کد خبر: 5645
تاریخ انتشار: 16 بهمن 1395 - 04:25
مرکل خطاب به اردوغان:
صدراعظم آلمان، در دیدار با رجب طیب اردوغان، ضمن تأکید بر اهمیت آزادی بیان و رسانه‌ها در این کشور گفت مخالفان بخشی از دموکراسی هستند و ما این را هر روز در حکومت های دموکراتیک تجربه می کنیم. وی پیشنهاد کرد که کارشناسان مستقل سازمان امنیت و همکاری اروپا بر

فراتاب سرویس بین الملل، آنگلا مرکل، روز پنج‌شنبه در اولین سفر به ترکیه پس از کودتای نافرجام در این کشور، در نشست خبری مشترک با اردوغان گفت «در توطئۀ براندازی نافرجام در ترکیه، دیدیم که چگونه مردم ترکیه برای دموکراسی و حاکمیت دموکراسی در ترکیه به پا خواستند.»

مرکل گفت: «دقیقاً به همین دلیل است که در این مرحله حساس، مهم است که آزادی عقیده و تفکیک قوا در ترکیه حفظ شود.»

پس از کودتای نافرجام در ترکیه بسیاری از کشورهای متحد اردوغان نسبت به سرکوب مخالفان و بازگشت دوباره استبداد اظهار نگرانی کرده‌اند. 

صدراعظم آلمان همچنین دربارۀ برخی نگرانی‌ها مبنی بر اصلاحات قانون اساسی در ترکیه و افزایش اختیارات اردوغان که قرار است در ماه آوریل به همه‌پرسی گذاشته شود، گفت آزادی بیان در ترکیه باید رعایت شود.

خانم مرکل ضمنا خواستار رعایت حقوق مخالفان دولت شد و گفت: " اپوزیسیون بخشی از دموکراسی است و ما این را هر روز در حکومت های دموکراتیک تجربه می کنیم". وی همچنین پیشنهاد کرد که کارشناسان مستقل سازمان امنیت و همکاری اروپا بر همه پرسی قانون اساسی ترکیه نظارت داشته باشند.

اردوغان نیز گفت انتظار می‌رود لایحۀ اصلاحات قانون اساسی را روز پنج‌شنبه یا جمعه از مجلس دریافت کند. پس از تأیید این لایحه از سوی اردوغان، کمیسیون انتخابات تاریخ برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی را که انتظار می‌رود در اوایل آوریل باشد، مشخص خواهد کرد

اگر اکثریت مردم ترکیه به تغییر قانون اساسی، که به خواست اردوغان از تصویب مجلس گذشته است، رای مثبت بدهند، نظامی سیاسی ترکیه از جمهوری پارلمانی به جمهوری اجرائی تبدیل می شود و اختیارات اردوغان به شدت افزایش خواهد یافت.

هدف سفر خانم مرکل بیش از هرچیز تعیین تکلیف همکاری ترکیه و اتحادیه اروپا برای کنترل بحران پناهندگی اعلام شده است. مرکل و اردوغان ظاهرا درباره اوضاع سوریه و مبارزه با تروریسم بین المللی نیز گفت و گو کرده اند.

فردا رهبران اتحادیه اروپا برای بررسی راه های حل بحران پناهندگی در مالت گردهم می آیند. خانم مرکل نتایج مذاکرات خود با رهبران ترکیه در این زمینه را به آگاهی آنان خواهد رساند. اتحادیه اروپا مایل است در صورت شکستن توافق با ترکیه، قراردادهای مشابهی با کشورهای مصر، لیبی و تونس ببندد.

مناسبات آلمان و ترکیه در پی کودتای نظامی نافرجام 15 ژوئیه سال گذشته تیره شده است. ترکیه که هواداران جنبش فتح الله گولن را پشتیبان کودتا معرفی کرده، برلین را متهم می کند که به آن ها پناه داده است.

علاوه بر این حدود یک هفته پیش، 40 نظامی ترک مامور خدمت در ناتو از آلمان درخواست پناهندگی کردند. آنکارا خواستار استرداد آن ها شده است، اما آلمان با این کار کنوانسیون ژنو را در زمینه حفاظت از پناهندگان سیاسی نقض خواهد کرد.

 

نظرات
آخرین اخبار