کد خبر: 5865
تاریخ انتشار: 17 اسفند 1395 - 19:55
نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه روز گذشته در وزارت امور خارجه برگزار شد.

به گزارش فراتاب در این نشست خبری بهرام قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگار عصر اقتصاد در مورد تاثیر برگزیت بر روابط بین تهران و لندن با اشاره به روابط عادی بین ایران و بریتانیا گفت: روابط تهران و لندن در حالت عادی و طبیعی خود است و پروسه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا امری مربوط به این کشور است و  تاثیر خاصی در روابط بین ایران و بریتانیا ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ایران تلاش کرده که با تمامی کشورهای اروپایی از جمله اعضای اتحادیه اروپا روابط خود را داشته باشد و خروج  بریتانیا از این اتحادیه تاثیری در روابط بین ایران با بریتانیا و یا دیگر کشورهای اتحادیه اروپا ندارد.

قاسمی در مورد انتشار اخباری مبنی بر توصیه های کشور های اروپایی به آمریکا در مورد اعمال سختگیری های بیشتر بر ایران گفت: تا آنجایی که من می دانم مواضع اروپایی ها نسبت به ایران و برجام روشن است و این کشور ها برخلاف اخباری که منتشر می شود مواضع مثبتی نسبت به برجام دارند. چیزی که واضح است این است که کشورهای اروپایی دوست دارند که روابط خود را در زمینه های مختلف با ایران گسترش دهند. شاهد این مدعا نیز حضور هیات های اروپایی در زمینه های مختلف سیاسی و اقتصادی در ایران برای افزایش روابط است.

سازمان حج و زیارت مسول حج است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در پاسخ به سوالی در مورد حج اظهار داشت: مسئولیت این کار با سازمان حج و زیارت است و مسئله برقرار شدن حج از سوی عربستان ارتباطی به وزارت امور خارجه ندارد. اما به نظر می رسد اخباری که از مذاکرات بین دو کشور در مورد حج به گوش می رسد تا حدی مثبت است.

وی در رابطه با احتمال اعدام یکی از فعالان سیاسی – مذهبی شیعه از سوی دولت بحرین اعلام کرد: مواضع ایران در مورد بحرین مشخص است. بحرین باید به جای ایجاد مشکل و اعمال فشار بر مردم کشور خود، باید رویکرد جدیدی داشته باشد و باب تعامل و مذاکرده را در پیش بگیرد.

دیدار روحانی و اردوغان به معنی حل تمام اختلافات نیست

قاسمی با دفاع از دیدار بین حسن روحانی رئیس جمهور ایران و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در حاشیه نشست سران کشورهای عضو اکو در اسلام آباد پاکستان تصریح کرد: اجلاس اکو و حضور 10 کشور این اتحادیه فرصتی را به وجود آورد که با تقاضای طرف تُرک دیداری بین روسای جمهور ایران و ترکیه شکل بگیرد. این دیدار تا حد زیادی مفید بود و در مورد آخرین تحولات در روابط بین دو کشور بحث و تبادل نظر شد. این دیدار به معنای حل و فصل تمام اختلافات بین دوکشور نیست اما انجام این دیدار فی نفسه خوب و مفید بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در مورد مسائلی که در مرز و میان اتباع ایرانی و مرزداران ترکیه اتفاق افتاد باید گفت که بعد از کودتای نافرجام در ترکیه اتفاقاتی نظیر این رخ داده است. در همین راستا وزارت امور خارجه  ضمن توصیه های لازم به افرادی که قصد سفر به این کشور را دارند توصیه می کند که تا انجایی که امکان  دارد از طریق هوایی به این کشور مسافرت کنند.

وی در رابطه با سفر روحانی به الجزایر اعلام کرد: بحث ها و صحبت هایی در مورد سفر آقای روحانی به الجزایر و دو کشور آفریقایی دیگر صورت گرفت اما به دلیل برخی از مسائل این سفر ها قبل از پایان سال انجام نخواهد شد و به سال آینده موکول شد.

قاسمی در مورد روابط با مصر افزود: در حال حاضر دفاتر حفظ منافع دو کشور در ایران و مصر مشغول به فعالیت هستند. مصر کشور ممی در قاره آفریقا و جهان اسلام به شمار می رود. با این حال باید روابط بین دو کشور باید دوسویه و دو طرفه باشد و مجموع شرایط باید فراهم شود تا شاهد ارتقا روابط باشیم.

روابط با کشورهای منطقه قره باغ مسئله دیگری بود که سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد آن صحبت کرد. وی در مورد روابط با جمهوری آذربایجان اظهار داشت: روابط با جمهوری آذربایجان از جایگاه خاصی در روابط بین المللی ایران برخوردار است. روابط بین دوکشور در حال پیشرفت و گسترش است. با این حال از حجم روابط بین ایران و جمهوری آذربایجان راضی نیستیم و اعتقاد داریم که این روابط پتانسیل زیادی برای افزایش دارد. مسائل کنسولی و مسئله لغو روادید بین دو کشور از جمله مسائلی است که در دستور کار است اما نیاز به مذاکرات بیشتر و زمان دارد.

خطاهای استراتژیک امریکا

وی در مورد ارمنستان و راه اندازی مرکز نظامی آمریکا در این کشور اعلام کرد: بحران قره باغ از جمله بحران های دیرینه در منطقه است. اما این مسئله در نهایت باید بین دو کشور و با مذاکره بین دو کشور حل شود. آمریکایی ها در هرجا که حضور پیدا کرده اند به دلیل خطاهای استراتژیکی که داشته اند باعث بروز مشکلات بیشتر در آن منطقه شده اند. توصیه من این است که آمریکایی ها نگاهی واقع بینانه داشته باشند و بگذارند مردم هر منطقه خود مشکلات خود را حل کنند.

قاسمی در مورد سفر چند نفر از نمایندگان کنگره آمریکا به سرزمین های اشغالی و قوت گرفتن بحث ها و شایعات در مورد انتقال سفارتخانه آمریکا در رژیم صهوینیستی به بیت المقدس اظهار داشت: این اتفاق قابل قبول نیست اما نمی توان با سفر چند نماینده کنگره در مورد عملی شدن انتقال سفارتخانه آمریکا به بیت المقدس اظهار نظر کرد.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار