کد خبر: 2240
تاریخ انتشار: 17 خرداد 1395 - 16:36
سخنگوی وزارت امور خارجه:
سخنگوی وزارت خارجه در مورد تکذیب خبر نامه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به وزیر خارجه کشورمان گفت: معروف است که گفته می شود دروغ را بزرگتر بگویید تا افراد بیشتری آن را باور کنند. هیچ مکاتبه ای در این خصوص صورت نگرفته و کل خبر مربوط به ای

به گزارش فراتاب، حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه، ظهر دوشنبه ضمن تبریک فرارسیدن ایام ماه مبارک رمضان، در مورد اتهامات وارد شده توسط آمریکایی ها به ایران مبنی بر حمایت از تروریسم، گفت: این گزارش، بی اعتبار است، زیرا در آن یک دستورالعمل ایدوئولوژیک را سالیانه به صورت کپی، پیست و بدون در نظر گرفتن اصول بدیهی و واقعیات لحاظ کرده اند. ایران بزرگترین قربانی تروریسم است و بیش از 17 هزار نفر از هموطنانمان بر اثر اقدامات تروریستی به شهادت رسیده اند.

وی اظهار داشت: متاسفانه این اقدامات تحت حمایت کشورهای غربی، به خصوص آمریکا ادامه دارد. همه می دانند که ایران جلودار مبارزه در برابر جریان های تروریستی است، جریاناتی که هم اکنون امنیت منطقه و جهان را تحت شعاع خود قرار داده است. وقتی بدیهی ترین مسایل در چنین گزارش هایی لحاظ نمی شود و گزارش هایی سیاست زده به این صورت منتشر می شود، عملاً کمترین اعتباری برای آنها نمی توان در نظر گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ادامه  داد: موضوع تروریسم باید فارغ از اختلافات و دعواهای سیاسی، مورد توجه قرار گرفته و مقابله اساسی در برابر تروریسم به صورت جدی در دستور کار کشورها قرار بگیرد. مواضع ایران در این خصوص مشخص است. ایران بر مدار سیاست های راهبردی و استراتژیک خود، مبارزه با تروریسم را ادامه خواهد داد. وی افزود: توافق هسته ای تاثیری بر مدار سیاست خارجی ایران ندارد، بلکه راهبردهای ایران بر اساس واقعیت های موجود اتخاذ می شود.

تصمیم گیری در مورد برجام توسط نهادهای عالی صورت می گیرد

جابری انصاری در ادامه در مورد نقض برجام و همچنین کارشکنی هایی که در مورد اجرایی شدن آن توسط برخی از کشورها صورت می گیرد، گفت: سیاست ایران، پیگیری منافع کشور بر اساس اصول کلی سیاست خارجی کشور است. موضوع نقض برجام در هیات عالی نظارت بر برجام بررسی خواهد شد و وزارت خارجه هم به عنوان مجری سیاست خارجی کشور، تابع تصمیم گیری نهادهای عالی کشور است.

وی افزود: اولویت سیاست خارجی ایران ما فعلاً بحث تسهیل مراودات پولی- بانکی است و در این راستا، هرگونه تصمیم گیری در مورد آینده برجام و سیاست خارجی بر اساس روند تحولات و واقعیت ها توسط نهادهای عالی پیگیری خواهد شد.

استفاده ابزاری عربستان از تروریسم

سخنگوی وزارت خارجه همچین در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات عربستان در برابر ایران و همچنین علنی شدن حمایت های این کشور از گروه تروریستی داعش در آستانه پیشروی های ارتش عراق در فلوجه گفت: اینکه عربستان چرا اینکار را انجام می دهد، سوالی است که خود آنها باید پاسخگو باشند. اما تلقی ما این است که عربستان استفاده از تروریسم را به عنوان ابزاری برای تحقق سیاست خارجی خود، سال ها است که در دستور کار قرار داده است. واقعیت این است که این ابزار اگرچه می تواند به صورت ظاهری در خدمت آنها باشد، اما فایده این عمل در کوتاه مدت بوده  و سرانجام تهدیدات واقعی از سوی تروریست ها متوجه آنها خواهد بود.

وی ادامه داد: حمایت از تروریسم به شکل تاکتیکی ممکن است در دستور کار برخی از بازیگران قرار گیرد، ولی این تاکتیک در آینده بر ضد خود تبدیل شده و دیر یا زود هدف امواج تروریسم قرار خواهد گرفت. امروز برای رسانه ها و افکار عمومی جهان  مشخص است که عربستان بهره برداری از تروریسم تکفیری را به عنوان ابزاری برای تحقق سیاست های خود قرار داده است.

جابری انصاری همچنین در مورد کارشکنی های سعودی ها در مسیر اعزام حجاج ایرانی به بیت الله الحرام نیز گفت: آنها عملاً با سیاست های اخیر خود (سد عن سبیلپ)  کرده و برخلاف تعهدات دولت میزبان حج برای فراهم کردن امنیت حجاج و مسائل دیگر راه را برای برگزاری فرضیه واجب اسلامی حجاج ایرانی بسته است.

وی افزود: اینکه چه اقداماتی در این مورد اتخاذ خواهد شد، منوط به فایده بخش بودن این اقدامات است. متاسفانه شورای همکاری خلیج فارس در حد یک اداره در وزارت خارجه عربستان سعودی تنزل پیدا کرده و طرح این موضوع در شورای مذکور، معلوم نیست که نتیجه ای در بر داشته باشد؛  ولی این مساله در اولویت پیگیری های دیپلماتیک قرار دارد.

سیاست خارجی عرصه فرصت ها و چالش ها است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، در پاسخ به سوالی مبنی بر چالش هایی که از ابتدای انقلاب برای سیاست خارجی ایران وجود داشته و تدبیر دولت یازدهم برای مهار و جلوگیری از بروز چنین چالش هایی در آینده (مانند بحران گروگان گیری، فراخوانده شدن سفرای اروپایی، پرونده هسته ای و تحریم ها) گفت: سیاست خارجی برای همه کشورها عرصه از فرصت ها و چالش ها است. در این میان کشورهای فعالی که توجه به مسایل بین المللی داشته و در حوزه منافع خود به نحوی با سایر بازیگران ارتباط و استحکاک داشته اند در این عرصه فعال‌تر بوده با این مسائل برخورد بیشتری دارند. سیاست خارجی ایران در خلاء پیگیری نشده و مرتبط با مجوعه ای از واقعیت ها و روندهای سیاسی در محیط پیرامونی کشور دنبال می شود.

وی افزود: روند سیاست خارجی این است که با شناخت روندهای بین المللی، فرصت ها را به حداکثر رسانده و چالش ها را کاهش دهد اینکه در دوران های مختلف سیاست خارجی ایران چه دستاوردها و چالش هایی داشته است را باید رسانه ها و پژوهشگران بررسی کنند، اما آنچه مربوط به دستور کار ما و دولت یازدهم است استفاده حداکثری از فرصت های فرارو می باشد. البته در راستای افزایش فضای زیستی کشور، چالش هایی هم وجود داشته که سعی شده با مدیریت صحیح این چالش ها رفع شود. به طور نسبی به نظر می رسد که دولت و دستگاه سیاست خارجی در این دوره دستاوردهای چشمگیری داشته اند. وی تاکید کرد:که سیاست یک امر پویا است و مهم این است که در داخل کشور با مسائل سیاست خارجی به شکل ملی برخورد کرده و به اصطلاح گل به خودی نزنیم.

 مسئولیت دیپلمات های ایرانی بر عهده رژیم صهیونیستی است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یک زندانی آزاد شده یونانی از زندان های رژیم صهیونیستی خبر از زنده بودن چهار دیپلمات ایرانی ربوده شده در دهه 1360 داده است گفت: به شخصه گزارشی از این اظهار نظر را ندیده و در صورت مشاهده آن بررسی و اطلاع رسانی خواهم کرد. وی ادامه داد: همانگونه که پیشتر اعلام کرده ام، این دیپلمات ها توسط فالانژهای لبنانی ربوده شده و در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده شده اند و از این منظر ایران مسئولیت این موضوع را بر عهده این رژیم می داند.

وی همچنین در مورد روند مذاکرات صلح در افغانستان نیز گفت: سیاست ثابت ایران پیشبرد صلح و آرامش در این کشور است و از هر گونه اقدام دولت افغانستان با هدف اعاده صلح و آرامش در این کشور استقبال می کند.

اتحاد ملی، عنصر اصلی مبارزه با تروریسم

جابری انصاری در مورد نبرد برای بازپس گیری فلوجه از دست تروریست های داعش افزود: عنصر اساسی در رویارویی با تروریسم در عراق و سایر کشورها اتحاد ملی در مبارزه با تروریسم است. متاسفانه برخی از کشورها برای استفاده ابزاری از تروریسم در جهت تحقق سیاست های خود در جهت از هم پاشیده شدن اتحاد ملی در کشورهای منطقه عمل می کنند. هر چه اتحاد اجزای ملت و جریان های سیاسی در جهت مبارزه با تروریسم بیشتر باشد، به تبع رویارویی با این جریان نیز موفقیت آمیزتر خواهد بود.

جزایر ایرانی جز جدایی ناپذیر از خاک ایران محسوب می شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد ادعای اخیر پارلمان عربی در مورد جزایر سه گانه کشورمان گفت: موضع ایران در این خصوص ثابت بوده و جزایر ایرانی جز جدایی ناپذیر از خاک ایران محسوب می شود. جنجال های رسانه ای در این راستا تاثیری در واقعیت نخواهد داشت و ما بارها اعلام کرده ایم که حاضریم برای رفع سوء تفاهم با طرف اماراتی در این خصوص مذاکره کنیم. وی افزود: متاسفانه سیاست امارات که از سوی برخی از کشورهای عربی نیز تحریک می شود، تاثیری در حل این مساله نداشته و به تشدید اختلافات دامن می زند.

میان موضوع تعاملات بانکی در دستور کار وزارت خارجه قرار دارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر مسائل مطرح شده در ارتباط با لغو قرارداد شرکت هواپیمایی ایرباس با ایران به دلیل باز نشدن کانال‌های بانکی گفت: پس از برجام مجموعه توافق های اقتصادی با سایر کشور ها از مسیر تخصصی و فنی آن در حال پیگیری است. در این میان موضوع تعاملات بانکی در دستور کار وزارت خارجه قرار دارد، و جزئیات فنی قراردادها نیز باید از طریق نهادهای ذیربط از جمله شرکت های هواپیمایی و وزارت راه و شهر سازی دنبال شود.

 همکاری های اقتصادی، اولویت اصلی سفر ظریف به اروپا

جابری انصاری همچنین در مورد سفر اروپایی ظریف که در هفته گذشته به چهار کشور اروپایی صورت گرفت نیز گفت: در هر چهار کشور همایش های اقتصادی با حضور تجار ایرانی برگزار شد و توافق هایی نیز در حاشیه این همایش ها صورت گرفت. یکی از اولویت های مهم این نشست ها موضوع همکاری های اقتصادی و رفع مشکلات پیش روی در تعاملات پولی- بانکی بود و در این زمینه در برخی از کشورها موفقیت های نسبی نیز حاصل شد.

برجام یک توافق بین المللی است

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در واکنش به ادعای دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مبنی بر این‌که در صورت پیروزی برجام را پاره خواهد کرد اظهار داشت: برجام یک توافق دو جانبه نیست بلکه یک توافق بین‌المللی است و شرکای مختلفی دارد و تابع خواسته‌های یک سیاست‌مدار و یا یکی از کشورهای دخیل در برجام نیست و همان‌طور که گفتم یک توافق بین‌المللی است.

حق سوریه برای اعتراض به ترکیه، عربستان و قطر

جابری انصاری در خصوص نامه اخیر وزارت خارجه سوریه به بان کی مون در مورد حمایت های سه کشور ترکیه، عربستان و قطر از تروریسم در سوریه و دخالت هایشان در امور داخلی این کشور گفت: در سوریه شاهد مداخله گسترده برخی از دولت های خارجی و استفاده ابزاری از تروریسم در این کشور هستیم. مساله سوریه در ابتدا موضوعی داخلی بوده و این اختلاف می توانست در مجرای دیپلماتیک آن دنبال شده و حل و فصل شود، ولی به دلیل دخالت های خارجی تبدیل به بحران شده و امروز دولت سوریه حق دارد در ارتباط با این دخالت ها اعتراض کرده و به شکایت بپردازد.

فریب کاری امکان تغییر وجود نخواهد داشت

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد تکذیب خبر نامه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به وزیر خارجه کشورمان نیز گفت: معروف است که گفته می شود دروغ را بزرگتر بگویید تا افراد بیشتری آن را باور کنند. هیچ مکاتبه ای در این خصوص صورت نگرفته  و کل خبر مربوط به این قضیه دروغ است. وی خاطرنشان کرد: دروغ سازی و جعل خبر به سکه رایج برخی از رسانه تبدیل شده و مرزهای اخلاق را درنوردیده است. ملت ایران بارها با نوع انتخاب خود پاسخ این رویکرده را داده اند و با دروغ گویی، جعل خبر و فریب کاری امکان تغییر وجود نخواهد داشت.

ظریف با انرژی به کار خود ادامه می دهد

جابری‌انصاری در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه در چند روز گذشته یکی از کارشناسان مطرح سیاسی خارجی کشور در گفت‌وگویی اعلام کرده‌اند که آقای ظریف به دلیل برخوردهایی که با وی پس از برجام صورت گرفته دچار یاس، ناامیدی و سرخوردگی شده است؟ اظهار داشت: شخص وزیر خارجه با انرژی کامل در حال پیگیری مسایل مربوط به سیاست خارجی کشور است. ایشان ساعت های طولانی در روز را مشغول پیگیری منافع ملی کشور هستند. در سفرهای خارجی برنامه کاری ایشان از هفت صبح شروع شده و تا ده شب ادامه دارد، و به دلیل فشردگی این برنامه ها گاهی فاصله ای بین این برنامه ها وجود ندارد. وی ادامه داد: برخی نقدها و اظهار نظرهای مطرح شده در این خصوص همراه با بی انصافی و خارج از مرزهای اخلاق است و متاسفانه این گونه رفتار ها به یک سکه رایج در این عرصه تبدیل شده، در حالیکه اخلاقی و قانون پسند نیست.

 

 

 

نظرات
آخرین اخبار