کد خبر: 12345
تاریخ انتشار: 25 دی 1402 - 15:57
مرکز آمار استان کردستان و انتشار آماری متفاوت از روند ده سال اخیر

 

فراتاب – گروه اجتماعی: استان کردستان طی دو دهه اخیر همواره دارای نرخ بیکاری بالاتر از میانگین کشوری بوده و در برخی سال‌ها در رتبه نخست بیشترین درصد بیکار نیز قرار داشته است. اما جدیدترین آمارهای رسمی مدعی‌اند طی سال گذشته وضعیت بیکاری در این استان بهبود قابل توجهی یافته است که بایست دید این آمار تا چه میزان با واقعیات موجود این استان محروم و کمتر توسعه یافته تطبیق دارد؟ گزارش پیش رو به بررسی روند و ارقام بیکاری در استان مذکور طی دهه گذشته تا به امروز خواهد پرداخت:

سال 1392

در سال ۱۳۹۲ طبق گزارش مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در استان کردستان عدد 13.6 درصد اعلام شده است با نرخ مشارکت اقتصادی 40.3 درصدی.

سال 1393

در سال ۱۳۹۳ نرخ بیکاری در کردستان کردستان به 13.7 درصد افزایش یافت که بیشتر از میانگین کشوری با نرخ بیکاری 12.6 درصد بود.

سال 1394

در سال ۱۳۹۴ تنها با کاهش 0.4 درصد آمار نرخ بیکاری به عدد 13.3 درصد رسید اما با این‌حال همچنان کردستان از جمله بالاترین نرخ‌های بیکاری در کل کشور را دارا بود.

سال 1395

در سال ۱۳۹۵ آمار بیکاری در استان خیز برداشته و به عدد 15.2 درصد افزایش یافت تا استان کردستان به رغم وجود پتانسیل‌های بالاو ظرفیت‌های گوناگون مختلف در حوزه‌های گوناگون، همچنان در بحران اقتصادی پیشتاز باشد.

سال 1396

سال ۱۳۹۶ آمار نرخ بیکاری روند نزولی به خود می‌گیرد و به عدد 13.6 درصد رسید البته در این آمار جوانان‌ تحصیل‌کرده بیشترین سهم را در این نرخ بیکاری داشتند.

سال 1397

در سال ۱۳۹۷ آمار نرخ بیکاری در استان کردستان با رشد 1.4 درصدی به عدد 14.6 افزایش یافت تا تب بیکاری تن کردستان را باز داغ و سوزنده کند.

سال 1398

در سال ۱۳۹۸ که نرخ بیکاری در کشور طبق اعلام مرکز امار کشور عدد 10.6 درصد بود، نرخ بیکاری در کردستان عدد 12.7 درصد را نشان می‌داد تا این استان باز سبقت گیرنده و مقام‌آور در نرخ بیکاری در کشور باشد.

سال 1399

سال ۱۳۹۹نیز خبر تازه‌ای برای فروکش کردن آمار نرخ بیکاری در کردستان شنیده نشده است و با صعود 1.3 درصدی به عدد 14 درصد رسید.

سال 1400

در سال ۱۴۰۰ استان کردستان رتبه نخست بیشترین میزان بیکاری را در کل کشور به خود اختصاص داد آمار نرخ بیکاری در استان کردستان طبق اعلام مرکز آمار به عدد بی‌سابقه‌ی 16.7 درصد رسید تا تمام مرزهای ناکامی‌های اقتصادی را درنوردد.

سال ۱۴۰۱

سال ۱۴۰۱ طبق اعلام مرکز آمار کشور نرخ بیکاری در کشور عدد 9.7 درصد اعلام شده است اما این عدد در کردستان 13.8 درصد بود تا همچنان زخم بیکاری در کردستان عمیق باشد.

سال ۱۴۰۲

سال ۱۴۰۲طبق  اعلام مرکز آمار کشور استان کردستان در فصل پاییز سال جاری رتبه اول بیشترین کاهش بیکاری را در کشور کسب نموده استدر همین زمینه و به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری کردستان نرخ بیکاری به 9.7 درصد کاهش یافته است! این در شرایطی است که معدل کاهش نرخ بیکاری در کشور 0.6 درصد بوده اما در کردستان این عدد 4.1 درصد اعلام شده است، یعنی کردستان هفت برابر میانگین کشوری کاهش نرخ بیکاری داشته است.

البته بایست منتظر ماند و دید در راستی آزمایی این اعداد مقامات استان کردستان چه مستندها و شواهدی ارائه خواهند کرد و در عین حال کارشناسان و متخصصین اقتصادی چه دیدگاهی در این خصوص دارند؟

 

گزارش از نشمیل علی‌مرادی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار