کد خبر: 5896
تاریخ انتشار: 22 اسفند 1395 - 22:18
اکثر شهروندان اروپایی با اعلام نا رضایتی از روند اوضاع و بخصوص اوضاع اقتصادی دراتحادیه اروپا، سیاست های اعمالی این اتحادیه را اشتباه می دانند.

به گزارش فراتاب براساس تحقیقاتی که درسراسر اروپا به سفارش پارلمان اروپا به عمل آمده اکثراروپاییان عملکرد سیاسی و اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه اروپا را غلط و از روند اوضاع در این اتحادیه ناراضی و نا امید هستند.
** نتایج نظرسنجی ودیدگاه شهروندان تعدادی از کشورهای اروپایی
براساس یافته های این نظرسنجی بیش از 54 درصد شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا معتقدند عملکرد این اتحادیه درست نیست و آینده شهروندان را تامین نخواهد کرد.
براساس نتایج بدست آمده ازاین نظرسنجی، ناامیدی در جمع شهروندان کشورهای اتحادیه اروپا در باره آینده خود و این اتحادیه امسال نسبت به سال گذشته میلادی 13 درصد افزایش نشان می دهد.
براساس نتایج همین نظرسنجی که در روزنامه های یونان به چاپ رسیده است : 52 درصد شهروندان یونان و 53 درصد شهروندان قبرسی براین باور هستند که حضور کشورهایشان در جمع کشورهای اروپایی به نفع کشورهای شان نیست.
براساس یافته های این نظرسنجی 38 درصد شهروندان ایتالیا، 44 درصد یونانیان، 47 درصد شهروندان قبرس، 48 درصد شهروندان اتریش و 49 درصد شهروندان بلغارستان دارای دیدگاه های مثبتی در باره حضور کشورشان در اتحادیه اروپا هستند.این بیانگر آن است که محبوبیت اتحادیه اروپا نزد تعداد زیادی از کشورهای این اتحادیه پایین تراز 50 درصد می باشد.
** دیدگاه یونانیان مبنی بر مفید بودن حضور کشورشان در جمع کشورهای اروپایی
براساس نتیجه این نظرسنجی ها 44 درصد از شهروندان یونانی براین باور هستند که حضور کشورشان در جمع کشورهای اتحادیه اروپا صلح و امنیت بیشتری برای یونان ایجاد می کند، 34 درصد معتقدند که باعث تسهیل در داد و ستد کشورشان با دیگر کشورهای عضو اروپا می شود، 32 درصد معتقد هستند که حضور یونان در جمع کشورهای اروپایی باعث می گردد که نقش این کشور در صحنه بین المللی بیشتر و بهتر گردد، 21 درصد از شهروندان یونانی نیز براین باورند که حضور کشورشان دراتحادیه اروپا فرصت شغلی را فراهم خواهد کرد ، 17 درصد باعث افزایش توانایی اقتصادی کشور و 16 درصد معتقدند که باعث بهبود سطح زندگی شهروندان می گردد، اما برای اولین بار تعداد 56 درصد از شهروندان این کشور حضور کشورشان در جمع اتحادیه اروپا را مفید نمی دانند و معتقد هستند که در زمان گذشته یعنی قبل از عضویت در واحد پولی اروپا( یورو) وضع و اطمینان بیشتری به آینده اقتصادی خود و کشورشان داشته اند.
این در حالی است که تا قبل از سال 2010 میلادی حدود 90 درصد یونانی ها ازحضور کشورشان در جمع کشورهای اروپایی حمایت می کردند و از آن زمان یعنی با آغاز بحران مالی در این کشور، رفته رفته از محبوبیت اتحادیه اروپا نزد یونانیان کاسته شده است.
حتی تا سال 2014 میلادی که بحران مالی بشدت افزایش یافته بود و وضعیت اقتصادی یونان در هاله ای از نا امیدی قرارداشت، بیش از 80 درصد شهروندان یونانی بشدت از حضور کشورشان در جمع کشورهای اروپایی حمایت می کردند .
براساس نظرسنجی های به عمل آمده براثر ادامه بحران مالی در این کشور و ادامه سیاست ریاضت اقتصادی که هر روز بر ابعاد آن افزوده می گردد، در حال حاضر 56 درصد شهروندان یونانی از حضور کشورشان نا راضی هستند و فقط 44 درصد با آن موافق هستند.
گرچه تا چندی پیش به استثنای حزب چپگرای یونان( ک – ک -ا) که همیشه مخالف حضور کشورش در جمع کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده ، بقیه احزاب سیاسی یونان بشدت ازحضور کشورشان در جمع کشورهای اروپایی حمایت می کردند ولی در حال حاضراحزابی هستند که علناً از خروج این کشور از اتحادیه اروپا و حوزه یورو حمایت می کنند و رسماً دیدگاه های خود را دراین رابطه و ضرورت خروج یونان از حوزه یورو را مطرح می کنند.
حرکت مبارز ملی ( ا – ک – پ) یونان روز گذشته با انتشار بیانیه ای حضور کشور در حوزه یورو و اتحادیه اروپا را برای منافع کشور و ملت مضر قلمداد کرد .
این تشکیل سیاسی از مردم خواسته است که مخالفت خود با حضور کشورشان در جمع کشورهای اتحادیه اروپا اعلام کنندو از دولت یونان خواسته است که به خواسته های نا معقول وام دهندگان و بخصوص اتحادیه اروپا جواب منفی دهد و راه را برای خروج کشور از وابستگی به نظام سرمایه داری اروپایی، هموار کند.
حزب مبارزمردمی( ل- ا- ای) و حزب حرکت بسوی آزادی( پ- ا) نیز حضور کشورشان در اتحادیه اروپا در حال حاضر و با شرایطی که اروپا با آن مواجه است و ادامه سیاست ریاضت اقتصادی یکی از اصول سیاست اقتصادی این اتحادیه گردیده است را به نفع کشور نمی دانند و بارها بطور مستقیم و غیر مستقیم خواستار خروج یونان از حوزه یورو و حتی عضویت در اتحادیه اروپا را مطرح کرده اند.
درهمه پرسی تابستان سال 2015 میلادی بیش از 62 درصد مردم یونان با خواسته های اتحادیه اروپا و شرایط اقتصادی که این اتحادیه برای روند اوضاع اقتصادی کشورشان پیشنهاد می کرد، مخالف کردند و از دولت یونان خواستند که تن به خواسته های نا معقول اتحادیه اروپا و وام دهندگان ندهد و به سیاست ریاضت اقتصادی که خواست این اتحادیه است، خاتمه دهد.
**چالش های درونی اتحادیه اروپا با دیگر کشورهای عضو
اصرار برادامه سیاست ریاضت اقتصادی، کاهش حقوق و مزایای کارکنان و بازنشستگان، اجازه اخراج دسته جمعی کارکنان به شرکت های خصوصی، به حراج گذاشتن شرکت ها و کارخانجات دولتی به بخش خصوصی داخلی و خارجی، کاهش بودجه های بیمارستان ها ، مرکز آموزشی و دیگر سازمان های ارایه کننده خدمات مردمی تحت فشار اتحادیه اروپا و وام دهندگان، باعث گردیده که محبوبیت اتحادیه اروپا نزد شهروندان تعدادی از کشورهای عضو بشدت کاهش یابد و آینده حیات اتحادیه اروپا به عنوان یک جامعه متحد را در مخاطره قرار داده شود.
ادامه سیاست ریاضت اقتصادی و پرداخت وام هایی با بهره زیادی به تعدادی از کشورهای اروپایی علاوه بر اینکه یونانیان را نسبت به این اتحادیه بد بین کرده است، شهروندان کشورهای پرتغال، اسپانیا، ایتالیا، قبرس ،بلغارستان و حتی فرانسه را نسبت به نیات کشورهای قدرتمند این اتحادیه زیر سئوالبرده و با شک و تردید به آن می نگرند.
رسانه های خبری یونان روزیکشنبه گزارش دادند که روزنامه اشپیگل آلمان روز گذشته در مقاله ای نوشت، علاوه بر انگلیس ،تعدادی از کشورهای اروپایی درآستانه خروج ازاتحادیه اروپا قرار گرفته اند. با توجه به اینکه هم اکنون شهروندان انگلیس طی یک همه پرسی به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا رای داده اند و این کشور در آستانه خروج کامل از جمع کشورهای اروپایی قرارگرفته است، احتمال خروج بعضی دیگر از کشورهای اروپایی از جمع کشورهای عضو اتحادیه اروپا ،بر چالش های این اتحادیه افزوده و آینده آن را نیز به عنوان یک جامعه واحد اروپایی را زیرسئوال برده است.
**علل احتمالی بحران اقتصادی و ایجاد چالش ها برای اروپا
علاوه برادامه و اجرای سیاست ریاضت اقتصادی در تعدادی از کشورهای اروپایی و افزایش نرخ بی سابقه بیکاری در این کشورها منجمله در یونان، اسپانیا، ایتالیا، پرتغال، یکی دیگر ازعلت های مهمی که علاوه بر دامن زدن به بحران مالی، یاعث بروز چالش های بی سابقه برای کشورهای اروپایی گردیده ، همراهی با سیاست های نا معقول آمریکا در تحریم دیگر کشورها می باشد.
کشورهای عضو اتحادیه به علت همراهی با آمریکا در تحریم دیگر کشورها میلیارد یورو تا کنون متضرر شده اند و بعضی وقت ها نیز این تحریم ها به صورتی اعمال می گردید که خود کشورهای اروپایی دارای مشکلات مالی و نیازمند توسعه همکاری اقتصادی با دیگر کشورها بوده اند.
این امر باعث گردید که به اقتصاد این اتحادیه و بخصوص کشورهای ضعیف عضو این اتحادیه ضرر زیادی وارد گردد و آنان را با بحرانی مالی جدی مواجه کند ولی به علت اینکه این کشور در واقع در جمع کشورهای اروپایی و اقتصاد آنها بخصوص در جمع کشورهای حوزه یورو، مرتبط به هم می باشند، درکل به اقتصاد اروپا لطمه وارد کرد که همچنان ادامه دارد و به رغم تلاش های این اتحادیه بر حل این بحران تا کنون نتوانسته بحران اقتصادی یونان، اسپانیا، ایتالیا و دیگر کشورهای جنوبی حوزه اروپا را حل کند.
یکی دیگر ازعوامل مهم بروز بحران مالی و حتی بحران اجتماعی همراهی اروپا با آمریکا در جنگ افروزی نیابتی آمریکا با ارایه کمک های تسلیحاتی به گروه های تروریستی در تعدادی از کشورها و بخصوص در سوریه ، لیبی، افغانستان، عراق و یمن می باشد که باعث گردیده نه تنها بر مشکلات مالی این اتحادیه ، بلکه بر مشکلات اجتماعی درکشورهای اروپایی اضافه شود.
درحال حاضر یکی از چالش های بخصوص کشورهای عضو اتحادیه اروپا برخورد و نحوه حل بحران پناهجویان می باشد زیرا به راه انداختن جنگ های نیابتی در کشورهای سوریه ، افغانستان، عراق و لیبی و دیگر کشورها باعث گردیده که میلیون ها نفر از شهروندان این کشورها آواره و بسوی کشورهای اروپایی حرکت و هم اکنون کشورهای اتحادیه اروپا بشدت در تلاش هستند که این بحرانی که به علت همراهی با آمریکا برای خود ساخته اند، را چگونه حل و فصل کنند.
اما چالش های کشورهای اروپایی به اینجا ختم نمی شود، زیرا با ادامه سیاست ریاضت اقتصادی و حرکت بسوی فقر تعداد زیادی از شهروندان، شعارهای گروه های تندروی و نئونازی در تعدادی زیادی از کشورهای اروپایی طرفدار پیدا کرده است و باعث گردیده که دمکراسی و آزادی در این کشورها نیز با تهدید جدی مواجه شود.نتایج نظر سنجی ها در تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و بخصوص کشور یونان و فرانسه حاکی از رشد محبوبیت احزاب سیاسی تندرو و نئونازی دارد.
رشد گروه تندرو و نئونازی در جمع کشورهای عضو اتحادیه اروپا باعث دامن زدن به ترس در جمع سران و حتی تعداد زیادی از شهروندان این کشورها گردیده و سیستم دمکراسی و آزادی که امروز مد نظر اتحادیه اروپاست را با چالش جدی مواجه کرده است که این چالش و بوجود آمدن پدیده تندروها خود آینده و وحدت کشورهای عضو اتحادیه اروپا را نیز با مخاطره جدی مواجه کرده است.

منبع: ایرنا

نظرات
آخرین اخبار