کد خبر: 9793
تاریخ انتشار: 5 شهریور 1398 - 09:00
بررسی یک طرح اقتصادی:
اجرایی شدن سه طرح پیشران تعریف شده در بخش کشاورزی استان کردستان، علاوه بر اینکه می تواند عاملی موثر در راستای تحول اقتصادی منطقه محسوب شود، می توان از آن به عنوان گامی در جهت تحقق بیانیه «گام دوم انقلاب» نیز نام برد.

فراتاب استان کردستان- استفاده از ظرفیت های استفاده نشده طبیعی و بالفعل درآورن آنها می تواند بهترین راه مناسب برای برون رفت از مشکلات اقتصادی باشد، موضوعی که مقام معظم رهبری در بیانیه «گام دوم انقلاب» به روشنی بدان اشاره نموده اند. در بخشی از این بیانیه این گونه آمده است:

"فرصتهای مادّی کشور نیز فهرستی طولانی را تشکیل می دهد که مدیران کارآمد و پُرانگیزه و خردمند می توانند با فعّال کردن و بهره‌گیری از آن، درآمدهای ملّی را با جهشی نمایان افزایش داده و کشور را ثروتمند و بی‌نیاز و به معنی واقعی دارای اعتمادبه‌نفس کنند و مشکلات کنونی را برطرف نمایند".

در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است: "ایران با دارا بودن یک درصد جمعیّت جهان، دارای ۷ درصد ذخایر معدنی جهان است. منابع عظیم زیرزمینی، موقعیت استثنائی جغرافیایی میان شرق و غرب و شمال و جنوب، بازار بزرگ ملّی، بازار بزرگ منطقه‌ای با داشتن ۱۵ همسایه با ۶۰۰ میلیون جمعیّت، سواحل دریایی طولانی، حاصلخیزی زمین با محصولات متنوّع کشاورزی و باغی، اقتصاد بزرگ و متنوّع، بخشهایی از ظرفیّتهای کشور است؛ بسیاری از ظرفیّتها دست‌نخورده مانده است. گفته شده‌ است که ایران از نظر ظرفیّتهای استفاده‌نشده‌ی طبیعی و انسانی در رتبه‌ی اوّل جهان است. بی‌شک شما جوانان مؤمن و پُرتلاش خواهید توانست این عیب بزرگ را برطرف کنید. دهه‌ی دوّم چشم‌انداز، باید زمان تمرکز بر بهره‌برداری از دستاوردهای گذشته و نیز ظرفیّتهای استفاده‌نشده باشد و پیشرفت کشور از جمله در بخش تولید و اقتصاد ملّی ارتقاء یابد".

اجرای 3 طرح پیشران کشاورزی در کردستان

اجرای طرح های پیشران در حوزه های مختلف از جمله راهکارهایی است که می تواند گامی در راستای تحقق بخشیدن به منویات مقام معظم رهبری محسوب شود. یکی از ظرفیت هایی که در استان کردستان به راستی می توان بر روی آن تاکید کرد و امیدوار به ایجاد تحول در این استان بود توجه به حوزه کشاورزی است بنابراین در همین راستا سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان سه طرح پیشران را در این بخش معرفی کرده و تلاش دارد تا با اجرای آن، تحولی را در این حوزه ایجاد نماید.

بنا به گفته «بهمن مرادنیا»، استاندار کردستان در طرح پیشران کشاورزی سه محور افزایش تولید گوشت قرمز، توسعه باغات و افزایش اراضی کشاورزی بصورت آبی تا سطح یکصد هزار هکتار در نظر گرفته شده است.

با نگاهی مقایسه ای به میزان اراضی آبی در استان کردستان با میانگین کشوری درمی یابیم که فاصله بسیاری تا رسیدن کردستان به آمار مطلوب وجود دارد. «بهمن مرادنیا» با اذعان به این موضوع می گوید که حتی با اجرای ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به آبی به ۲۳ درصد خواهیم رسید که میانگین کشور در این بخش ۴۷ درصد است.

قابل ذکر است که در زمینه توسعه باغات و اراضی که یکی از 3 طرح پیشران در کردستان است تاکنون ۱۶هزار و ٨۰۰ هکتار در حال انجام بوده که چهار هزار و ۳۰۰ هکتار آن تا پایان شهریور امسال به اتمام خواهد رسید.

همچنین برای چهار هزار و ۳۰۰ هکتار از اجرای طرح باغات از طریق سد آزاد تاکنون ٨۳ میلیارد تومان هزینه شده و ۲۰ میلیارد دیگر نیز نیاز است و پیشرفت پروژه در حال حاضر نیز ۹۲ درصد است.

همچنین چشم انداز طرح پیشران افزایش تولید گوشت قرمز در کردستان، افزایش ۱۳ هزار تنی تولید گوشت قرمز در این استان است.

انتخاب این طرح به عنوان یکی از طرح های پیشران در کردستان شاید بدین علت باشد که کردستان ظرفیت خوبی را برای تبدیل شدن به قطب تولید گوشت قرمز در کشور دارد به گونه ای که بنا به گفته کارشناسان این حوزه، کردستان سالانه توان تولید بین 26 تا 27 هزار تن گوشت قرمز را داشته که حدود 17 هزار و 600 تن از آن در استان به مورد مصرف رسیده و مابقی در قالب دام زنده به استان های دیگر ارسال می شود.

مطابق گفته های استاندار کردستان، با اجرای کامل طرح های پیشران علاوه بر تثبیت ۲۵ هزار شغل، ۶۰ هزار شغل جدید نیز ایجاد خواهد شد، لذا به نظر می رسد دولتمردان استان کردستان که موثر در بخش کشاورزی هستند با تمرکز بر اجرایی شدن این طرح ها، می توانند در بخش اشتغال نیر به صورت موثر اقدام کنند.

 

گزارش از ظریفه احمدی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است.

 

نظرات
آخرین اخبار