کد خبر: 6745
تاریخ انتشار: 2 آبان 1396 - 20:22
ضرورت نگاه دقیق دولت به ارز دیجیتالی :
بیت کوین یک شبکه توافقی است که یک سیستم پرداخت جدید و یک نوع پول کاملاً دیجیتال را بوجود آورده است. این اولین شبکه پرداخت نقطه به نقطه تمرکز زدایی شده است که توسط کاربرانش بدون هیچگونه اختیار مرکزی و یا واسطه ای، نیرومند شده است. از نقطه نظر یک کاربر، بیت

 

بیت کوین یک شبکه توافقی است که یک سیستم پرداخت جدید و یک نوع پول کاملاً دیجیتال را بوجود آورده است. این اولین شبکه پرداخت نقطه به نقطه تمرکز زدایی شده است که توسط کاربرانش بدون هیچگونه اختیار مرکزی و یا واسطه ای، نیرومند شده است. از نقطه نظر یک کاربر، بیت کوین شباهت بسیاری به پول نقد اینترنتی دارد.

اما پول بودن یک جایگاه حقوقی است و پول بودن بیتکوین منوط به پذیرش جایگاه حقوقی آن از سوی دولت ‌ها است. تا کنون هیچ دولتی بیتکوین را به رسمیت نشناخته است و دولت‌های ایالات متحده آمریکا، آلمان و چین بر کالا بودن بیتکوین تأکید دارند. البته از لحاظ فنی و کارکردی این عبارت صحیح است که بیت کوین نوعی پول دیجیتال بر پایه شبکه همتا به همتا، امضای دیجیتال و اثبات دانایی صفر است و به کاربران امکان می ‌دهد که بدون هیچ واسطه‌ای، انتقال پول غیرقابل بازگشت انجام دهند. گره‌ های شبکه هر معامله را در شبکه اعلام می ‌کنند که پس از تأیید در یک سیستم اثبات کار، در یک تاریخچه عمومی به نام Blockchain ذخیره می‌ شود.

بیت کوین امکان پرداخت‌ های بسیار کم هزینه را فراهم می ‌کند. شبکه بیت کوین سیستم کنترل کننده متمرکز ندارد و توسط هیچ سازمان، مؤسسه یا نهاد دولتی اداره نمی ‌شود. زمان متوسط تأیید هر انتقال بیت‌ کوین، تقریباا ده دقیقه است. انتقال پول از یک نقطه به نقطه دیگر در تمام شبکه اطلاع‌ رسانی شده و تمام نقاط از آن آگاه خواهند شد.

قبل از ابداع بیت کوین، سیستم‌ های مالی آنلاین برای امنیت به یک سیستم کنترل کننده مرکزی احتیاج داشتند. ساتوشی ناکاموتو با ابداع یک شیوه اثبات کار در شبکه همتا به همتا، راهی جایگزین پیشنهاد کرد. بیت کوین پروژه‌ای نسبتاا جدید و به شدت تحت توسعه است. به همین دلیل توسعه دهندگان آن به کاربران توصیه می ‌کنند که به آن به عنوان یک نرم ‌افزار آزمایشی نگاه کنند.

هر کاربر متصل به شبکه بیت‌کوین، یک گره (node) محسوب می‌شود. در شبکه بیت‌کوین هر گره با چند گره دیگر در ارتباط است. برای انتقال وجه، گره فرستنده بیت‌کوین یک درخواست انتقال وجه تولید می‌کند و با کلید شخصی خود آن را امضاء می‌کند. سپس این درخواست را برای تمام گره‌هایی که به آنها متصل است می‌فرستد. این گره‌ها نیز درصورت دریافت این درخواست آن را برای تمام گره‌های مرتبط خود می‌فرستند و به این روش این درخواست در تمام شبکه پخش می‌شود.

گره‌ های مولد بلوک یا به عبارت دیگر کامپیوتر های استخراج کننده که Miner نامیده می ‌شوند، در صورت دریافت یک درخواست انتقال، آن را وارد بلوکی که در حال ساخت است، می ‌کنند. ساخت بلوک کاری زمان بر و مبتنی بر شانس است. سختی ساخت بلوک متغیر است و تقریبا هر دو هفته یک بار به نسبت سرعت تولید بلوک در دو هفته اخیر طوری تغییر می ‌کند که هر بلوک به طور متوسط ۱۰ دقیقه زمان برای ساخت لازم داشته باشد. در صورتی که یک گره مولد بلوک موفق به تولید یک بلوک شود، آن را به تمام گره‌ هایی که با آنها در ارتباط است می‌فرستد. این گره‌ ها درستی بلوک را بررسی می ‌کنند و در صورت صحت بلوک و تمام درخواست‌ های داخل آن، آن را برای تمام گره‌ های مرتبط خود می ‌فرستند. به این روش هر بلوک معتبر، به سرعت در شبکه پخش می ‌شود. مولدهای دیگر، در صورت دریافت یک بلوک معتبر، کار روی درخواست‌ های انتقالی که داخل این بلوک است را رها می ‌کنند و شروع به تلاش برای تولید بلوک بعدی می ‌کنند.

به همین دلیل درخواستی که داخل یک بلوک ثبت می ‌شود در واقع توسط اکثریت شبکه تأیید شده‌ است. مولدی که موفق به تولید یک بلوک می ‌شود، یک درخواست انتقال ویژه به آن اضافه می‌کند که هیچ فرستنده ‌ای ندارد و ۲۵ بیت‌ کوین به آدرس خودش واریز می ‌کند. این ۲۵ بیت‌ کوین به عنوان پاداش مولد محسوب می‌ شود و با اینکه هیچ فرستنده‌ ای ندارد، توسط بقیه گره ‌ها یک انتقال وجه درست محسوب می ‌شود. البته این جایزه در ابتدا ۵۰ بیت ‌کوین بود. این جایزه هر چهار سال نصف می‌ شود، بدین صورت که این جایزه بین سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲، تعداد ۵۰ بیت کوین برای هر بلوک بود، بین سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ به ۲۵ بیت کوین رسید و بهمین صورت هر چهار سال نصف می‌ شود. با یک محاسبه ریاضی می ‌توان متوجه شد که حداکثر ۲۱٬۰۰۰٬۰۰۰ بیت کوین قابل ایجاد خواهند بود. که این رقم تا تا نیمه سال ۲۰۱۴ میلادی حدودا به ۱۳٬۰۰۰٬۰۰۰ بیت کوین در گردش رسید.

در ماه دسامبر سال ۲۰۱۳، تقریبا ۱۲ میلیون بیت‌کوین در گردش ثبت شد. بر اساس پژوهش ‌های دانشگاه کمبریج در سال ۲۰۱۷ تولید شده‌ است، بین ۲٫۹ میلیون و ۵٫۸ میلیون کاربر منحصر به فرد که بسیاری از آن‌ها از بیت کوین استفاده می‌کنند یک کیف پول رمز نگاری شده دارند. تعداد کاربران بیت کوین به طور قابل توجهی از سال ۲۰۱۳، از سه هزار نفر به بیش از یک میلیون رشد کرده‌است.

در سال ۲۰۱۵، تعدادی تجاری که بیت کوین را پذیرفته ‌اند به بیش از صد هزار نفر رسید. به طور معمول توسط پردازنده کارت اعتباری کارمزدی بین دو تا سه درصد کسر می‌ شود. این در حالی است که کارمزد استفاده از بیت کوین صفر تا دو درصد است. برخی از نامزدهای سیاسی ایالات متحده، از جمله نامزد شهر نیویورک جف کرزون گفته که کمپین بیت کوین را خواهد پذیرفت. در اواخر سال ۲۰۱۳ دانشگاه نیکوزیا به عنوان اولین دانشگاه برای اولین بار در جهان بیت کوین را پذیرفت و همچنین شروع به ارائه یک برنامه تحصیلی در مطالعه ارزهای دیجیتال کرد.

بازرگانان پذیرش بیتکوین، از خدمات پرداخت ارائه دهندگان بیت کوین مانند BitPay یا Coinbase استفاده می‌ کنند. هنگامی که یک مشتری در بیت کوین پرداخت می‌ کند، ارائه دهنده سرویس بیت کوین را از طرف فروشنده می ‌پذیرد، به طور مستقیم آن را تبدیل، و مقدار به دست آمده را با کارمزدی کمتر از یک درصد به حساب بانکی فروشنده می ‌فرستد.

بنا بر اطلاعات منتشر شده توسط بلومبرگ، روز جمعه، ارزش بیت کوین با رشد 5.1 درصدی، به 5988 دلار رسید تا شاهد رکوردی جدید برای این ارز رمزپایه باشیم.

قیمت بیت کوین طی صبح با تغییراتی اندک همراه بود، اما در نهایت ساعت 10 بامداد به وقت ET، با رشدی قابل توجه همراه شد. اگرچه هنوز علت اصلی افزایش قیمت بیت کوین در روز جمعه مشخص نشده است، اما برخی افراد، تصمیمات اخیر دولت چین و ممنوع شدن عرضه اولیه آن در این کشور طی تابستان را از جمله عوامل تاثیرگذار می‌دانند.

ارزش بیت کوین با تغییرات بسیاری همراه بوده و عموما پیش‌بینی آن سخت است. پیش‌تر در ماه سپتامبر، ارزش بیت کوین به نزدیک 2900 دلار کاهش پیدا کرد. امسال نیز قیمت این ارز بیش از 500 درصد افزایش داشته که در نوع خود جالب است.

این در حالی است که به گفته برخی منابع ثانویه، بیت کوین چندین کاربر ایرانی در برخی از سایت های ارائه دهنده بلاک شده است و این کاربران دیگر به ارز خود دسترسی ندارند و با توجه به این که هیچ دولتی متولی این ارز نیست می توان این گونه دریافت که تحریم ایرانی ها هم توسط ارائه دهندگان بی معنی است.

اما این گونه برداشت می شود که این موضوع ممکن است کلاه برداری همان سایت باشد و به دلیلی که ایرانی ها توانایی پیگیری مواضع اقتصادی خود را در محافل جهانی ندارند، این سایت ها دست به چنین اقدامی زده اند. از این رو می توان از دولت ایران انتظار داشت که این موضوع را پیگیری کند.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار