کد خبر: 7148
تاریخ انتشار: 12 دی 1396 - 22:57
در سال 2017 شاهد نوسانات زیادی در بازارهای اقتصادی جهان از جمله ارز های معتبر و سهام بوده ایم و در این میان بیت کوین ارزی بود که می توان آن را برنده بازار ارز در سال 2017 دانست.

در سال 2017 شاهد نوسانات زیادی در بازارهای اقتصادی جهان از جمله ارز های معتبر و سهام بوده ایم و در این میان بیت کوین ارزی بود که می توان آن را برنده بازار ارز در سال 2017 دانست. در بخش سهام نیز شاهد بودیم که مسائل سیاسی تا چه حد بر بازار های سهام کشورها تاثیر می گذارد که شاهد این مدعا وضعیت بازارهای بورس قطر بعد از بحران این کشور در رابطه با قطع رابطه عربستان و متحدان این کشور با قطر بود. در بازار ارز نیز شاهد هستیم که کشوری کوچک به نام موزامبیک تلاش کرده ارزش ارز ملی خود را در مقابل دلار بعد از یک دوره تلاطمات سیاسی و اقتصادی به دست آورد. بلومبرگ در گزارشی به بررسی اجمالی بازارهای اقتصادی جهان در سالی که گذشت پرداخته است.

به گزارش بلومبرگ، سال 2017 سال خوب برای بیت کوین و سال بدی برای واحد پول ازبکستان (سووم) بوده باشد. ارزش بیت کوین تقریبا 1500 درصد افزایش یافت، در حالی که همتایان کوچکتر این ارز مجازی مانند اتروم ethereum)) و لیتوکین litecoin)) 6،000 درصد افزایش ارزش داشتند. برخی از کارشناسان این افزایش ارزش سهام را حبابی می دانند.

بهترین و بدترین شاخص های سهام در سال 2017 مربوط به اوکراین و پاکستان بودند. بازار سهام در اوکراین سال خوبی داشت. صندوق بین المللی پول در ماه مِی نشان داد "نشانه های بهبود" در اقتصاد و رشد بیشتر واضح است. قطر به دلیل تحریم های عربستان و متحدانش و پاکستان به دلیل خارج کردن پول های سرمایه گذاران خارجی بیشترین نزول را در میان بازارهای سهام دنیا داشتند.

در بازار کالا و فلزات گرانبها پالادیوم که به طور معمول در دستگاه های کنترل آلودگی وسایل نقلیه بنزینی استفاده می شود،  با افزایش 50 درصدی در میان فلزات گرانبها رو به رو شد. علت این افزایش قیمت، گسترش سرمایه گذاری در استفاده از دستگاه های کنترل آلودگی دربین وسایل نقلیه بود. مس و آلومینیوم سال خوبی داشتند. این افزایش قیمت ها عمدتا به  دلیل چشم اندازهای اقتصادی بهتر در سراسر جهان مرتبط است، که به معنای استفاده بیشتر از فلزات صنعتی است. در سوی دیگر شکر و گاز طبیعی سال بسیار بدی را پشست سر گذاشتند. نگرانی ها در بخش شکر به دلیل رسیدن به سطح مازاد تولید افزایش داشت و گاز طبیعی با رکورد ده ماه کاهش قیمت به دلیل زمستان گرمی که در اکثر نقاط جهان وجود داشت باعث شد که ذخایر گاز طبیعی در مخازن افزایش پیدا کنند.

اما در بازار ارز، بزرگترین برنده این بازار واحد پول گمنامی است: واحد پولی جدید موزامبیک به نام مِتیکال (metical). این کشور آفریقای شرقی تلاش کرده است تا تورم را پس از یک بحران بدهی کنترل کند و بانک مرکزی این کشور اعلام کرده است که می خواهد نرخ پایین تر و با ثبات تر به دست آورد. در طرف دیگر واحد پولی ازبکستان به نام سووم soum)) بیشترین کاهش ارزش (در حدود 60 درصد) را در مقابل دلار داشت. 

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار