کد خبر: 7126
تاریخ انتشار: 8 دی 1396 - 20:22
نگاهی به بحران قطر بعد از شش ماه از شروع آن:
در حدود شش ماه از بحران قطر می گذرد و قطع روابط عربستان و متحدانش (امارات متحده عربی، بحرین و مصر) با این کشور به بهانه حمایت از تروریسم ادامه دارد.

در حدود شش ماه از بحران قطر می گذرد و قطع روابط عربستان و متحدانش (امارات متحده عربی، بحرین و مصر) با این کشور به بهانه حمایت از تروریسم ادامه دارد. این چهار کشور در روز 5 ژوئن روابط دیپلماتیک و حمل و نقل هوایی خود را با قطر متوقف کردند و دوحه را به حمایت از گروه‌های افراطی در منطقه متهم کردند. قطر این اتهامات را رد می کند و می گوید که تحریم نشان از  تلاش عربستان سعودی برای اعمال فشار به ملت‌های کوچک است. و بعد از شش ماه چیزی که مشخص است این است که تلاش‌های برای حل بحران بین قطر و عربستان و متحدان این کشور به بن بست رسیده است. با این حال به نظر می‌رسد که قطر با توجه به حمایت‌هایی که از سوی برخی از کشورها به خصوص ایران و ترکیه به آن شد و البته وضعیت خوب اقتصادی خود به خوبی توانسته است با این بحران کنار بیاید و قطع روابط با این کشور همچنان نتوانسته قطر را تسلیم کند.

طبق آمارهای موجود سرانه تولید ناخالص داخلی این کشور کوچک عضو شورای همکاری خلیج فارس معادل سه چهارم کشورهای اروپایی است و علیرغم اینکه این کشورمانند سایر کشور های حوزه خلیج فارس به نفت اتکا دارد اما صاحب یکی از بزرگترین میادین گازی جهان به شمار می رود. این کشور 7000کیلومتر مکعب ذخیره گاز طبیعی دارد که معادل 5 درصد از کل ذخایر گاز طبیعی جهان است.امروزه قطر نه به دلیل حجم ذخایر نفتی بلکه به دلیل پتانسیل بالا در تولید و صادرات گاز طبیعی وگاز طبیعی مایع موردتوجه سرمایه داران بزرگی همچون امریکا است.

زندگی مردم قطر در طول این شش ماه از بحران تقریبا روال عادی خود را طی می‎کند که بیشتر به دلیل اتخاذ تدابیر موثر از سوی دولت این کشور است. پس از بروز بحران، ارتباطات زمینی قطر با دنیای خارج اساسا قطع شد و این کشور یک دفعه با مشکل کمبود مواد، افزایش قیمت کالا مواجه شد. در مقابل آن، قطر از طریق واردات هوایی و دریایی سبزیجات، گوشت و لبنیات از کشورهای ایران و ترکیه، روند عرضه کالا در کشور را در وضعیت عادی نگه داشت. رئیس بندر حمد، بزرگترین بندر قطر با اشاره به اینکه قطر قادر است محاصره را شکسته و عرضه مواد داخلی را تامین کند گفت:

"بندر حمد در سال‌های اخیر دو خط دریایی را ایجاد کرده است که یکی به دریای مدیترانه و شرق و جنوب شرق آسیا متصل می‎شود. برنامه داریم بیشتر خطوط هوایی را باز کنیم تا هزینه حمل و نقل برای استفاده از بنادر کشورهای دیگر را کاهش پیدا کند."

در عین حال، قطر تلاش‌ دارد  متکی بودن خود را به واردات مواد غذایی کاهش ‎دهد. دولت یکی از این برنامه ها ورود 4000 گاو شیرده از آلمان در تابستانبه کشور و تولید و عرضه لبنیات است. تاکنون 1000 رأس از این گاوها وارد مزرعه بلدنا دوحه شده و تا آوریل سال آینده میزان تولید شیر سرانه این مزرعه به 400 تن خواهد رسید که بطور اساسی نیازهای بازارهای داخلی قطر را برآورده خواهد کرد.

میزبانی جام جهانی فوتبال سال 2022 نیز باعث شده که روند ساخت ورزشگاه‌های مسابقات تبدیل به یکی از اهداف عمده دولت قطر شود. 21 نوامبر، مراسم شمارش معکوس پنج سال آغاز جام جهانی سال 2022 در دوحه برگزار شد. حسن التوادی دبیر کمیسیون عالی تحویل و میراث قطر مسئول کارهای تدارکاتی جام جهانی به خبرنگاران این اطمینان را داد که با وجود مشکلات مختلف، کارهای تدارکاتی جام جهانی قطر بدون مشکل پیش می رود. 

با این همه برای عادی ساختن ساختار اقتصادی و زندگی اجتماعی در این کشور، دولت قطر بهایی سنگین پرداخته است. برای مثال آژانس بین المللی رتبه بندی اعتباری مودی چندی پیش خبر داد، در دو ماه بعد  پس از بروز بحران، حدود 30میلیارد دلار سرمایه از قطر خارج شده است و در مقابل آن، صندوق ملی اعتبارات قطر 38 میلیارد و 500 میلیون دلار به سامانه اقتصادی و بانکداری اختصاص داده که این رقم برابر با 23 درصد میزان کل تولید ناخالص ملی قطر به شمار می رود. محافل تجاری و بازرگانی این کشور ابراز نگرانی کردند که محاصره درازمدت اعتماد بازار سرمایه نسبت به قطر را به شدت تخریب خواهد کرد.

در واقع می توان گفت که بن بست کنونی در بحران قطر، منجر به شکست هر دو سمت بحران خواهد شد. از لحاظ اقتصادی، صنایع هواپیمایی، گردشگری و مالی قطر به خاطر محاصره کشور خسارات سنگینی پرداخته و از سوی دیگر، عربستان سعودی و متحدانش بازار قطر را از دست داده اند. از لحاظ سیاسی، این بحران به دلیل طولانی شدن آن تاثیر منفی بر روابط کشورهای شورای همکاری خلیج فارس خواهد گذاشت.

18 دسامبر روز ملی قطر بود و مردم این کشور شاهد رژه نیروهای هوایی، زمینی و دریایی متشکل از بیش از 5000 افسر و سرباز قطری در شهر دوحه بودند. به نظر می رسد که قطر این پیام را به جامعه جهانی ارسال می کند قطر حاضر به سازش با عربستان و متحدان این کشور نیست. نیست. شیخ تمیم امیر قطر بارها بر مواضع قطر مبنی بر اینکه باز بودن راه  مذاکرات تاکید کرده است. اما امیر قطر می گوید که ولی حاکمیت و کرامت ملی قطر غیر قابل نادیده گرفتن خواهد بود.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار