کد خبر: 8270
تاریخ انتشار: 2 خرداد 1397 - 12:20
در ماه جاری ترامپ از توافق هسته‌ای دولت اوباما با ایران که هم عربستان سعودی و هم امارات متحده عربی سال‌ها علیه آن تلاش کرده‌بودند، خارج شد و با این کار بزرگ‌ترین پیروزی آنان را تا این لحظه از طرف دولت خود رقم زد.

فراتاب- گروه بین الملل:  سه ماه پیش از انتخابات 2016، گروه کوچکی برای ملاقات با دونالد ترامپ جونیور، پسر ارشد رئیس جمهور در برج ترامپ در واشنگتن گرد آمدند. یکی از آنها یک متخصص اسرائیلی دستکاری در شبکه‌های اجتماعی بود. دیگری مأموری مخفی از سوی دو شاهزاده ثروتمند عرب. و نیز یک اعطاکننده کمک از حزب جمهوری‌خواه با سوابقی بحث‌برانگیز در خاورمیانه به عنوان پیمانکار خصوصی حوزه امنیت.
به گفته چندین منبع آگاه، این ملاقات در ابتدا برای ارائه کمک به تیم ترامپ برگزار شده بود و ارتباطاتی را میان این مردان و حلقه داخلی ترامپ ایجاد کرد که در ماه‌های آینده، پس از انتخابات و در دوران اولین سال ریاست جمهوری ترامپ ادامه یافت.
اریک پرینس، پیمانکار خصوصی حوزه امنیت و رئیس سابق بلک‌واتر این ملاقات را که در 3 آگوست 2016 برگزار شد، ترتیب داده بود. مأمور مخفی، جورج نادر به دونالد ترامپ جونیور گفت که شاهزاده‌های حاکم در عربستان سعودی و ایالات متحده عربی مشتاقند به پیروزی ترامپ پدر در انتخابات ریاست‌جمهوری کمک کنند. متخصص شبکه‌های اجتماعی، جول زامل با اغراق و ستایش از توانایی شرکتش در تجهیز یک کارزار سیاسی صحبت کرد. تا آن زمان، این شرکت یک طرح پیشنهادی چند میلیون دلاری به عنوان تلاشی برای دستکاری شبکه‌های اجتماعی در کمک به انتخاب ترامپ تنظیم کرده بود.
این شرکت که چندین افسر اطلاعاتی سابق اسرائیل را در خدمت داشت، در گردآوری اطلاعات و شکل دادن به عقاید از طریق رسانه‌های اجتماعی تخصص داشت.
مشخص نیست آیا چنین طرح پیشنهادی به اجرا درآمد یا خیر و درباره این جزئیات که چه کسی مأمور اجرای آن بود هم‌چنان اختلاف‌نظر وجود دارد. اما به گفته یک منبع آگاه از این ملاقات، جواب دونالد ترامپ جونیور مثبت بود و پس از پیشنهاد اولیه کمک، نادر به سرعت از طرف مشاوران کمپین انتخاباتی ترامپ به عنوان یک متحد نزدیک پذیرفته شد. او مرتب با جرد کوشنر، داماد ترامپ و مایکل تی.فلین که بعدها اولین مشاور امنیت ملی رئیس جمهور شد، دیدار می‌کرد. در آن زمان، نادر نقشه‌ای مخفیانه برای استفاده از پیمانکاران خصوصی برای بی‌ثبات کردن ایران بر اساس کینه‌جویی منطقه‌ای عربستان سعودی و امارات، پیش می‌برد.
پس از انتخاب ترامپ، نادر مبلغ زیادی پول، به گفته یکی از معاونان به ارزش 2 میلیون دلار به زامل پرداخت. درباره علت این پرداخت روایت‌های متضادی وجود دارد اما در میان دیگر علل، یکی این است که شرکتی وابسته به زامل، گزارشی مفصل درباره اهمیت کارزار شبکه‌های اجتماعی در پیروزی ترامپ به نادر ارائه کرده بود.
این ملاقات‌ها که پیش از این گزارش نشده بودند، اولین نشانه‌ها از احتمال کمک کشورهایی غیر از روسیه در ماه‌های پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری به کمپین انتخاباتی ترامپ است. این روابط و کنش‌ها موضوع بازرسی رابرت مولر، بازرس ویژه است که ابتدا مأمور شده بود همکاری احتمالی کارزار ترامپ با روسیه را بررسی کند.
نادر با این بازرسی همکاری می‌کند و بازرسان ویژه از چندین شاهد در واشنگتن، نیویورک، آتلانتا، تلاویو و جاهای دیگر در این باره سوال کرده اند که چه کمک خارجی ممکن است ارائه یا پذیرفته شده باشد و این که آیا هیچ‌کدام از این کمک‌ها با روسیه هماهنگ شده بود. این مصاحبه‌ها شواهد بیشتری از تداوم فعالیت تحقیقات تیم بازرسی ویژه در حال حاضر و حتی علیرغم درخواست علنی وکلای ترامپ از مولر برای پایان بخشیدن به تحقیقات ارائه می دهد.
مداخله دولت‌ها یا افراد خارجی در انتخابات آمریکا غیرقانونی است و مشخص نیست که آیا همکاری مستقیمی از طرف عربستان و امارات ارائه شده است و این همکاری به چه صورت بوده است. اما دو شخص آشنا با این ملاقات‌ها گفتند که به نظر نمی‌رسید مقامات تیم انتخاباتی ترامپ با ایده همکاری با خارجی‌ها مشکلی داشته باشند.
یکی از وکلای ترامپ جونیور در بیانیه‌ای اعلام کرد «پیش از انتخابات سال 2016، دونالد ترامپ چونیور ملاقاتی را با اریک پرینس، جورج نادر و فردی که ممکن است جول زامل باشد به یاد می‌آورد. آنها ترامپ جونیور را برای یک استراتژی بازاریابی یا پلاتفرمی در شبکه‌های اجتماعی تحت فشار گذاشتند. او به این کار علاقمند نبود و ماجرا به همین جا ختم شد.»
این ملاقات در آگوست 2016 بازتابی از ملاقات دو ماه پیش از آن است که آن هم توسط هئیت ویژه در حال بررسی است؛ ملاقات دونالد ترامپ جونیور و دیگر دستیاران عالی‌رتبه کارزار انتخاباتی با یک وکیل روس، پس از آن که به آنها قول اطلاعاتی مخرب درباره هیلاری کلینتون داده شد. شواهدی در دست نیست که نشان دهد ملاقات آگوست بر اساس پیش‌فرضی مشابه شکل گرفته است.
این افشاگری‌ها درباره ملاقات‌های انجام شده درست در میانه تحقیقات جدید درباره ارتباطات میان مشاوران ترامپ و حداقل سه دولت ثروتمند خلیج فارس رخ داده است. مولر، علاوه بر تمرکزش بر عربستان سعودی و امارات، از شاهدان درباره ملاقات‌های میان مشاوران کاخ سفید و نمایندگان قطر، رقیب عربستان سیاسی پرس‌وجو کرده است.
یکی از وکلای زامل اجرای هر نوع عملیات برای پیروزی ترامپ توسط موکلش را رد می‌کند. «وزارت دادگستری آمریکا از روز اول مشخص کرده بود که جول و شرکت‌های او هدف هیچ‌گونه بازرسی نبوده‌اند. موکل من به طور کامل با دولت در این پرونده بازرسی همکاری کرده است.» یکی از وکلای نادر نیز می‌گوید «نادر با این بازرسی‌های به طور کامل همکاری کرده و خواهد کرد.» یک مقام عالی‌رتبه در عربستان سعودی گفت که این کشور هرگز نادر را در هیچ مقامی به خدمت نگرفته یا به او اجازه نداده است از طرف شاهزاده صحبت کند. پرینس از اظهار نظر خودداری کرد. کاخ سفید نیز به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخ نداد.
مشاوران دربار
شاهزاده محمد بن زاید ال‌نهیان در دوبی، حاکم واقعی (de facto) امارات متحده عربی و شاهزاده محمد بن سلمان در عربستان، مشاور اصلی پادشاه، از مدت‌ها پیش با بسیاری از سیاست‌های دولت اوباما درباره خاورمیانه مخالف بوده‌اند. آنها از توافق رئیس‌جمهور اوباما با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور، حمایت او از قیام‌های بهار عربی و عدم مداخله‌اش در جنگ داخلی سوریه خشمگین بودند.
نشریات خبری وابسته به عربستان و امارات با قدرت تمام از عملکرد خانم کلینتون، رقیب دموکرات دونالد ترامپ، در زمان وزارت امور خارجه‌ انتقاد می‌کردند و دیپلمات‌های آشنا با طرز فکر آنان می‌گویند که هر دو شاهزاده امیدوار بودند رئیس‌جمهوری بر سر کار بیاید که با ایران و گروه‌هایی مانند اخوان المسلمین مخالفت بیشتری نشان دهد.
نادر سال‌ها به عنوان مشاور نزدیک شاهزاده محمد ابوظبی و زامل نیز به عنوان مشاور دربار امارات کار کرده بود. به گفته سه نفر از افرادی که نادر درباره تلاش‌هایش با آنها گفتگو کرده بود، زمانی که ترامپ در اوایل سال 2016، نامزدی قطعی از سوی جمهوری‌خواهان را به دست آورد، نادر از طرف شاهزاده امارات شروع کرد به پرس‌و‌جو درباره راه‌های احتمالی حمایت از ترامپ. به گفته آگاهان، نادر همچنین حداقل دو بار در طول کارزار انتخاباتی به عنوان مأمور سری شاهزاده محمد ابوظبی به مسکو سفر کرد. بعد از انتخابات، او در همکاری با این شاهزاده ملاقات پرینس و یک تأمین‌کننده مالی نزدیک به رئیس جمهور روسیه پوتین را ترتیب داد. 

شرکت‌های مرتبط با زامل با روسیه نیز ارتباطاتی دارند. یکی از شرکت‌های او پیش از این برای الیگارشی مرتبط با پوتین از جمله آلگ دریپاسکا و دیمیتری ریبولف کار کرده‌اند که این شرکت را برای کارزارهای آنلاین علیه رقبای تجاری‌شان به کار گرفته بودند.
دریپاسکا تاجر منتفذ آلومینیوم، زمانی با رئیس سابق کارزار انتخاباتی ترامپ، پاول مانفورت، معامله می‌کرد. مانفورت در تحقیقات هیئت ویژه درباره اتهامات جرائم مالی و ندادن اطلاعات درباره لابی‌گری‌اش به نیابت از رئیس جمهور سابق اوکراین، یکی از هم‌پیمانان پوتین، اعلام بی‌گناهی کرده است. ریبولف نیز زمانی عمارتی در فلوریدا را از ترامپ خریده است.
دیدار نادر از روسیه و کاری که شرکت‌های زامل برای روس‌ها انجام دادند، به گفته افراد آشنا با مصاحبه‌های شاهدان، موضوع بررسی‌های هیئت ویژه بوده‌اند.
سلسله ملاقات‌ها
زامل و نادر به دعوت پرینس در تاریخ 3 آگوست به برج ترامپ رفتند. به گفته افراد مطلع، استفان میلر، دستیار ارشد کارزار که اکنون مشاور کاخ سفید است نیز در دفتر ترامپ جونیور حضور داشت.
پرینس، جمهوری‌خواهی ست که از مدت‌ها پیش به کارزارهای انتخاباتی کمک مالی اعطا می‌کند و برادر بتسی دِوس وزیر آموزش. پرینس و نادر یکدیگر را از زمانی که نادر به عنوان یک مأمور بازرگانی در بلک‌واتر در سال‌های پس از حمله آمریکا به عراق کار می‌کرد، می‌شناسند. پرینس ارتباطات طولانی‌مدتی با امارات دارد و به دفعات با شاهزاده محمد تجارت کرده است.
پرینس پس از اشاره به خانواده خود و دیگر اعطاکنندگان کمک به کمپین انخاباتی ترامپ، نادر را به عنوان دوستی قدیمی و دارای پیوندهای قوی در میان رهبران عرب معرفی کرد. نادر مکرراً از شاهزادگان سعودی و اماراتی با عنوان «دوستان من» یاد کرد. برای تأکید بر این نکته او عکس‌هایش با این شاهزادگان را نشان داد.

     نادر و شاهزاده محمد بن سلمان از عربستان سعودی در عکسی که به دست نیویورک‌تایمز رسیده است.

به گفته یک منبع آگاه از این مکالمه، نادر به دونالد ترامپ جونیور توضیح داد که هر دو شاهزاده ترامپ را رهبری مقتدر می‌دانند که خلأ قدرتی را که به باور آنان اوباما در خاورمیانه به جا گذاشته بود، پر خواهد کرد و ادامه داد که او و دوستانش خوشحال خواهند شد تا حد امکان از ترامپ حمایت کنند.
زامل به نوبه خود، ظرفیت‌های شرکت رسانه‌ای آنلاین خود را عرضه کرد، هر چند روشن نیست اشاره‌ای به طرح پیشنهادی شرکت خود کرده باشد. به گفته یک منبع آگاه، نادر از دونالد ترامپ جونیور دعوت کرد با یک شاهزاده سعودی ملاقات کند- دعوتی که ترامپ جوان رد کرد. بعد از حدود نیم ساعت، همه طرف‌ها کارت ویزیت خود را به هم دادند.
به گفته وکیل زامل «این ملاقاتی کوتاه بود، هیچ اقدام عینی ارائه یا بر آن اصرار نشد و هیچ نتیجه‌ای نیز نداشت.»
به گفته سه نفر که در تهیه طرح نقش داشتند و نفر چهارمی که از این تلاش‌ها مطلع بوده است، در این زمان یک شرکت مرتبط با زامل در تدارک طرح پیشنهادی برای کارزار مخفیانه چند میلیون دلاری دستکاری اطلاعات آنلاین برای کمک به پیروزی ترامپ بود. این طرح شامل استفاده از هزاران حساب کاربری تقلبی در شبکه‌های اجتماعی برای ارتقای نامزدی ترامپ در پلاتفرم‌هایی مانند فیسبوک می‌شد.

به گفته یک فرد آگاه، در درون شرکت Psy-Group نگرانی‌هایی درباره قانونی بودن این نقشه وجود داشت. این شرکت که شعار آن «شکل‌دادن به واقعیت» است، با یک شرکت حقوقی آمریکایی مشورت کرد و آنها گفتند در صورت مداخله هر غیرآمریکایی، این تلاش‌ها غیرقانونی خواهد بود. 

بازرسان گروه ویژه درباره ملاقات آگوست 2016 از زامل، بنیانگذار Psy-Group بازجویی کرده‌اند و حداقل دو تن از مأموران اف.بی.آی مرتبط با این بازرسی به اسرائیل سفر کرده‌اند تا با کارمندان مشارکت‌کننده در تهیه پیشنهاد این شرکت، مصاحبه کنند. تیم بازرسان ویژه با همکاری پلیس اسرائیل کامپیوترهای یکی از شرکت‌های زامل که اکنون در حال انحلال است را به دست آورده‌اند.
در هفته‌های پرفشار پایانی کارزار و در طول انتقال ریاست جمهوری، بسیاری از مشاوران ترامپ به سمت نادر متمایل شدند. او مرتب با کوشنر، فلین و استفان بَنن که ریاست کمپین را پس از استعفای مانفورت به دلیل افشاگری‌ها درباره کارش در اوکراین به دست گرفت، ملاقات می‌کرد.
در دسامبر 2016، نادر از یک شرکت اینترنتی مرتبط با زامل- شرکت WhiteKnight مستقر در فیلیپین- ارائه‌ای را خریداری کرد که تأثیر کارزارهای شبکه‌های اجتماعی را در پیروزی انتخاباتی ترامپ نشان می‌داد. یک نماینده این شرکت می‌گوید « WhiteKnight عالی ترین خدمات پژوهش و توسعه پایدار تجارت را به مشتریان معتبر در سراسر جهان ارائه می‌دهد. این شرکت درباره هیچ‌یک از مشتریانش حرف نخواهد زد.»
پس از مراسم تحلیف ریاست جمهوری، هم زامل و هم نادر در کاخ سفید با کوشنر و بنن ملاقات کردند.
در آن زمان، نادر در حال پیشبرد طرحی بود که از پیمانکاران خصوصی برای خرابکاری اقتصادی علیه ایران استفاده کند؛ و امید داشت از این طریق ایران وادار شود برای همیشه دست از برنامه هسته‌ای خود بردارد. این برنامه شامل تلاش‌هایی برای بازداشتن شرکت‌های غربی از سرمایه‌گذاری در ایران و عملیات‌هایی برای ایجاد بی‌اعتمادی میان مقامات ایرانی بود. او این طرح با هزینه تخمینی حدود 300 میلیون دلار را برای مقامات آمریکایی، اماراتی و سعودی تبلیغ کرد.
بهار سال گذشته، نادر برای ملاقات‌هایی با افسران ارشد نظامی و اطلاعاتی سعودی و برای پیشبرد نقشه‌اش برای خرابکاری در ایران ملاقات کرد. به گفته چندین فرد آگاه، او متقاعد شده بود که جنگ اقتصادی کلید براندازی حکومت در تهران است. نادر تلاش کرد کوشنر را متقاعد سازد شخصاً در سفرش به ریاض در مقابل شاهزاده محمد بر این نقشه صحه بگذارد، هر چند مشخص نیست آیا این پیغام مبادله شد یا خیر.
زمانی که از مقام عالی‌رتبه عربستان سعودی درباره نقشه‌های نادر برای حمله به ایران سوال شد، او گفت نادر عادت داشت بر طرح‌هایی اصرار ورزد که سرانجامی نداشتند. نادر با پرینس درباره طرحی صحبت کرده بود که طی آن عربستان سعودی 2 میلیارد دلار برای راه‌اندازی ارتشی خصوصی برای نبرد علیه نیروهای متحد ایران در یمن بپردازد. پس از ورود به کاخ سفید، ترامپ در ائتلافی نزدیک با عربستان سعودی و امارات قرار گرفت. اولین سفر خارجی او به ریاض بود. او حتی به رغم مخالفت آشکار وزارت‌خانه‌های خارجه و دفاع، قویاً از تلاش سعودی‌ها و اماراتی‌ها برای ایزوله کردن همسایه‌شان قطر، دیگر متحد آمریکا، حمایت کرد.
در ماه جاری ترامپ از توافق هسته‌ای دولت اوباما با ایران که هم عربستان سعودی و هم امارات متحده عربی سال‌ها علیه آن تلاش کرده‌بودند، خارج شد و با این کار بزرگ‌ترین پیروزی آنان را تا این لحظه از طرف دولت خود رقم زد.
نویسندگان: مارک مازتی، رونن برگمان، دیوید کرک پاتریک
منبع: نیویورک تایمز
برگردان به فارسی: مهتاب محبوب


بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است.

 

نظرات
آخرین اخبار