کد خبر: 5831
تاریخ انتشار: 11 اسفند 1395 - 19:12
تعدادی از سرمایه گذاران در منطقه پولی یورو به احتمال خروج یک عضو دیگر از این اتحادیه هشدار دادند.

به گزارش فراتاب به نقل از رویترز یک بررسی که روز سه شنبه از تعدادی سرمایه گذار در منطقه پولی یورو نشان داد که این سرمایه گذاران خروج یک عضو دیگر از منطقه یورو در ماه های آینده را منتفی ندانسته و احتمال این رخداد را بیشتر از همیشه دانستند. علت این افزایش نگرانی ها احتمال بروز یک بحران بدهی مالی  که بزرگتر و خسارت بار تر از  سال های 2012 و 2013 ممکن است باشد، در ماه های آینده است.

این گروه وابسته به مرکز تحقیقاتی  فرانکفورت سِنتیکس (Sentix) اعلام کرد: براساس نظر سنجی ها از سرمایه گذاران بزرگ و خرده فروشان  احتمال فروپاشی منطقه پولی یورو از 21.3 درصد در ماه ژانویه به 25.2 درصد در ماه فوریه افزایش یافته است. بر این اساس از هر چهار سرمایه گذار در منطقه پولی یورو، یکی اعتقاد دارد که باید سرمایه گذاری در این منطقه را تا سال آینده متوقف کند.

سنتیکس در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به افزایش ریسک سرمایه گذاری در این منطقه گفت: این شرایط تنها در سال های 2012-2013 و در اوج بحران مالی و بدهی اروپا دیده شده است.

مانفرد هوبنر (Manfred Huebner) از محققان سنتیکس، گفت: بعد از دو سال به نظر می آید باز هم شرایط برای منطقه پولی یورو متفاوت شده و در کنار یونان نام کشورهای ایتالیا و فرانسه به عنوان نامزد های خروج از منطقه پولی یورو مطرح شده است.

براساس آمار سنتیکس در مورد یونان از هر 5 سرمایه گذار یک نفر انتظار خروج این کشور را از منطقه پولی یورو دارد و در مورد ایتالیا 14 درصد از افراد رای به خروج این کشور از منطقه پولی یورو داده اند. در مورد فرانسه 8.4 درصد از افرادی که از آنها نظرسنجی شد انتظار خروج این کشور را از منطقه یورو داشتند.

هوبنر علت این واکنش سرمایه گذاران را مسائل سیاسی دانست و پیشبینی ها در مورد نتایج انتخابات را در این مورد تاثیرگذار دانست و افزود: دلیل عمده نگرانی ها پیروزی غیرمنتظره دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و رای مثبت مردم بریتانیا در مورد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در سال گذشته است.

وی در پایان گفت: با این حال در مورد انتخابات فرانسه انتظار نمی رود که مارین لوپن رهبر جناح راست افراطی و یکی از طرفداران خروج از اتحادیه اروپا بتواند در انتخابات فرانسه شگفتی ساز شود و بتواند به عنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب شود.

منبع: عصر اقتصاد

نظرات
آخرین اخبار