کد خبر: 7217
تاریخ انتشار: 30 دی 1396 - 23:40
در سال‌های اخیر روند استفاده از ارزهای رمزپایه و مجازی مانند بیت کوین افزایش داشته و ارزش این ارزها روز به روز افزایش داشته است.

در سال‌های اخیر روند استفاده از ارزهای رمزپایه و مجازی مانند بیت کوین افزایش داشته و ارزش این ارزها روز به روز افزایش داشته است. علاوه بر بیت کوین، لیت کوین دیگر ارز رمز پایه ای است که در دنیا استفاده از آن رو به افزایش است.  لیت کوین توسط چارلی لی پایه‌گذاری شده است و این ارز رمز پایه،چهارمین ارز بزرگ دیجیتالی است که در بازار سرمایه‌گذاری بعداز بیت کوین و اتریوم رکورد زنی کرده است.

در این میان برخی از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی نسبت به حبابی بودن و غیر قابل اطمینان بودن ارزهای رمز پایه و به خصوص بیت کوین هشدار داده اند. با این وجود به نظر می رسد که همچنان اشتیاق نسبت استفاده از این پول مجازی فروکش نکرده و همین امر باعث شده که ارزش این پول روز به روز بالاتر برود تا جایی که در ارزش هر بیت کوین در ابتدای ماه گذشته به بیش از 9500 دلار در بازار های آسیایی رسید. شین شانل (Shane Chanel) مشاور یک شرکت سرمایه گذاری به نام اِی.اِس.آر وِلت ادوایزر (ASR Wealth Advisers) پیش بینی کرده است که بیت کوین طی شش ماه آینده به  12000 دلار درآمد خواهد رسید. وی گفت: "حرص و طمع همچنان قیمت را در کوتاه مدت افزایش می دهد." اما هشدار داد که هر گونه ناکامی قرارداد آتی بیتکوین در چند هفته آینده می تواند موجب نابودی سریع این ارز شود.

استفاده از ارزهای رمزپایه با رشد بی‌سابقه‌ای همراه بوده اما افت ناگهانی قیمت این نوع ارزها نیز دور از انتظار نیست. با این همه کارشناسان اقتصادی در مورد آینده آن با یکدیگر هم نظر نیستند و برخی از کارشناسان اقتصادی و امور تجاری معتقدند که بیت‌کوین در آینده می‌تواند جایگزین ارزهای رایج شده و در معاملات جهانی مورد استفاده قرار گیرد. این درحالی است که گروهی دیگر آن را پروژه‎ای شکست خورده می‌دانند که در آینده‌ای نه چندان دور از سیستم‌های تجاری حذف خواهد شد.

 البته دلیل دیگری که برای موضع گیری در مورد بیت کوین و سایر ارز های مشابه وجود دارد غیرقابل ردگیری بودن تراکنش های مرتبط با ارزهای رمز پایه است که امکان استفاده از آنها را در موارد خلاف قانون به خصوص پولشویی است. شاید به همین دلیل و عدم امکان نظارت بر ارزهای رمزپایه باشد که برخی از کشورها مجبور کرده که که استفاده از این ارزهای رمزپایه و در صدر آنها بیت کوین را ممنوع یا حداقل محدود و تحت نظارت دولت قرار دهند. برای مثال بانک مرکزی اندونزی هشدار تازه ای در مورد خرید و فروش و هر نوع استفاده از ارزهای رمزی گذاری شده در معاملات این کشور داده و آن را غیرقانونی اعلام کرد. مدیراجرایی بخش ارتباطات بانک مرکزی اندونزی چندی پیش اعلام کرد که براساس قانون شماره هفت سال 2011 در مورد ارزها، در هر معامله ای که در قلمرو اندونزی به منظور پرداخت و یا انجام وظایف دیگر انجام می شود باید از ارز رایج و رسمی کشور' روپیه' استفاده شود. نگهداری ارزهای رمز گذاری شده بسیار خطرناک است زیرا هیچ نهاد رسمی و مسئولی در این زمینه وجود ندارد.

بیت‌کوین در ایران نیز طرفداران بسیاری دارد؛ چرا که با وجود تحریم‌های بانکی علیه این کشور استفاده از کارت‌های اعتباری برای شهروندان آن امکان پذیر نیست. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران استفاده از بیت‌کوین را نامساعد توصیف کرده و بارها نسبت به انجام معاملات تجاری با آن هشدار داده است. برای مثال رییس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ضمن توصیه به پرهیز مردم از سرمایه گذاری در موقعیت های پر خطر مثل بیت کوین گفته است که نه تنها بانک مرکزی بلکه هیچ کجای دنیا بیت کوین را ضمانت نمی کند. سابقه‌ای وجود ندارد که بانک‌های مرکزی بیت کوین را تضمین کرده و نظر مثبتی درباره آن داشته باشند. با توجه به بالا بودن ریسک سرمایه گذاری در بیت کوین توصیه می کنم مردم تجربه سرمایه گذاری در موقعیت های پر ریسک مانند موسسات مالی غیرمجاز را در نظر گرفته و در بیت کوین سرمایه گذاری نکنند. گرچه استفاده از بیت‌کوین در ایران ممنوع نیست و بانک مرکزی هنوز در مورد آن تصمیم قاطعی نگرفته است اما در برخی از کشورهای جهان به دلایل شرعی یا حقوقی استفاده از این پول اینترنتی ممنوع است.

براساس گزارشی از یورونیوز، اظهارات کارشناسان مذهبی نشان می دهد که استفاده از ارز اینترنتی برخلاف قوانین شریعت اسلام است. ترکیه از جمله کشورهای است که به دلیل مغایرت با قوانین اسلامی استفاده از بیت‌کوین را ممنوع اعلام کرده است. الجزایر، مراکش، بولیوی، اکوادور، قرقیزستان، بنگلادش و نپال از جمله کشورهایی هستند که استفاده از بیت‌کوین را ممنوع کرده‌اند. در برخی از این کشورها درصورت استفاده از بیت‌کوین خاطیان می‌توانند با مجازات زندان روبرو شوند. در برخی دیگر از کشورها از جمله تایوان، ویتنام، لهستان، چین، هند و روسیه استفاده از بیت‌کوین ممنوع نیست اما استفاده از آن با محدودیت‌های قانونی همراه است.

کره جنوبی دیگر کشوری است که تلاش دارد مبادلات ارزهای رمزپایه را محدود کند و حتی  در پی آن است که استفاده از بیت‌کوین را در معاملاتی که در این کشور صورت می گیرد را ممنوع اعلام کند. پارک سانگ-کی، وزیر دادگستری کره جنوبی روز پنجشنبه (۱۱ دسامبر) اعلام کرد که دولت این کشور در پی آن است که تمامی ارزهای اینترنتی از جمله بیت‌کوین را ممنوع اعلام کند. با این حال هنوز تصمیم نهایی در این باره اتخاذ نشده است و مسئولان کشور در حال بررسی این برنامه هستند. این کشور یکی از بزرگترین بازارهای جهانی برای استفاده از بیت‌کوین را در اختیار دارد و انتشار این خبر سبب وارد شدن شوک به بازار بورس آن شد. دلیل ممنوعیت استفاده از بیت‌کوین در این کشور نحوه استفاده از آن است. بیت‌کوین در کره جنوبی به صورت قمارگونه مورد استفاده قرار می‌گیرد و همین مساله باعث نگرانی مسئولان از آسیب رسیدن به اقتصاد این کشور شده است.

با توجه به این موارد باید دید  که در نهایت آینده ارزهای رمزپایه به کجا خواهد انجامید. استفاده و قانونی شدن آن یا ممنوعیت و درنتیجه افت ارزش و ترکیدن حباب قیمتی آن.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار