کد خبر: 5995
تاریخ انتشار: 16 فروردین 1396 - 21:42
ترزا مِی نخست وزیر بریتانیا علاقمند به افزایش روابط اقتصادی و سیاسی با عربستان سعودی است

به گزارش فراتاب به نقل از  بلومبرگ، ترزا می نخست وزیر بریتانیا در سفر خود به خاورمیانه از دو کشور اردن و عربستان سعودی بازدید می کند. مِی در سفر خود به خاورمیانه به دنبال تقویت روابط اقتصادی و سیاسی بریتانیا با بازیگران بزرگ خاورمیانه به ویژه با آل سعود است. با این حال قانون گذاران بریتانیایی از نخست وزیر بریتانیا خواسته اند که فروش سلاح را به عربستان سعودی را به دلیل حمله نظامی این کشور به یمن متوقف کند.

مِی در هواپیما به خبرنگاران گفت: روابط بریتانیا با هر دو کشور عربستان سعودی و اردن طولانی مدت و تاریخی است. آنها برای ما اهمیت بسیاری در زمینه های مختلف دفاعی و اقتصادی دارند. همانطور که در سفر قبلی خود به خلیج فارس گفتم، امنیت و موفقیت این منطقه امنیت و موفقیت ماست.

حکومت عربستان سعودی یکی از بزرگترین مشتریان تسلیحات نظامی بریتانیا است که جت های جنگنده و تسلیحات نظامی این کشور را به ارزش 3.3 میلیارد پوند(4.1 میلیارد دلار) خریداری کرده است. سرویس های اطلاعاتی سعودی نیز روابط نزدیکی با همتایان بریتانیایی خود دارند. این امر باعث شده که نخست وزیر بریتانیا در هنگام مذاکرات با همتایان عربستانی خود در مورد مسائلی مانند وضع حقوق بشر در عربستان سعودی دقت بیشتری داشته باشد.

در دسامبر گذشته نخست وزیر بریتانیا بعد از اینکه بوریس جانسون وزیر امور خارجه او را به حمایت از عربستان سعودی در جنگ های خاورمیانه و تبدیل شدن وی به عروسک سعودی ها متهم کرد اختلاف نظر شدیدی با وی پیدا کرد.با این حال صحبت هایی از این دست بیشتر در محافل خصوصی گفته خواهد شد. نخست وزیر بریتانیا عنوان کرده که وی در مورد درگیری های یمن با همتایان سعودی خود صحبت خواهد کرد. وی همچنین به این نکته اشاره کرد که بریتانیا 103 میلیون پوند کمک های بشر دوستانه به یمن کرده که این کشور را در ره چهارم کمک های بشر دوستانه به این کشور قرار داده است.

مسائل مربوط به حقوق زنان در عربستان سعودی نیز از جمله مسائلی است که ترزا مِی در مورد انها باید با همتایان سعودی خود صحبت کند. وی در مورد ملاقات خود با یکی از مقامات زن در دولت عربستان سعودی گفت: در حال حاضر به نظر می رسد تغییراتی در مورد وضعیت زنان دیده می شود و به طور کلی ما مشوق حضور زنان در جامعه هستیم.

در مورد اردن، نخست وزیر بریتانیا به دنبال برنامه ای برای تشویق مهاجران سوری به ماندن در خاورمیانه است. اردن در حال حاضر بیشترین جمعیت مهاجران و جنگ زدگان سوری را در خود جای داده و مِی قصد دارد برنامه ای 160 میلیون پوندی را برای تامین مواد غذایی، ساخت زیرساخت هایی برای زندگی مهاجران، واکسیناسیون، تامین سرپناه و مراقبت های بهداشتی، و همچنین تحصیل این افراد ارائه کند.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار