وزیر ارشاد: زیست در گذشته پاسخگوی فضای آینده نیست | فراتاب
کد خبر: 5866
تاریخ انتشار: 17 اسفند 1395 - 22:34
جامعه ایران دستخوش تغییراتی شبیه زلزله اجتماعی است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بحث جهانی شدن در عرصه بین‌الملل گفت: جامعه ایران تحولاتی را در حال تجربه است که نیازمند واکاوی بنیادی است. ضمن اینکه این سرعت مسیری را مهیا کرده که امکان مطالعات آینده‌نگر را برای ما سخت کرده است

فراتاب-گروه اجتماعی:به گزارش فارس، سید رضا صالحی امیری در آیین اختتامیه نهمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال گفت: نیازمند بازشناسی، بازنمایی و کالبدشکافی در تغییرات فرهنگی اجتماع به ویژه در دهه چهارم آن هستیم.

وی افزود: سرعت تغییرات در جامعه ایران بسیار گسترده است و تقریباً کشوری در قیاس سرعت ایران در مطالعات تطبیقی در ایران نداریم لذا باید رویکرد دقیق، عمیق، استراتژیک و کلان‌نگر به آن داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بحث جهانی شدن در عرصه بین‌الملل افزود: جامعه ایران تحولاتی را در حال تجربه است که نیازمند واکاوی بنیادی است. ضمن اینکه این سرعت مسیری را مهیا کرده که امکان مطالعات آینده‌نگر را برای ما سخت کرده است.

وی تصریح کرد: در حالیکه این تغییرات عمقی که دیگر مرتبط به شمال شهر و اشرافیت نیست بلکه توانسته کل جامعه را دستخوش تغییرات قرار دهد به طوریکه برخی افراد این تغییرات را زلزله اجتماعی می‌دانند.

صالحی امیری خاطرنشان کرد: اگر دهه اول پس از انقلاب را دهه انطباق با ارزش‌های رسمی بدانیم، دهه دوم دهه توسعه و بازسازی ساختار ایران پس از جنگ است و دهه سوم دهه شکل‌گیری نظام‌های جدید در جامعه در حالیکه در دهه چهارم جامعه وارد زیست شبکه‌ای شده‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در دهه چهارم مهمترین تغییرات اجتماعی از مشروطه تا پایان دهه سوم به یکباره رخ داد و نمی‌توانیم آن را تنها مرتبط با تغییرات در عرصه رسانه‌های دیجیتال بدانیم.

وی با بیان اینکه تغییرات در سطح جامعه به صورتی است که در تمام سطوح فردی و جامعه همزمان با همین تغییرات اجرایی شده، گفت: تمامی این تغییرات در سطوح فردی، خانوادگی، مدرسه و جامعه بوده است.

صالحی امیری تصریح کرد: تغییرات در جامعه بدون حضور در شبکه‌های اجتماعی تقریباً غیرممکن است ضمن اینکه رها کردن موضوع شبکه‌های اجتماعی هم یعنی تسلیم در برابر فضای آن و ایجاد ولنگاری که قطعاً غیر قابل قبول است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه فیلتر کردن و مقابله با شبکه‌های اجتماعی حرکتی جزمی است، اظهارداشت: ما معتقد به مدیریت و صیانت از این فضا هستیم چرا که شبکه‌های اجتماعی فرصت هستند نه تهدید که می‌توان از آنها در جهت تقویت وحدت و فرهنگ ملی بهره‌ برد.

صالحی امیری خاطرنشان کرد: دولت در حال مدیریت بازار سنتی و مدرن است و با آنکه (اسنپ) جامعه بزرگی را در مسیر تحولات خود دچار تغییرات بزرگی کرده اما خود همین پدیده هم بسیار بزرگ است.

وی افزود: ترس، دغدغه و نگرانی در جامعه مسائل ما را حل نخواهد کرد لذا باید در سطوح مختلف آموزش‌های لازم به نسل فعلی و آینده جهت آگاهی بخشی برای عدم ایجاد ناهنجاری در دستور کار نظام‌های آموزشی قرار گیرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید باور اجتماعی و فرهنگی در نسل جوان براساس اغناء آنها و به دور از فشار باشد.

صالحی امیری تصریح کرد: روحانیت، سازمان تبلیغات، دانشگاه‌ها، شهرداری‌ها و صدا و سیما در قبال شبکه‌های اجتماعی و فضای دیجیتال باید مسئولیت قبول کنند هرچند که ما و دولت هم مسئولیت داریم ضمن اینکه این محیط را نباید به صورت مناقشه‌انگیز نگریست همچنین مقابله هم راه حل مسئله نیست.

وی تصریح کرد: امروز مرزهای تولید، مصرف و محتوا در فضای مجازی مشخص نیست ضمن اینکه متأسفانه توهین، تخریب و افتراء در شبکه‌های اجتماعی به سرعت در حال گسترش است لذا باید با چهارچوب‌های قانونی و اخلاقی از سوی ما و مردم آن را کنترل کرد.

صالحی امیری گفت: فردی به من اعلام کرد که بیش از 3 میلیارد مطلب و محتوا به صورت روزانه در فضای مجازی در ایران تولید و در حال گردش است! در حالیکه ما نظارتی بر آن نداریم، این در حالیست که برای نظارت بر مطبوعات دادگاهی ویژه داریم اما باید تلاش شود تا با ساماندهی فضای شبکه‌های اجتماعی آن را نظام‌مند، هنجارمند و قانونمند کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نمی‌توانیم 40 میلیون نفر ایرانی را از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی منع کنیم اما می‌توانیم با تولید محتوای مناسب جامعه را از آن بهره‌مند کرده تا از آسیب‌های آن مصون بمانند که در این مسیر یعنی عرصه فضای مجازی و دیجیتال نیازمند عزم ملی هستیم.

صالحی امیری با اشاره به سبک کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی گفت: ثبت کانال‌های تلگرامی هیچ تهدیدی برای شبکه‌ها نیست اما اجازه نمی‌دهیم که هرکسی با هویت مردم و جامعه بازی کند و به همین دلیل فضا را برای آن افراد ناامن خواهیم کرد.

وی در پایان گفت: زیست در گذشته پاسخگوی فضای آینده نیست.

نظرات
آخرین اخبار