کد خبر: 4817
تاریخ انتشار: 13 آذر 1395 - 01:25
گزارش
فیدل کاسترو طی پنج دهه پس از انقلاب کوبا، یکی از پر توجه ترین و در عین حال تاثیرگذارترین رهبران سیاسی دنیا بود که به رغم کوچکی کشورش، نام و وزنی بزرگ تر یافت در عین حال وی منتقدان و مخالفان بسیار سرسختی نیز چه در داخل کوبا و چه در میان کشورهای مختلف داشت

فراتاب-گروه بین الملل/ریحانه تهامی: فیدل کاسترو طی پنج دهه پس از انقلاب کوبا، یکی از پر توجه ترین و در عین حال تاثیرگذارترین رهبران سیاسی دنیا بود که به رغم کوچکی کشورش، نام و وزنی بزرگ تر یافت در عین حال وی منتقدان و مخالفان بسیار سرسختی نیز چه در داخل کوبا و چه در میان کشورهای مختلف داشت، آنچه که بدنبال خواهد آمد، واکنش 20 رهبر سیاسی مختلف جهان به خبر درگذشت اوست، جملاتی که می توان در میان آنها ارادتها، نقدها، دوستی ها و دشمنی ها را مشاهده کرد:

-باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده تاریخ تاثیر اعمال کاسترو را ثبت کرده و در باره آنها قضاوت خواهد کرد. ما میکوشیم تاریخ را پشت سر بگذاریم و خواهان گشایش فصل نوینی در مناسبات با کوبا هستیم

-دونالد ترامپ، رئیسجمهوری منتخب آمریکا، رهبر انقلاب کوبا را «دیکتاتوری بیرحم» توصیف کرده است که نزدیک به شـِش دهه مردم خود را سرکوب کرد. به گفته رهبر آینده آمریکا، میراث کاسترو، جوخههای اعدام، دزدی، دردو رنجی غیرقابل تصور، فقر و نادیده گرفتن اصول اولیه حقوق بشر بود.

-ولادیمیر پوتین، رئیسجمهوری روسیه : «او و رفقایش کوبای آزاد و مستقل را ساختند، تبدیل به عناصری تاثیرگذار در عرصه جهانی شدند و بر بسیاری از مردم جهان تاثیرگذار بودند. کاسترو یک دوست واقعی و صادق برای مردم روسیه بود  نماد یک دوران بود

-شی جینپینگ، رئیسجمهوری چین : مردم کشورش «دوستی صمیمی و رفیقی نزدیک را از دست دادهاند». او در عین حال از تلاشهای کاسترو برای بنیان گذاشتن کمونیسم در کوبا و دیگر نقاط جهان ستایش کردهاست.

-فرانسوا اولاند،"بازیگر دوران جنگ سرد...او برای مردم کوبا مظهر غرور و نپذیرفتن نفوذ و تسلط خارجی بود."

-ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپایی : کاسترو شخصیتی تاریخی در سده گذشته و تجسمی از انقلاب کوبا بود. با درگذشت او، جهان مردی را از دست داده که برای بسیاری یک قهرمان به شمار میرفت.کاسترو یک چهره انقلابی از سده بیستم باقی خواهند ماند و میراث او را، تاریخ به قضاوت خواهد نشست.

-فردریکا موگرینی، هماهنگکننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا از فیدل کاسترو به عنوان "مردی بااراده" و "شخصیتی تاریخساز" نام برد.موگرینی ضمن اشاره به "توافقنامه دیالوگ و همکاری سیاسی" بین اتحادیه اروپا و کوبا، بر "مسئولیت اتحادیه اروپا در قبال ملت کوبا" تاکید کرد.

-وزارت خارجه ترکیه : کاسترو «میراثی از ارزشها و ایدهآلها از خود به یادگار گذاشت. میراثی که روشنگر راه نسلهای جوان در کوبا خواهد شد». تلاشهایی که او زندگی خود را وقف آن کرد، در میان کارزارهای سیاسی مختلفی در سراسر جهان محترم شمردهشد و نه تنها در کوبا، که در سراسر جهان بازتاب پیدا کرد.

-میخائیل گورباچف، رهبر پیشین اتحاد جماهیر شوروی: کاسترو کسی است که در برابر سختترین تحریمهای ایالات متحده مقاومت کرده و «به کشورش قدرت بخشیده است».  "فیدل در جریان دوران سخت تحریم آمریکا و در زمانی که زیر فشار بود، ایستاد و کشورش را به سوی مسیر استقلال پیش برد. ما دوستان خوبی شدیم."

-نارندرا مودی، نخست وزیر هند: او (کاسترو) به عنوان "یکی از شخصیتهای برجسته قرن بیستم " است.

-جاکوب زوما، رئیس جمهور آفریقای جنوبی: فیدل کاسترو برای کسب استقلال و تمامیت ارضی کوبا زندگیاش را وقف کرد. او همچنین برای آزادی مردمی که در سایر کشورها سرکوب شدهاند، تلاش کرد.

-نیکلاس مادورو: او(کاسترو) به مردمان جهان نشان داد که راهی برای شان و منزلت وجود دارد. او با تاکید بر اصول بولیواری، تاریخ ساز شد».

-کارل مایکل نخست وزیر بلژیک :درگذشت فیدل کاسترو  صفحه مهمی از کتاب تاریخ سیاسی جهان است.درگذشت کاسترو آنقدر مهم است که می توان آن را یکی از مهمترین وقایع قرن جاری برشمرد.

-ماریانو راخوی نخست وزیر اسپانیا : رهبر فقید کوباا 'شخصیتی تاریخ و تاثیر گذار' معرفی کرد/ درگذشت کاسترو می تواند بر کوبا و منطقه آمریکای لاتین تاثیرات زیادی بر جای بگذارد.

رابرت فیکو نخست وزیر اسلوواکی: 'کوبا در زمان رهبری کاسترو، برای هیچ کشوری تهدید محسوب نمی شد و وی فقط به زندگی مردم کشورش فکر می کرد.’

-بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس هم مرگ کاسترو را نشانه ای از پایان یک عصر و آغاز دوره ای جدید برای مردم کوبا خواند.

-اوو مورالس رئیس جمهوری بولیوی: رهبر فقید کوبا 'فردی تاریخی و بزرگ' بود که در زمان حیاتش از 'عظمت و بزرگی مردم جهان' دفاع کرده است.

-محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران :رهبر انقلاب کوبا الگوی مبارزات استقلال طلبانه ملت های ستمدیده بود.

-اورلاندو گویتیرز، رییس سازمان غیرانتفاعی کوبا : فیدل کاسترورژیم استبدادی خودکامه‌ای را بنا نهاد که در آن مردم به خاطر اندک انحرافی از سیاست های رسمی محاکمه می شوند.

کاخ ریاست جمهوری ویتنام :فیدل کاسترو آئینه درخشان جنبش استقلال طلب و انقلابی مردم آمریکای لاتین و جهان بود.

نظرات
آخرین اخبار