کد خبر: 11154
تاریخ انتشار: 17 آذر 1398 - 15:40

ناز روشنی زعفرانلو متخصص اعصاب و روان و روان‌درمانگر درباره غم پس از زایمان، اظهار کرد: بسیاری از زنان چهار تا شش هفته پس از زایمان به علائم آشفتگی خلقی دچار می‌شوند که به این علائم، غم پس زایمان گفته می‌شود و علامت اصلی آن احساس ناراحتی، سردرگمی و گریستن است.

او بیان کرد: احساسات ناراحتی، سردرگمی و گریستن اغلب چندین روز طول می‌کشند و به تغییرات هورمونی، استرس تولد فرزند و وظایف و مسئولیت‌های مادر شدن نسبت داده می‌شوند که با آموزش خانواده و حمایت از مادر اغلب بدون مصرف دارو، فرد بهبود پیدا می‌کند، ولی اگر بیشتر از دو هفته طول بکشد نیاز است که شخص از نظر ابتلا به افسردگی مورد ارزیابی قرار بگیرد.

این متخصص اعصاب و روان افزود: از علائم افسردگی پس از زایمان می‌توان به خلق افسرده، اضطراب مفرط، بی‌خوابی و تغییر وزن اشاره کرد. این اختلال اغلب ۱۲ هفته پس از زایمان آغاز می‌شود، البته هیچ دلیل و شواهد قطعی وجود ندارد که غم پس از زایمان به افسردگی تبدیل شود. چندین مطالعه نشان داده‌اند که بروز افسردگی پس از زایمان، خطر افسردگی اساسی را در طول عمر افزایش می‌دهد. از دیگر عوامل موثر در بروز افسردگی پس از زایمان می‌توان به سابقه اختلال خلقی در خانواده، حمایت نشدن از مادر و عوامل فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد.

روشنی زعفرانلو تأکید کرد: در افسردگی پس از زایمان افکار خودکشی و صدمه به نوزاد و احساس گناه وجود دارند، بنابراین درمان این اختلال ضرورت پیدا می‌کند. همچنین سندرومی در پدران توصیف شده است که با تغییرات خلقی در همسر هنگام بارداری و پس از تولد نوزاد همراه است. عوامل مختلفی در این پدران اثر می‌گذارند که از جمله این عوامل می‌توان به افزایش مسئولیت‌ها، کاهش توجه و میل جنسی همسر و اعتقاد به اینکه تولد نوزاد در یک ازدواج مشکل‌دار نیروی پیوند دهنده زوج است، اشاره کرد.

منبع: خبرنگاران جوان

نظرات
آخرین اخبار