پناهجویان مهمترین موضوع اولین مناظره تلویزیونی انتخابات سراسری آلمان | فراتاب
کد خبر: 6579
تاریخ انتشار: 14 شهریور 1396 - 23:45
انتخابات سراسری آلمان در حال نزدیک شدن به موعد خود است و به نظر می رسد که تب این انتخابات در حال بالا رفتن است. نشانه های این امر را می توان در برگزاری مناظره های تلوزیونی دید. دویچه وله در گزارشی به مناظره تلویزیونی آنگلا مرکل و رقیب انتخاباتی او مارتین

مهاجرت، مناقشه اتمی با کره‌شمالی، همکاری با دونالد ترامپ و اردوغان از موضوعات اصلی مناظره تلوزیونی بین شولتز و مرکل  تلویزیونی بودند. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و نامزد حزب دموکرات مسیحی در برابر مارتین شولتس، نامزد حزب سوسیال دموکرات در یک مناظره زنده تلویزیونی  با یکدیگر به مناظره پرداختند. یکی از بخش های اصلی مناظره تلویزیونی مرکل و شولتز موضوع مهاجرین و سیاست دولت آلمان در قبال پناهجویان بود. مارتین شولتس در رابطه با سیاست مهاجرپذیری از آنگلا مرکل انتقاد کرد و گفت که تکرار چنین سیاستی را صحیح نیست.

مرکل در پاسخ به شرایط خاص پاییز سال ۲۰۱۵ اشاره کرد و گفت که در آن هنگام، راه حل مقابله با پناهجویان برخورد خشونت آمیز با انها از سوی نیروهای نظامی نبود.

شولتس با تاکید بر نقش مشورت در موضوع پناهجویان مرکل را به تک روی در این عرصه متهم کرد. نامزد حزب سوسیال دموکرات راه حل صحیح مقابله با بحران پناهجویی را مشورت گسترده‌تر با همه رهبران و مسئولان کشورهای عضو اتحادیه اروپا دانست.

مارتین شولتس با اعلام این که همگرایی و جذب پناهجویان در جامعه آلمان موضوعی زمان‌بر است گفت که نمی‌توان انتظار داشت که دولت ظرف مدت کوتاهی قادر به حل آن باشد. مرکل نیز موضوع همگرایی در آلمان را یکی از چالش‌های بزرگ دولت در چهار سال آینده دانست و تاکید کرد، در مورد موضوع پناهجویی نمی‌توان مزایای روند جهانی سازی بهره گرفت و به مشکلات ناشی از آن کم‌توجهی کرد.

هر دو نامزد انتخابات بر این نکته تاکید داشتند که بحران پناهجویی و مهاجرت موضوعی نیست که تنها به دولت آلمان مربوط شود، بلکه همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید در این زمینه همکاری کنند.

شولتس در مورد نقش سایر کشورهای اروپا در موضوع پناهندگان گفت:" برخورد رومانی، مجارستان و لهستان در زمینه سیاست مهاجر پذیری اتحادیه اروپا قابل پذیرش نیست و این کشورها نمی‌توانند تنها از مزایای اتحادیه اروپا بهره‌مند شوند، اما حاضر به مشارکت در مسائلی نظیر پناهجویی نباشند."

اسلام از جمله مسائلی بود که در این مناظره به آن پرداخته شد. مرکل با اشاره به جمعیت ۴ میلیونی مسلمان آلمان گفت که از این منظر اسلام به آلمان تعلق دارد. صدراعظم آلمان در عین حال بین مسلمانان و نیروهای افراطی و اسلام‌گرا تفاوت قائل شد و تاکید کرد که دولت باید جلوی نفرت‌پراکنی نیروهای اسلام‌گرا را بگیرد.

مارتین شولتس نیز گفت که همگرایی و ادغام مسلمانان در آلمان دشوارتر از سایر پناهجویان و مهاجران نبوده و چنین چیزی از منظر قانون اساسی آلمان نیز قابل دفاع نیست.

روابط خارجی آلمان به خصوص با ترکیه از جمله مباحثی بود که در این مناظره مطرح شد. مارتین شولتس در این مناظره خواستار قطع فوری مذاکرات مربوط به عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا شد در حالیکه مرکل اعتقاد داشت که این سیاست می‌بایست در هماهنگی با سایر اعضای اتحادیه اروپا دنبال شود. از سوی دیگر آلمان درمورد ۵۰ درصد از مردم ترکیه که از سیاست‌های اردوغان پشتیبانی نمی‌کنند و روی اتحادیه اروپا حساب باز کرده‌اند، مسئولیت دارد.

قانون مهاجرت موضوع دیگری بود که شولتس و مرکل در مورد آن اظهار نظر کردند. نامزد حزب سوسیال دموکرات با اشاره به کشورهای آمریکا، کانادا و استرالیا از لزوم تصویب قانون مهاجرت سخن گفت و اعتقاد داشت ورود مهاجران به آلمان باید از طریق این قانون تنظیم شود. صدراعظم آلمان تاکید کرد که چنین تصمیم‌هایی در مورد مهاجرت نیروهای تحصیلکرده و متخصص اجرایی شده است.هر دو سیاستمدار در این نکته اتفاق نظر داشتند، که روند اخراج پناهجویانی که درخواست آنها رده شده است، باید سرعت بیشتری بگیرد.

دونالد ترامپ و رفتار های وی از جمله افرادی بود که مرکل و شولتز در مناظره خود در مورد آن اظهار نظر کردند. مارتین شولتس با اشاره به این موضوع که رفتار سیاسی دونالد ترامپ غیر قابل محاسبه  است، او را برای حل معضلات سیاسی جهان و از جمله مناقشه اتمی با کره شمالی فرد نامناسبی توصیف کرد و گفت:" که اروپا باید همکاری‌های خود را در ارتباط با بحران‌های جهانی با افراد معقول دولت ترامپ و از جمله رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آن کشور گسترش دهد."

آنگلا مرکل با مخالفت ضمنی با اظهارات شولتزگفت:" نمی‌توان آمریکا و رئیس جمهور این کشور را از معادلات سیاسی جهان به کنار گذاشت." صدراعظم آلمان ضمن اشاره به اختلاف نظرهای خود با ترامپ تاکید کرد اروپا باید همه تلاش خود را به کار گیرد تا بحران‌های موجود به شکل دیپلماتیک حل شوند. مناقشه اتمی کره شمالی را نمی‌توان بدون مشارکت آمریکا حل کرد. اما آلمان باید در همراهی با کشورهای اروپایی، تماس‌های خود را با روسیه، چین، کره جنوبی و ژاپن افزایش داده و تلاش ورزد تا این مناقشه از راه‌های دیپلماتیک حل شود.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار