کد خبر: 3063
تاریخ انتشار: 2 مرداد 1395 - 23:00
تجارت انرژی
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در خصوص غیر اقتصادی بودن صادرات برق اظهار داشت: وزارت نیرو طبق اصول اقتصاد مقاومتی ملزم به افزایش صادرات برق است و این امر با پشتوانه علمی و کارشناسی صورت می گیرد.

 فراتاب-گروه اقتصادی: به گزارش فراتاب و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در خصوص پروژه های صادرات برق این وزرات خانه گفت:در حال حاضر حدود 74 مگاوات در ساعت برق به پاکستان صادر می كنیم البته این كشور تمایل خود را برای افزایش این ظرفیت به 100 مگاوات در ساعت نشان داده است.

وی ادامه داد:در این خصوص توافق نامه ای را حدود چهار ماه قبل با طرف پاكستانی امضا كردیم كه طبق آن قرار شد شرایطی فراهم شود كه صادرات به زودی افزایش پیدا كند و به رقم 100 مگاوات در ساعت برسد؛ این توافق در حال انجام است و در مرحله توسعه زیرساخت های لازم قرار داد.
محمد کبیری مشاور وزیر نیرو در امور سرمایه گذاری در خصوص توجیه اقتصادی صادرات برق به سایر کشورها و با استفاده از گاز ارزان قیمت به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت:تا به حال هرگونه صادرات برقی که صورت گرفته دولتی بوده و بخش خصوصی ذی نفع نبوده که بخواهد گاز ارزان را به نفع خود به برق تبدیل کرده، گران تر بفروشد و به منابع کشور نیز آسیبی برسد.
وی افزود: توسعه زیر ساخت ها برای تاسیساتی است كه در نزدیكی مرز قرار دارد و با تکمیل آن طی سه تا چهار ماه آینده صادرات برق به كشور پاكستان افزایش پیدا كند.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تصریح كرد: آمادگی خود را برای احداث نیروگاه به میزان سه هزار مگاوات و صادرات برق آن را چندین بار به مسئولین پاكستانی اعلام كردیم كه اگر حاضر باشند قراردادهای درازمدت منعقد كنند، ما با استفاده از سرمایه گذاری های بخش خصوصی در نزدیكی مرز نسبت به احداث نیروگاه اقدام كنیم و صادرات به این كشور چندین برابر میزان فعلی شود.

وی تاكید كرد: این امر در دستور كار فعالیت های صادراتی وزارت نیرو است و امیدواریم در طول سال های آینده شرایطی فراهم شود تا بتوانیم بخشی از برق مورد نیاز پاكستان را تامین کنیم.

فلاحتیان در خصوص صادرات برق به حوزه اروپا، اظهار داشت:انتقال برق ایران به اروپا از دو مسیر طراحی شده و در دستور كار قرار گرفته است.

وی تصریح كرد:اولین مسیر از طریق ارمنستان، گرجستان، روسیه و اروپا است و مسیر دوم از طریق آذربایجان، روسیه و اروپا است كه در زمینه ایجاد زیر ساخت لازم برای مسیر دوم مباحث زیربنایی در كشور خودمان و در استان آذربایجان به طور كامل فراهم شده است.

وی ادامه داد:پست توزیع، خط انتقال به طور 100درصد آماده شده و مذاكراتی در حال انجام است تا باطرف آذری مبادله برق داشته باشیم، بدین معنا كه تابستان برق از آذربایجان وارد كنیم و زمستان برق مازاد را صادر كنیم.

فلاحتیان در خصوص مذاكرات صورت گرفته اظهار داشت:به زودی رییس كمیسیون مشترك جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان مذاكره و ملاقاتی خواهند داشت و ظرف یك ماه آینده جلسه ای در باكو انجام خواهد شد تا در این زمینه توافقی صورت بگیرد چراكه لازمه صادرات برق به اروپا از مسیر آذربایجان، اتصال(سنكرون) شبكه های مجزای ایران، آذربایجان و روسیه است.

وی افزود: مذاكرات چند جانبه ای انجام شده و ادامه دارد و طرف آذری در حال بررسی كارشناسی و مطالعه است كه اگر توافق نهایی صورت بپذیرد، صادرات تا 500 مگاوات در ساعت امكان پذیر است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در خصوص ابعاد صادرات از مسیر ارمنستان، گرجستان، روسیه گفت: خط جدید انتقال برق در خاك كشور ارمنستان توسط شركت های ایرانی در حال احداث است كه تا 18 ماه آینده به بهره برداری می رسد كه امكان انتقال برق بین این دو كشور را به سمت گرجستان و روسیه از 350 مگاوات در ساعت تا هزارو 200 مگاوات افزایش می دهد.

وی افزود: امیدواریم ظرف دوسال آینده كه این خط به همراه پست برق در مرز گرجستان و ارمنستان احداث شود، شرایط مبادلات برق را از این مسیر توسعه دهیم.

وی بیان كرد: مسیر دیگر تركیه است كه از طریق آن می توانیم به اتحادیه اروپا برق صادر كنیم در این راستا برنامه ریزی هایی صورت گرفته كه ابتدا ظرفیت صادرات را از 350 مگاوات به هزار و 200 مگاوات و پس از آن به سه هزار مگاوات افزایش دهیم.

وی ادامه داد: طراحی ملزومات صادرات برق در داخل كشور و زیرساخت های آن آماده است و طرف ترك در حال احداث تاسیسات مورد نیاز است و با اراده دوكشور تا دو سال آینده از مسیر تركیه صادرات خواهیم داشت.

وی یادآور شد:چون شبکه برق تركیه با اتحادیه اروپا در ارتباط(سنكرون) است از این طریق نیز می توانیم به این حوزه برق صادر کنیم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در خصوص غیر اقتصادی بودن صادرات برق اظهار داشت: وزارت نیرو  طبق اصول اقتصاد مقاومتی ملزم به افزایش صادرات برق است و این امر با پشتوانه علمی و کارشناسی صورت می گیرد.

محمد کبیری مشاور وزیر نیرو در امور سرمایه گذاری در خصوص توجیه اقتصادی صادرات برق به سایر کشورها و با استفاده از گاز ارزان قیمت به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت:تا به حال هرگونه صادرات برقی که صورت گرفته دولتی بوده و بخش خصوصی ذی نفع نبوده که بخواهد گاز ارزان را به نفع خود به برق تبدیل کرده، گران تر بفروشد و به منابع کشور نیز آسیبی برسد.

وی تاکید کرد: صادرات برای تامین فاصله قیمت تمام شده صنعت برق و به مقداری که مجلس شورای اسلامی تعیین می کند انجام می شود.

وی ادامه داد: با توجه به رشد مصرف برق کشور که باید سالانه پنج هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه های کشور اضافه شود، منابع مالی این امرنیزباید تامین شود که درآمد حاصل از صادرات و مابه التفاوتی که خزانه به وزارت نیرو می پردازد این خلا را برای وزارت نیرو پر می کند.

مشاور وزیر نیرو در امور سرمایه گذاری در خصوص افزایش ظرفیت نیروگاهی اظهار داشت: هرسال برای تولید برق مشکلات بیشتری به وجود می آید و وزارت نیرو به سختی این چالش ها را پشت سر می گذارد.

وی در پایان یادآور شد: صاردات برق تنها برای مازاد تولید و در ساعت های غیر پیک صورت می پذیرد تا خسارات ناشی از عدم پرداخت صحیح به وزارتخانه و بحران های مالی نیز برطرف گردد.

نظرات
آخرین اخبار