تشکر از ایران به خاطر حمایت از قطر | فراتاب
کد خبر: 7043
تاریخ انتشار: 21 آذر 1396 - 23:25
ایران و قطر به عنوان دو کشور تاثیر گذار در منطقه خاورمیانه روابط خوبی از نظر اقتصادی و سیاسی دارند. دو کشور بعد از وضع تحریم های یکجانبه که از سوی عربستان و متحدان این کشور علیه قطر وضع شد بیش از گذشته به هم نزدیک شدند

ایران و قطر به عنوان دو کشور تاثیر گذار در منطقه خاورمیانه روابط خوبی از نظر اقتصادی و سیاسی دارند. دو کشور بعد از وضع تحریم های یکجانبه که از سوی عربستان و متحدان این کشور علیه قطر وضع شد بیش از گذشته به هم نزدیک شدند و حمایت ایران از قطر با ارسال مواد غذایی و باز گذاشتن مرز های هوایی خود برای پرواز های قطر ادامه پیدا کرد. به همین دلیل و با توجه به ادامه بحران قطر، افزایش روابط اقتصادی بین دو کشور بیش از گذشته ضرورت پیدا می کند.

خالد الرحمه الکواری از اعضای هیات قطری حاضر در کنفرانس فنی سالانه مجمع مقامات مالیاتی کشورهای اسلامی و از مدیران وزارت امور مالیه قطر در گفت و گو با عصر اقتصاد در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت نظام مالیاتی در قطر با اعلام وضع مالیات بر ارزش افزوده در این کشور از ابتدای سال 2018 گفت:» نظام مالیاتی در قطر تلاش دارد که نظام مالیاتی جدیدی را برای دریافت مالیات موسوم به VAT (مالیات بر ارزش افزوده) در این کشور اجرا کند. این مالیات بین  3 تا 5 درصد است که اجرای این نظام مالیاتی جدید از اوایل سه ماهه سال آینده و در میانه ماه های ژوئن و جولای آغاز خواهد شد.”

الکواری افزود:» برای انجام اینکار مشاوران و کارمندان جدیدی  در دولت برای انجام هر چه بهتر این کار استخدام شده اند. این مالیات نوعی مالیات است که از فروش  محصولات گرفته می شود. مالیات دیگری که در قطر وجود دارد مالیات بر شرکت است. در حال حاضر مالیات بر شرکت از شرکت های قطری دریافت نمی شود اما 5 درصد مالیات بر شرکت از شرکت های خارجی دریافت می شود.”

این مدیر وزارت امور مالیه قطر در مورد وضعیت اقتصاد قطر بعد از وضع تحریم های عربستان و متحدان این کشور گفت:» اقتصاد قطر مانند سایر اقتصاد های کشورهای حوزه خلیج فارس، بیشتر اقتصادی مبتنی بر پایه گاز و نفت است و برای صادرات این محصولات از طریق آبی اقدام می شود. تحریم ها تنها مرز های زمینی را بست که تاثیر چندانی بر صادرات این محصولات نداشت  و راه های آبی همچنان در دسترس بود.”

وی ادامه داد:» باید از ایران تشکر کنیم که از ما حمایت کرد. ایران و ترکیه اولین کشورهایی بودند که بعد از این تحریم ها با ارسال مواد غذایی و تلاش از راه های دیپلماتیک از ما حمایت کردند. ما روابط خوبی با ایران داریم و همنطور که می بینید رشد اقتصادی قطر از سوی صندوق بین المللی پول برای امسال 3 درصد پیشبینی شده در حالیکه عربستان 1 و امارات 1.2 رشد اقتصادی داشتند. با این حساب رشد اقتصاد قطر همچنان در بین کشورهای منطقه در جایگاه اول قرار دارد.”

الکواری در پایان در مورد آینده روابط اقتصادی ایران و قطرگفت:» اگر به گذشته برگردیم می بینیم که دو کشور در میادین گازی با یکدیگر شریک بوده اند و میدان گازی بین دو کشور باعث نزدیکی دو کشورشده‌است. در چند ماه گذشته نیز روابط اقتصادی بین دو کشور نیز با صادرات موادغذایی به قطر بیشتر شده زیرا ارسال محصولات از  از طریق دریا 8 ساعت طول می کشد که زمان مناسبی است
 
نظرات
آخرین اخبار