کد خبر: 7150
تاریخ انتشار: 13 دی 1396 - 00:25
اقتصاد جهان به طور کلی در سال 2017 سال خوبی را پشت سر گذاشت و به طور کلی چشم اندازهای سال 2018 از دیدگاه کارشناسان اقتصادی چشم انداز های روشنی است.

اقتصاد جهان به طور کلی در سال 2017 سال خوبی را پشت سر گذاشت و به طور کلی چشم اندازهای سال 2018 از دیدگاه کارشناسان اقتصادی چشم انداز های روشنی است. با این حال مسائلی مانند شکاف طبقاتی و درآمدی ممکن است در سال 2018 ادامه بیابد روزنامه گاردین نظر چند کارشناس اقتصادی و پیش بینی های آنها را در مورد اقتصاد جهان و چالش های احتمالی آن در سال 2018 منتشر کرده است.

ادامه رشد اقتصاد جهان

به طور کلی اقتصاد دانان جهان در مورد سال 2018 معتقد هستند که در این سال اقتصاد جهانی عملکرد قوی تری خواهد داشت و رشد 2017 را ادامه خواهد داد. با این حال، این بدان معنا نیست که هر بخش و هر شرکت، سالی بدون مشکل داشته باشد. فیلیپ اینمان (Phillip Inman) با اشاره به آمار های صندوق بین المللی پول در مورد رشد اقتصاد جهانی می نویسد: سال 2018 سال خوبی برای اقتصاد جهان خواهد بود. صندوق بین المللی پول(IMF) اخیرا پیش بینی خود را برای رشد جهانی به 3.7٪ ارتقا داد تا منعکس کننده بازگشت به سلامت تولید در بیشتر کشورهای توسعه یافته و چین باشد. رشد تولید در سال 2014 میلادی متوقف شد، چرا که چین از جریان صادرات ارزان قیمت ناامید شده و منطقه یورو از بحران بدهی یونان رنج می برد. در ماه نوامبر 2017 افزایش قابل ملاحظه در تجارت جهانی، کارخانه ها را در سراسر جهان به بالاترین میزان تولید خود در دهه های اخیر سوق داد. این روندی است که پیش بینی کنندگان انتظار دارند در سال 2018 ادامه یابد. قیمت نفت به شدت افزایش یافته و به بیش از 60 دلار در هر بشکه رسیده است. قیمت آن در سال گذشته به پایین ترین حد خود نزدیک به 40 دلار رسیده بود، اما تحلیلگران انتظار دارند که این افزایش بیشتر شود و رشد اقتصادی بدون افزایش هزینه های سوخت و بدون وقفه ادامه یابد. صندوق بین المللی پول موضوع برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) را به عنوان یک احتمال برای رشد، همراه با سطوح بالای بدهی های جهانی برجسته کرده است. اما با توجه به اینکه بازارهای بورس در پایان سال به بالاترین سطح خود رسیده اند، این تصویر کاملا شفاف است.

روزهای خوب بازار های سهام

پاتریک کالینسون(Patrick Collinson) در پیش بینی خود به وضع خوب بازارهای سهام اشاره می کند. کالینسون نوشت: پس از یک سال از بازارهای پررونق در سراسر جهان، مفسران در مورد وضعیت بازارها در سال 2018 اتفاق نظر ندارند. شاخص S & P 500 در سال جاری به رکورد جدیدی رسید، شاخص Dax در آلمان 13 درصد و شاخص بورس پاریس 10 درصد افزایش یافت. شاخص FTSE 100 نیز به سطح تثبیت شده رسیده و برای اولین بار درست قبل از کریسمس در سطح بالای 7،600 حرکت می کند. با این حال سود سالیانه آن فقط 7 درصد است، که منعکس کننده نگرانی های گسترده در مورد برگزیت، اقتصاد و رشد کم دستمزد ها است. این سطح شاخص ها تنها چند درصد پائینتر از روزهای سال 1999 است.  در مقابل، وال استریت از آن زمان تا کنون به میزان 75 درصد افزایش یافته است. آیا سال 2018 می تواند عملکرد نسبی FTSE را بهبود بخشد؟ اگر مذاکرات برگزیت خوب پیش برود، نرخ بهره همچنان پائین و سطح دستمزد ها بالا خواهد رفت و بازار سهام داخلی برندگان خود را خواهد داشت.

برگزیت مسئله اول اقتصاد اروپا

 

جیل ترینور(Jill Treanor) مسئله برگزیت را موضوعی مهم در اقتصاد اروپا و بریتانیا می داند و نوشته است: سال آینده، سالی کلیدی برای شهر و بانکداری است. مشاغلی که به برگزیت وابسته هستند و بانک ها شروع به اجرای برنامه هایی می کنند تا با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بتوانند فعالیت خود را ادامه دهند. این امر بستگی دارد که آیا می توان  در مورد دوره انتقال توافق کرد و چه نوع معاملهای در مورد مسائل تجاری پس از برگزیت انجام شود. بانک انگلستان (Bank of England) اعلام کرده که برگزیت در اولین روز ماه مارس 2019 (روز خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا)می تواند 10 هزار شغل را تحت تاثیر قرار دهد. بسیاری از مردم گلدمن ساکس (Goldman Sachs) را بعنوان یک فشار سنج قبول دارند: مقر اروپایی این شرکت بزرگ تجاری با هزینه 350 میلیون پوندی در ماه مارس 2019 در لندن به اتمام می رسد.  تصمیم گیری در مورد اینکه چگونه 10 طبقه آن پر شود، می تواند در سال 2018 گرفته شود. رئیس این شرکت سال گذشته با طعنه به لندن، از پاریس و فرانکفورت به عنوان هاب های جدید این شرکت در دوران بعد از برگزیت نام برد.

افزایش شکاف بین فقیر و غنی

روپرت نیته (Rupert Neate) مسئله شکاف بین فقر و غنی را مورد توجه قرار داده است. در مطلب نیته آمده که شکاف بین فقر و غنی در سال 2018 به دلیل بهره مندی آمریکایی های ثروتمند از هدیه بزرگ کریسمس دونالد ترامپ در مورد کاهش مالیات  ادامه و بیشتر خواهد شد. در ماهی که گذشت رئيس جمهور آمریكا از اقدام كنگره این کشور برای  آنچه که وی "بزرگترین كاهش مالیات در تاریخ "  خواند قدردانی كرد. مالیات شرکت ها از 35٪ به 21٪، و نرخ مالیات برترین از 39.6٪ به 37٪ کاهش می یابد. براساس محاسبات مرکز سیاست های مالیاتی آمریکا (The Tax Policy Center) ، 62 درصد از مزایای تغییرات مالیات به 1 درصد از ثروتمندترین آمریکایی ها می رسد. فقیرترین آمریکایی ها که به اندازه کافی برای کاهش مالیات استفاده نمی کنند، در حدود 60 دلار در سال از این قانون نفع خواهند برد. به گفته اداره آمار ایالات متحده US Census Bureau)) این کشور در حال حاضر یکی از کشورهایی با نابرابری بالای جهان است که در حالی که چهار نفر از پنج ثروتمند جهان در آن زندگی می کنند، 41 میلیون نفر به طور رسمی در فقر زندگی می کنند. در گزارش نابرابري جهاني که توسط اقتصاددان توماس پيکتي (Thomas Piketty) تهيه ودر ماه جاري منتشر شد آمده که در صورتی که اقدام سياسي هماهنگ در سطح جهاني براي افزايش ماليات بر سوپر ثروتمندان وجود نداشته باشد، ثروتمندان همچنان بیشتر درامد های جهانی را به خود اختصاص می دهند و جمعیت فقرا بیشتر خواهد شد. در این گزارش آمده که رشد درآمد یک درصد از مردم ثروتمند تا سال 2050 از 20 درصد به 24 درصد می رسد.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار