم برخی اختلافات آماده گفت‌وگو با آنها است.

نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه برگزار شد.

به گزارش فراتاب، در این نشست خبری که با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی امروز صبح در این وزارتخانه برگزار شد، سید عباس موسوی سخنگوی این وزارتخانه در پاسخ به سوال فراتاب در مورد اظهارات وزیر امور خارجه امارات متحده عربی در مورد لزوم مذاکره با ایران گفت که اگر منظورشان (مقام اماراتی) مذاکره با کشورهای حاشیه خلیج فارس است، ایران از مدت‌ها قبل آمادگی خود را برای مذاکره اعلام کرده و آن را به سود همه کشورها می‌داند.

موسوی ادامه داد: ایران پیشنهاداتی نظیر مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای و پیمان عدم تجاوز را مطرح کرده و آنها هستند که باید تصمیم‌گیری کنند؛ ایران با آغوش باز و علیرغم برخی اختلافات آماده گفت‌وگو با آنها است.

این دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه درباره پیگیری‌های وزارت امور خارجه پس از تجاوز هوایپمای آمریکایی به ایران تصریح کرد: علاوه بر اقدامات سیاسی و دیپلماتیک، اعتراض و محکوم کردن و احضار سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران و احضار کاردار امارات به عنوان کشوری که این پهپاد متجاوز از خاک آنها بلند شده بود، اقدامات حقوقی و دیپلماتیک برای اعتراض و شکایت این اقدام متجاوزکارانه انجام دادیم که مهمترین آن ارسال نامه اعتراض به شورای امنیت بود که در آنجا ثبت شد. امیدواریم طی آن نامه متجاوزین متوجه اشتباه خود بشوند.

 

ایران به برجام متعهد است

 

موسوی در پاسخ به این سوال که «آیا برجام با روسیه و چین ادامه می‌یابد؟» خاطرنشان کرد: ایران به برجام متعهد است و اقدامات ایران هم در قالب این توافق است و می‌خواهیم از حقوقی که در این توافق برای ایران در نظر گرفته شده، استفاده کنیم.

موسوی گفت: حیات برجام بستگی به اجرای تعهدات توسط همه طرف‌های برجامی است. با خروج غیرقانونی آمریکا، کشورهای باقی مانده متعهد شدند نگذارند این دستاورد بین‌المللی از بین برود ولی با اندک تقلاهای دوستان، دیگران اراده‌ای برای حفظ برجام نشان ندادند و ایران علیرغم میل خود مجبور به عکس‌العمل و کاهش تعهداتش شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهار نظر یکی از مقامات روسیه مبنی بر اینکه اگر اروپا خواسته ایران را عملی نکند، روسیه این کار را انجام می‌دهد، هم ابراز داشت: این مسئله هم در قالب تعهدات طرف مقابل است. ما منتظر اروپا نبوده و نخواهیم بود و با کشورهای دوست به صورت دوجانبه در حال رایزنی هستیم و برخی راهکارهای تجاری، مالی و بانکی را تنظیم کرده‌ایم که برخی اعلام شده و برخی در حال انجام است.

 

شیوه انگلیسی‌ها را غیرسازنده می‌دانیم

 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر معاون وزیر امور خارجه انگلیس به تهران و ادعای وی درباره نقش ایران در حملات به نفتکش‌ها بیان کرد: ما این شیوه انگلیسی‌ها را غیرسازنده می‌دانیم. موریسون به عنوان معاون جدید برای آشنایی با دیدگاه‌های ایران به تهران سفر کردند. در دیدار با آقای عراقچی که بسیار صریح هم بود، طرفین دیدگاه‌های خود را مطرح کردند. معاون سیاسی وزیر امور خارجه با صراحت تمامی پرونده‌هایی که ایران با آن درگیر بوده، مطرح و به ایشان ابلاغ کرد.

موسوی ادامه دهد: اظهارات ایشان را سازنده نمی‌دانیم و نمی‌پسندیم ولی شاید بتوان گفت انگلیس به خاطر گرفتاری‌های داخلی و مواجه بودن با بحران بی‌دولتی و برگزیت و عدم پشتیبانی اتحادیه اروپا ترجیح می‌دهد با آمریکا بیشتر همراه باشد که سازنده نیست و هرگونه همراهی با این سیاست‌ها غیرقابل قبول است.

موسوی درباره اعتراض همسر نازنین زاغری و تحصن وی در مقابل سفارت ایران در انگلیس گفت: تصمیم‌گیری درباره مجرمان امنیتی با قوه قضائیه و دستگاه‌های ذیربط است. این فرد دوتابعیتی است و ایران دوتابعیتی بودن را قبول نمی‌کند و تابعیت مورد ملاک ما ایرانی بودن است. ما خانم زاغری را ایرانی دانسته و جرم‌شان هم امنیتی است. اقدامات شانتاژگونه به پرونده کمک نمی‌کند و هرگونه جنجال برای انجام امور عادی سفارت‌مان در لندن را نمی‌پذیریم و خلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی است.

سفر آبه، نقطه عطفی در روابط ایران و ژاپن بود

 

موسوی در پاسخ به سوالی دیگر درباره ادعای حمله سایبری به سیستم دفاعی ایران توسط آمریکا، اظهار داشت: من خبر دقیقی ندارم. برخی از رسانه‌های آمریکایی ادعاهایی در این باره داشتند. توانمندی دفاعی ما بالاست و بعید به نظر می‌رسد که آنها توان کار خاصی را داشته باشند. صرف این ادعا، اگر مسائل مطرح شده، رسمی باشد آنها دچار خبط بزرگی شده‌اند که اقدام خلاف حقوق بین‌المللی و قابل پیگیری است. این اعتراف می‌تواند مبنای کار حقوقی ما باشد.

موسوی درخصوص روایت‌های متفاوت از سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران گفت: سفر آقای آبه را یک سفر تاریخی و مهم در روابط دوجانبه ایران و ژاپن ارزیابی می‌کنیم؛ بعد از ۴۰ سال یک مقام عالی‌رتبه ژاپنی به تهران آمدند و ما آن را نقطه عطفی در روابط دو کشور می‌دانیم. حواشی هم درباره این سفر ایجاد شود و آن، این بود که آقای آبه که در صداقت و حسن نیت ایشان شکی نداریم، برای میانجیگری به تهران می‌آیند.

وی با بیان اینکه آقای آبه پیام کتبی نداشتند ولی پیام شفاهی داشتند، اظهار داشت: ما قبل از این سفر استقبال کرده و گفته بودیم که شنونده حرف‌هایشان خواهیم بود؛ هم رهبر معظم انقلاب، هم رئیس‌جمهوری و هم وزیر امور خارجه صحبت‌های مقامات ژاپنی را شنیدند. آنها به دنبال کاهش تنش در منطقه بوده و خیلی تمایلی نداشتند در منطقه‌ای که اقتصاد دنیا به آن وابسته است، تنش‌ها روز به روز افزایش یابد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه اضافه کرد: آنها این سخن را مطرح کردند که خواستار افزایش تنش نیستند. پیام ویژه‌ای نداشتند و همان حرف‌های قبلی که رسانه‌ای شده بود، مطرح شد. پاسخ‌های ما هم رسانه‌ای شد. پیشنهاداتی برای مراودات دوجانبه و خرید نفت هم مطرح شد که در حال بررسی است.

نظرات
آخرین اخبار