بیم و امید رشد اقتصادی کره جنوبی | فراتاب
کد خبر: 7025
تاریخ انتشار: 18 آذر 1396 - 19:42
ناظران و کارشناسان بازار در کره جنوبی اعلام کردند انتظار دارند که کره جنوبی به رشد 3 درصدی دست یابد و درآمد سرانه آن تا سال 2018 به 30،000 دلار افزایش یابد.

ناظران و کارشناسان بازار در کره جنوبی اعلام کردند انتظار دارند که کره جنوبی به رشد 3 درصدی دست یابد و درآمد سرانه آن تا سال 2018 به 30،000 دلار افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، ناظران گفتند که این پیش بینی خوش بینانه بر پایه سود حاصل از صادرات در سال جدید و افزایش مصرف داخلی است که برای رشد اقتصاد کشور مهم و حیاتی به شمار می رود. صندوق بین المللی پول (IMF)، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) ، موسسه اقتصاد و تجارت صنعتی (KIET) و موسسه بازار سرمایه کره، برآورد کرده اند که چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا در سال جدید پس از رشد مشابه در سال 2017، 3 درصد رشد خواهد کرد.

لازم به ذکر است که صندوق بین المللی پول، OECD و KIET، و همچنین بانک کره (BOK) ، اخیرا برآوردهای خود را برای رشد خود را در سال 2018 نسبت به سال قبل اعلام کرده اند.

لی جوو یئول (Lee Ju-yeol) مدیر عامل بانک کره، هفته گذشته در دیداری که با  کمیته سیاست پولی داشت اعلام کرد که نرخ رشد اقتصادی کره جنوبی در سال 2018 به میزان قابل توجهی با پتانسیل رشد آن خواهد بود که به طور عمده به دلیل روند بهبود اقتصاد در جهان است. تولید ناخالص داخلی کره جنوبی در سه ماهه سوم 1.5 درصد افزایش یافته است، در واقع قبل از اینکه نرخ رشد در ماه های اکتبر و دسامبر منفی شود، رشد 3 درصدی صورت گرفته است.

با توجه به درآمد ناخالص ملی که در سال 2006 به 20،000 دلار و در سال گذشته به مبلغ 27،561 دلار رسید، کارشناسان اظهار داشتند که تقویت وون کره جنوبی در مقابل دلار آمریکا می تواند به افزایش رقم درآمد ناخالص ملی در سال آینده کمک کند، به خصوص اگر در سراسر جهان رشد اقتصادی ادامه داشته باشد.

هر دو صندوق بین المللی پول و OECD پیش بینی رشد جهانی 3.7 درصد اقتصاد جهانی در سال جدید را پیشبینی کرده اند که 0.1 درصد رشد را نسبت به 2017 نشان می دهد. این می تواند منجر به رونق بیشتر تجارت منجر شود که برای یک اقتصاد صادرات محور مانند کره جنوبی سودمند است. علاوه بر این، بسیاری از اقتصاددانان پیشبینی می کنند که هزینه های خصوصی در سال 2018 افزایش می یابد، که می تواند رشد را تقویت و در نهایت منجر به رشد پایدار اقتصادی شود.

با وجود چنین انتظارات خوش بینانه، برخی از آنها اشاره می کنند که رشد کلی ممکن است توسط سرمایه گذاری در بخش های ضعیفتر و بخش ساخت و ساز که بر تولید داخلی تاثیرگذار است تهدید شود.

جو وون (Ju Won) یک محقق ارشد در موسسه تحقیقاتی هیوندای گفت که درآمد ناخالص ملی  30،000 دلاری کنونی احتمالا در حال حاضر در حال رشد است، گرچه رشد ممکن است لزوما به 3 درصد نرسد. صادرات همچنان به عنوان موتور رشد باقی خواهد ماند اما مصرف داخلی ممکن است انتظاراین رشد را نداشته باشد که این امر ممکن است به تمام اقتصاد آسیب برساند.

این محقق ، نگرانی های خود را درمورد افزایش قیمت نفت خام، نرخ های بهره و ارزش وون کره جنوبی اعلام کرد.

عوامل دیگری همچون بدهی خانوار در حال رشد که از سپتامبر برابر با 1400 تریلیون وون (1.29 تریلیون دلار) شده است، چیزهایی است که می تواند باعث کاهش رشد اقتصادی شود.

وون ادعا کرد: "با توجه به پیشرفت های آینده، احتمال دارد که بهبود اقتصادی اخیر کوتاه مدت باشد"، و افزود که آمار نگران کننده ای در بیکاری می تواند اقتصاد کشور را با تهدید رو به رو کند. در اکتبر، نرخ بیکاری جوانان بیکاری 8.6 درصد بوده است، در حالی که نرخ واقعی بیکاری 21.7 درصد است.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار