کد خبر: 10600
تاریخ انتشار: 8 مهر 1398 - 18:25
موسوی در پاسخ به فراتاب در مورد احتمال گفت و گو بین تهران و ریاض
ایران تلاش کسانی که بخواهند منطقه دچار ناامنی نباشد را نفی نمی‌کند

 امکان استفاده از مکانیسم «اسنپ بک» علیه ایران وجود نداردفراتاب-گروه دیپلماسی-محمد حسن گودرزی: نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه، صبح امروز برگزار شد.

به گزارش فراتاب سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال فراتاب در مورد سفر نخست وزیر عراق به عربستان سعودی و احتمال تنش‌زدایی و میانجیگری عراق میان ایران و عربستان گفت که همیشه امکان حل اختلافات از طریق گفت‌وگو وجود داشته است.

موسوی ادامه داد ایران تلاش کسانی که بخواهند منطقه دچار ناامنی نباشد را نفی نمی‌کند. ما همیشه اعلام می‌کنیم که چه به صورت مستقیم و چه به صورت مستقیم و میانجیگرانه، این اقدامات را نفی نمی‌کنیم ولی قبلا کشورهایی از آسیا و اروپا بودند که این تلاش را کردند، به ایران اطلاع دادند و ایران پذیرفت و گفت که از این تلاش‌ها استقبال می‌کند ولی طرف مقابل براساس برخی محاسبات و توهمات این آمادگی را ندارد ولی هر وقت این آمادگی ایجاد شد، ما آماده تنش‌زدایی هستیم.  
وی درباره احتمال سفر عادل عبدالمهدی به تهران بیان کرد: اگر بخواهند بیایند، قدم‌شان روی چشم ماست. هنوز چیزی قطعی نشده است و اگر نهایی شد، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

موسوی درباره جزییات طرح صلح هرمز تصریح کرد: جزییات طرح به زودی به صورت مکتوب ارائه می‌شود به ویژه برای هشت کشوری که دعوت کرده‌ایم که در این ائتلاف حضور داشته باشند. این ابتکار زیر چتر سازمان ملل ارائه شده است. هدف این طرح، ایجاد صلح و امنیت منطقه است.  
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا، درباره ادعای گاردین مبنی بر تهدید اروپا برای خروج از برجام در صورت تداوم کاهش تعهدات برجامی خاطرنشان کرد: من از تهدید اتحادیه اروپا خبری ندارم اما اگر منظور این است که می‌خواهند از مکانیزم کاهشی استفاده کنند، چنین کاری غیرقانونی است. اگر می‌خواهند "اسنپ بک" کنند بدانند که این اقدام از هم اکنون مرده است چراکه ما اقدامات جبرانی برای خود و آنها در برجام پیش‌بینی کرده بودیم.  
وی افزود: اگر ایران نقض برجام را می کرد، آنها می‌توانستند اسنپ بک را انجام دهند اما آنها برجام را نقض کنند ایران در قالب دو ماده ۲۶ و ۳۶ برجام می تواند اقدامات جبرانی انجام دهد.
 موسوی خاطرنشان کرد: اگر آنها بخواهند در پاسخ به اقدامات جبرانی ما، اقدامات جبرانی انجام دهند، اقدام خنده‌دار و اشتباهی است و ما به آنها توصیه می‌کنیم که چنین نکنند.

ارتباط با نمایندگان کنگره که دولتی نیستند، همیشه وجود داشته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره گفت‌وگوهای ظریف با نمایندگان کنگره در سفر اخیرش به نیویورک اظهار داشت: ارتباط با نمایندگان کنگره که دولتی نیستند، همیشه وجود داشته است. تا قبل از تحریم، آنها به محل اقامت ظریف یا مکان‌های دیگر می‌آمدند و دیدار انجام می‌شد. پس از تحریم ملاحظه کردند و سعی کردند رایزنی‌ها، تلفنی و غیرحضوری باشد.
وی یادآورشد: گفت‌وگوها درباره تحولات منطقه‌ای و دوجانبه بوده و آنها تلاش کرده‌اند از نقطه نظرات ایران مطلع شوند.

موسوی درباره طرح مجدد پیشنهاد عضویت دائمی ایران به پروتکل الحاقی در صورت لغو تحریم‌ها در سفر اخیر روحانی و ظریف به نیویورک تصریح کرد: در سفر کوتاه ظریف، تلاش شد ابتکارات بن‌بست‌شکنی ارائه شود ولی همه این طرح‌ها منوط به دیدار با ترامپ شد که در این شرایط قطعا، قابل وصول نیست. من فکر نمی‌کنم این موضوع مطرح نشده باشد. این موضوع به عنوان ابتکار قبلا نیز برای از بین بردن بن‌بست‌های موجود مطرح شده بود.  

وی با بیان اینکه حرف اول ما با اروپایی‌ها این است که به تعهداتشان عمل کنند، خاطرنشان کرد: موضوع آمریکا موضوع ثانوی است ولی آنها نتوانستند این دو موضوع را جدا کرده و تعهدات خود را به درخواست آمریکا گره زده‌اند.  
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره طرح جایگزین (پلن بی) ایران در مقابل رد پیشنهاداتش از سوی کشورهای عضو برجام ابراز داشت: مقاومت دیپلماتیک ما در چارچوب سیاست مقاومت فعال نظام است. ما راه را به آمریکایی‌ها نشان داده‌ایم. ما ابتکارعمل داشته و راه را ارائه کرده بودیم. آمریکایی‌ها هم می‌دانند راه خروج از بن بست چیست.

موسوی درباره تحریم اخیر شرکت‌های چینی از سوی آمریکا به بهانه همکاری با ایران گفت: آمریکا خیلی بر قدرت اقتصادی خود حساب می‌کنند ولی این حربه به زودی کند خواهد شد. اگر آنها بخواهند مدام از این حربه استفاده کنند حربه به خودشان برمی‌گردد. این اقدام مخالف قوانین تجارت آزاد میان کشورهاست و این یکجانبه‌گرایی قلدرمابانه دیر یا زود گربیان خیلی‌ها را خواهد گرفت.  
وی اضافه کرد: دولت و ملت چین واکنش خوبی نشان دادند و برخلاف برخی از کشورهای دیگر، قلدرمابی و یکجانبه‌گرایی آمریکا را نپذیرفته‌اند.

از آقای عمران خان تشکر می‌کنیم

این دیپلمات کشورمان درخصوص موضع ایران درباره حملات انصارالله به عربستان و مواضع تند ریاض در این باره یادآور شد: آنچه یمن انجام می‌دهد، دفاع مشروع و مورد حمایت ماست. آنها چهار سال و نیم زیرشدیدترین فشارها هستند و این واکنش‌ها، طبیعی است. اتهاماتی هم که زده می‌شود، خودشان می‌دانند اساس و پایه‌ای ندارد و جز شرمساری چیزی نیست. تنها راه خروج آبرومندانه از این بحران پذیرش آتش‌بس و آغاز گفت‌وگو است.  
موسوی درخصوص طرح عمران خان برای میانجیگری میان ایران و عربستان عنوان کرد: ما از همه اقدامات برای کاهش تنش استقبال می‌کنیم و از آقای عمران خان هم تشکر می‌کنیم.
وی درباره دیدار جابری انصاری با عمار حکیم هم گفت: جابری انصاری براساس وظایف خود به عراق سفر کردند. ایشان معاون امور ایرانیان، کنسولی و مجلس هستند و لازم بود قبل از اربعین، یک هماهنگی در سطح بالا انجام شود. ایشان در چارچوب این موضوع دیدارهایی را در عراق انجام دادند. در حین سفر برخی ملاقات‌هایی را از جمله با عمار حکیم انجام دادند که دیدار دیپلماتیک ساده و معمولی بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به ادعای عربستان مبنی بر ارسال تسلیحات از سوی ایران به یمن هم اظهار داشت: یمن تحت شدیدترین محاصره است و به قول عوام، چوب کبریت هم وارد آنجا نمی‌شود و حتی کمک‌های انسانی نیز نمی‌توان برای آنها فرستاد و سازمان‌های بشردوستانه هم این موضوع را اعلام کردند.
وی اضافه کرد: ما آماده هستیم کمک‌های انسانی خود به ویژه کمک‌های دارویی و غذایی را به مردم جنگ‌زده یمن برسانیم ولی این راه بسته است. امیدواریم بعد از آتش‌بس، راه برای ارسال کمک‌های انساندوستانه فراهم شود.

 

نظرات
آخرین اخبار