کد خبر: 11282
تاریخ انتشار: 12 اسفند 1398 - 11:50
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به فراتاب در مورد احتمال میانجیگری ایران بین سوریه و ترکیه
درخواست کردیم رایزنی‌های مختلف در سطوح مختلف و در قالب‌های مختلف بین همه طرف ها انجام شود و ایران تا حصول نتیجه و بازگشت آرامش به منطقه پیگیری هایش را ادامه می‌دهد.

فراتاب- نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه امروز صبح برگزار شد.

در این نشست خبری که به دلیل شیوع ویروس کرونا برای اولین بار به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال فراتاب در مورد احتمال میانجیگری ایران بین ترکیه و سوریه بعد از تنش های جدید بین این دو کشور با تاکید بر تلاش ایران برای بازگشت آرامش به سوریه، گفت:یکی از اقدامات ایران در این زمینه، تماس‌ با طرف های درگیر (سوریه، ترکیه، روسیه) بوده است. درخواست کردیم رایزنی‌های مختلف در سطوح مختلف و در قالب‌های مختلف بین همه طرف ها انجام شود و ایران تا حصول نتیجه و بازگشت آرامش به منطقه پیگیری هایش را ادامه می‌دهد. امیدواریم پیگیری‌های ما نتیجه‌بخش باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره زمان برگزاری نشست سران در تهران اعلام کرد: هنوز تاریخ این نشست نهایی نشده و در حال رایزنی هستیم تا هرچه زودتر تاریخ نشست سران در تهران نهایی شود.

موسوی درباره ادعای مایک پمپئو وزیر خارجه‌ آمریکا مبنی بر کمک به ایران و دادن پیام رسمی از طریق کانال سوییس گفت: در نیت آمریکایی‌ها شک داشته و داریم. اگر آنها قصد و نیت خیر داشتند، قبل از آنکه موضوع رسانه‌ای کنند، این کمک را رسانه‌ای نکرده و دنبال اهداف تبلیغاتی نبودند. ما مواضع آمریکایی‌ها را رصد می‌کنیم و دیدیم که چقدر  علیه ایران و توانمندی ما و تضعیف مردم اقدام کردند و هنوز هم این اقدامات ادامه دارد.  

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در کنار این اقدامات، مدعی کمک به مردم هستند، تصریح کرد: وقتی که به نیت آمریکایی‌ها شک داریم خیلی روی این کمک‌ها حساب نمی‌کنیم و آماده دریافت کمک‌های لفظی هم نیستیم. همان کانال بشردوستانه سوییس هم دیدید برای همان هم دولت آمریکا به‌رغم تبلیغات سنگ‌اندازی می‌کند.

وزارت خارجه از نهادهای فعال در موضوع شیوع کرونا بوده است

موسوی درباره آخرین تحولات برجام هم خاطرنشان کرد: مکانیزم ماشه یا بردن پرونده ایران به شورای امنیت از همان ابتدا موضوعی مرده بود و از سوی برخی کشورها قابل پیگیری نیست. قوام درونی و ساختار حقوقی برجام اجازه چنین کاری را به کشورها نمی‌دهد که پشت آن، کم‌کاری‌ها و بی عملی‌هایشان را با اقدام فرار به جلو که ماهیت حقوقی و قانونی ندارد، پیش ببرند. این مساله در جلسه اخیر کمیسیون مشترک مطرح نشد و استدلالات حقوقی ایران از جمله نامه ۱۷ صفحه‌ای ظریف به بورل به آنها تشریح شده است.  

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: برجام قرار بود هم دستاوردهای اقتصادی و هم دستاوردهای سیاسی و امنیتی داشته باشد که برای همگان مشهود است. امیدواریم این توافق با همین وضعیت ادامه یابد. لازم است هر چه زودتر اروپایی‌ها به تعهداتشان برگردند و اقداماتی انجام دهند که ایران به تعهداتش به طور کامل پایبند بماند.

موسوی درباره همکاری‌های منطقه‌ای وزارت امور خارجه در مقابله با کرونا ابراز داشت: از زمان شیوع این بیماری، وزارت خارجه از نهادهای فعال بوده است و در تمامی جلسات و کمیته‌ها چه ستادهای تبلیغاتی و چه ستادهای اصلی و اجرایی حضور دارد. علاوه بر این ما از همان ابتدا ستاد ویژه‌ای در وزارت امور خارجه تشکیل دادیم که چند کار از جمله مسائل کنسولی را پیگیری می‌کند تا شهروندان به راحتی به کشور برگردند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی صدور روادید را از دیگر اقدامات وزارت امور خارجه عنوان کرد و گفت: سعی کردیم ورودی‌ها را کنترل کنیم تا این بیماری ریشه کن شود و برخی ورودی‌ها و صدور ویزاها را کم کردیم.  

وی ادامه داد:  در همکاری با کشورهای همسایه به آنها اطمینان دادیم محصولات ایران بهداشتی است و از قرنطینه عبور کردند تا صادرات و واردات ما قطع نشود.

موسوی عنوان کرد: طبیعی است تمام توان خود را به کار ببریم تا با طیب خاطر، کشورها و مردم با یکدیگر ارتباط داشته باشند تا در این شرایط، مراودات قطع نشود.

وی اضافه کرد: از موارد دیگر، بحث تبلیغاتی است که متاسفانه به‌رغم تمام شفافیت‌های موجود، شبانه‌روزی آمار و گزارش می‌دهند. برخی از طریق امپراتوری رسانه‌ای در حال خدشه‌دار کردن اقدامات هستند که وظیفه ما صیانت از این اقدامات است.  

ادامه گفت‌وگوهای ایران با طالبان

موسوی درباره توافق طالبان و ایالات متحده و آینده مذاکرات ایران و طالبان یادآور شد: طالبان به عنوان گروهی که در افغانستان حضور دارد و نقش‌آفرینی می‌کند، واقعیت انکارناپذیر است. آنچه ایران بر آن تاکید دارد این است که تمام مسیرهای صلح در افغانستان باید از طریق اجماع بین‌الافغانی باشد و تمام احزاب و گروه‌های افغانی در آن حضور داشته باشند و با هدایت دولت مرکزی هم باشد.  

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که دولت ایران با اطلاع دولت افغانستان، تماس‌هایی با طالبان داشته است، گفت: آنچه در مورد همکاری و مذاکره طالبان و آمریکا که منجر به توافق در قطر شد، از هر تلاش برای ثبات و امنیت در افغانستان حمایت می‌کنیم ولی به نیت آمریکا تردید داریم. اصل حضور آمریکا در منطقه غیرقانونی است و حق ورود به این منطقه و مسائل داخلی کشورهای منطقه را ندارند و این اقدام‌شان هم بدعت است.  

وی اضافه کرد: این مساله ناشی از شکست آمریکا در ورود به منطقه است که هم موجب تداوم بی‌ثباتی و جنگ در منطقه شده است و هم به قول محمد جواد ظریف، برای بزک کردن شکست‌هایشان به این نوع اقدامات روی آورده‌اند.

موسوی تصریح کرد: این اقدام را احترام به حاکمیت ملی افغانستان نمی‌دانیم بلکه آمریکایی‌ها برای تامین منافع نامشروع خود این اقدام را کردند. ما به دنبال توافق همه‌گیر با تمامی دولت هستیم. 

موسوی خاطرنشان کرد: ما گفت‌وگوهای خود را با طالبان مانند گذشته و با اطلاع دولت افغانستان ادامه می‌دهیم و توافق طالبان و آمریکا هم بر این گفت‌وگوها اثری نخواهد داشت.

حضور نظامی فرانسه در تنگه هرمز اقدامی غیرسازنده است

این دیپلمات ارشد درباره حضور نظامی فرانسه در تنگه هرمز خاطرنشان کرد: هر گونه حضور نیروهای بیگانه در منطقه موجب بی‌ثباتی آشفتگی و اقدامی غیرسازنده است. امنیت این منطقه از هزاران سال گذشته تامین می‌شود. ایران و عمان همکاری نزدیکی برای تامین امنیت این آبراهه حیاتی دارند.

موسوی با بیان اینکه ما حضور نیروهای نظامی بیگانه را عامل ناامنی و بی ثباتی در منطقه حساس خلیج فارس می‌دانیم، ابراز داشت: با خروج این نیروها و همکاری و هم‌افزایی کشورهای منطقه شاهد منطقه امن باثبات و پر رونق خواهیم بود. ما مخالف نیروهای خارجی در قالب اسم‌ها و ائتلاف‌های مختلف در منطقه هستیم.

موسوی درباره کمک‌های بهداشتی و پزشکی ایران به چین و اینکه گفته می‌شود کمبودهای بهداشتی و پزشکی در ایران به خاطر این کمک‌ها است، بیان کرد: کمبود نیازهای پزشکی ایران به خاطر کمک به چین نیست. ایران از تولیدکنندگان ماسک‌های پزشکی و تخصصی در دنیا است. ما کمک‌هایی کرده یا شرکت‌های ایران به چین فروخته‌اند. اینکه کمک‌های ایران موجب کمبود شده،حرف های نادرست هستند و دیدید که وقتی مردم ایران با مشکلاتی روبه‌رو شدند، دیدید که چین‌ کمک‌های زیادی به ما کردند.

نظرات
آخرین اخبار