کد خبر: 8612
تاریخ انتشار: 14 خرداد 1397 - 21:45
سی ان ان:
بسیاری بر این باور بودند که انتخاب ترامپ، آمریکا را از خاورمیانه خارج می کند حال آن که او به ایجاد و شکل گیری ائتلاف منطقه ای علیه ایران کمک کرده است. بنابراین هدف بلند مدت آمریکا تغییر رژیم ایران است.

فراتاب- بین الملل: سی ان ان در یادداشتی درباره خروج آمریکا از برجام نوشت: خروج امریکا از توافق هسته ای با ایران توسط دونالد ترامپ بزرگترین اقدام وی در عرصه بین الملل بوده که می تواند پیامدهای گسترده ای به دنبال داشته باشد. من نگرانی مردم بابت هشدار ایران برای شروع مجدد فعالیت غنی سازی هسته ای اش را کاملاً درک می کنم. اما رئیس جمهور ترامپ درصدد بررسی شرایط مقابله با ایران فعلی یا ایران مسلح به سلاح اتمی در آینده است. اگرچه استدلال ها در مورد حفظ برجام منطقی است اما هیچکس از ضعف وضع موجود یا حفظ میراث عصر اوباما حمایت نمی کرد؛ زیرا این توافق تحریم های علیه ایران را لغو کرد و حیات تازه ای به اقتصاد رژیم ایران بخشید و این کشور را به عنوان بخشی از نظام بین المللی مورد شناسایی قرار داد و وجهه این کشور را بهبود بخشید. اما مشکل اصلی رژیم ایران بی قاعده بودن آن است. شما به اقدامات ایران پس از انعقاد برجام نگاه کنید. آن ها اگرچه غنی سازی اورانیوم را متوقف کرده بودند اما علناً به سرمایه گذاری در برنامه موشکی خود ادامه دادند. این کشور همچنین شهروندان خارجی را مورد آزار و اذیت قرار داده است. قدرت منطقه ای ایران در یمن، سوریه و لبنان افزایش پیدا کرده است.
در ادامه یادداشت آمده است: نگرش کشورها به توافق هسته ای به نزدیکی و مجاورت آنان با ایران باز می گردد. برای نمونه اسرائیل نمی تواند در همسایگی خود مستعمره های نظامی یک قدرت بیگانه را تحمل کند؛ زیرا در مقابل حمله ایران آسیب پذیر می شود. در واقع اگر این توافق همچنان حفظ می شد این احتمال وجود داشت که ایران به عنوان قدرتی هژمون در آستانه دستیابی به بمب اتم ظاهر شود. با نگاه به گذشته می توان گفت که معاهده سالت دهه 70 که برای محدود کردن توسعه تسلیحات شوروی منعقد شده بود در واقع پوششی برای توسعه و پیشروی شوروی در آفریقا، آمریکای مرکزی و آسیا بود. اما فروپاشی سالت و شروع مسابقه تسلیحاتی دهه 80 باعث شد شوروی به سمت میز مذاکره سوق پیدا کند نه تنش زدایی. بنابراین حدس من این است که ترامپ براساس این منطق از برجام خارج شده است. چرا به ایران پول بدهد تا این کشور به ثبات برسد، در حالیکه اقتصاد فعلی آن متزلزل است؟ تقابل با ایران حداقل برای همسایگان این کشور اجتناب ناپذیر و کمابیش در حال وقوع است.از نظر نویسنده یادداشت، تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از برجام دو دینامیک جدید ایجاد کرده است:
1. تمرکز فعلی آمریکا در مقابله با تروریسم (متمایل به اهل سنت) به سمت معرفی ایران به عنوان بی ثبات کننده اصلی در خاورمیانه
2. . تغییر مرکز ثقل سیاستگذاری از اروپا به اسرائیل و عربستان
زندگی پر از شگفتی است؛ بسیاری بر این باور بودند که انتخاب ترامپ، آمریکا را از خاورمیانه خارج می کند حال آن که او به ایجاد و شکل گیری ائتلاف منطقه ای علیه ایران کمک کرده است. بنابراین هدف بلند مدت آمریکا تغییر رژیم ایران است.
نویسنده: تیموتی استنلی
منبع: سی ان ان
برگردان به فارسی: علیرضا علیپور


بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است.

 

نظرات
آخرین اخبار