کد خبر: 9790
تاریخ انتشار: 4 شهریور 1398 - 18:40
قاضی دادگاه گروه جهانبانی در پرونده بانک سرمایه مطرح کرد
دومین جلسه دادگاه گروه جهانبانی از متهمان پرونده بانک سرمایه صبح امروز (دوشنبه) در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

فراتاب-گروه اقتصادی: قاضی مسعودی مقام در ابتدای دومین جلسه این دادگاه ضمن تفهیم مفاد ۱۹۳ و ۱۹۴ قانون آیین دادرسی کیفری به متهمین، اظهار کرد: آقای جهانبانی در جلسه گذشته بخشی از دفاعیات خود را ارائه داد و مابقی دفاعیات برای امروز باقی ماند.

قاضی خطاب به جهانبانی گفت: با توجه به زمان و با وصف اینکه از تکرار خودداری شود دفاعیات خود را بیان کنید.

متهم جهانبانی پس از حضور در جایگاه عنوان کرد: در جلسه گذشته نماینده دادستان سوالاتی فرمودند که می‌خواهم پاسخ بدهم. در رابطه با پرداخت محمدرضا الله یاری برادر همسر من -که کاش اسم ایشان ذکر نمی شد چون این کار باعث آبروریزی برادر خانم من شد- باید بگویم من در ۵۲ روزی که در آگاهی بودم یا زمانی که نزد دادستان محترم و ۳ بازپرس دیگر بودم مطالب خود را با راستگویی و صداقت بیان کردم.

وی ادامه داد: محمدرضا الله یاری مدیرعامل شرکت آرمان اندیش میثاق است که ما با او بابت خرید برنج چندین قرارداد داشتیم. بخشی از مبلغ پرداخت شده و بخشی باقی مانده بود. ما مراوده کاری داشتیم.

این متهم در رابطه با فعالیت در دوبی و آلمان خاطرنشان کرد: شرایط آن زمان منجر به افزایش واردات شده بود. در سال ۹۰ و ۹۱ حدود ۷۰ میلیارد گوشت وارد کردیم. برای اینکه ۱۲ درصد هزینه نشود شرکتی در دوبی و دفتری در آلمان اجاره کردیم. اجاره بهای دفتر آلمان نزدیک به ۱۴۵۰ یورو بود. اینها کل موارد سرمایه گذاری بود.

جهانبانی ادامه داد: در رابطه با سهامی که نماینده دادستان فرمودند بخش عمده این سهام قبل از خریداری بانک سرمایه در تاریخ ۱ مهر ماه سال ۹۰ توسط سینا جهانبانی برادر زاده من بوده است. عملا این سهام برای من بوده و با وکالت نامه در رهن عسگریه قرار داشت.

این متهم در رابطه با ارزیابی ملک مشکین دشت، اظهار کرد: این ملک در سال ۹۶حدود ۶۰۰ میلیارد ارزیابی شد. آقای تورک در این پرونده به من گفتند که پرونده به کیفری ۲ استان ارسال شده و من آزاد خواهم شد اما متاسفانه بازپرس عوض شد و ما بازداشت شدیم.

وی افزود: این طرح از پروژه‌های ملی در جذب توریست و رونق اقتصادی در منطقه بوده و کارشناسان در سال ۹۸ فقط نسبت به سندهای ۶ دانگ ارزیابی کردند و قولنامه‌ها و ... ارزیابی نشد.

جهانبانی با بیان اینکه نماینده دادستان گفته بود به جای گوشت، گاو مولد تولید می کردید عنوان کرد: گوشت در کشور ما یک کالای اساسی و استراتژیک است. اقتصاد هر کشور بخش های مختلفی دارد و بخشی از آن از طریق صادرات انجام می‌شود. گوشت و محصولات دامی علی رغم خودکفایی در داخل به دلایل مختلف از قبیل خشک‌سالی از کشورهای دیگر وارد می‌شود.

قاضی مسعودی مقام در این لحظه نسبت به دفاعیات این متهم که به حواشی می پرداخت واکنش نشان داد و گفت: شما از سال ۹۲ تا ۹۴، به تعداد ۴۸۹ فقره تسهیلات تنها از بانک سرمایه دریافت کردید. ۱۱۹ فقره از آن معوق است.

وی عنوان کرد: بحث تولید و واردات که به آن اشاره می‌کنید تنها رقم اندکی از تسهیلات دریافتی را به این بخش اختصاص داده‌اید. ردیابی آنها روی میز من است.

قاضی مسعودی مقام با نشان دادن گزارشات و استعلامات اخذ شده از بانک مرکزی گفت: استعلام بانک مرکزی نشان می دهد این تسهیلات را صرف واردات نکرده‌اید. شما اگر واردات داشتید باید تسویه هم می کردید نه اینکه برای تسویه، دوباره تسهیلات بگیرید.

وی ادامه داد: برای همین است که با یک لشکر به بانک سرمایه می روید تا مسئولان وقت آن بانک برای شما تسهیلات فراهم کنند؟ پنج نفر نزد آقای بخشایش رفتید که به شما تسهیلات بدهند. شما اگر وارد کننده بودید مسیر قانونی را طی می کردید. چرا به کارهای ساختمان و... وارد شدید؟ برای همین است که شما به بچه‌های مسئولان وجوه غیر قانونی پرداخت می‌کنید و آنها را به دفتر خود آورده تا از آنان سوءاستفاده کنید؟

وی افزود: شما در دو سال ۴۸۹ فقره تسهیلات گرفتید. ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات گرفتید تا کالای اساسی وارد کنید ولی نمی‌دانم چطور از جیب این و آن سر در آورده است؟

جهانبانی عنوان کرد: در رابطه با شرکت شکوه نور عرفان در تاریخ های مختلف تسهیلات دریافت شده است و قسمتی از دریافتی‌ها زمان دکتر بخشایش و قسمتی در زمان دکتر درخشنده بوده است.

قاضی مسعودی مقام در واکنش به اظهارات متهم جهانبانی گفت: شما و برادرت در بعد از ظهر تا نیمه شب در دفتر بخشایش و در حضور مدیران بانک سرمایه چه می‌کردید؟ وام می خواستید از طریق قانونی روند را طی می کردید. آقای احتشامی می تواند توضیح دهد شما و برادرتان در این جلسه چه می کردید.

وی ادامه داد: برای وام درخواست می‌دادید نه اینکه چندین مسئول را همراه خود ببرید و بعد این میزان تسهیلات را بگیرید.

متهم جهانبانی در واکنش گفت: این اطلاعات اشتباه است.

قاضی مسعودی مقام بیان کرد: اشتباه نیست. تصویرتان هست.

متهم عنوان کرد: اخیرا وامی گرفته نشده است...

قاضی پرسید: اخیرا؟ می خواهید در این 32 ماه هم می رفتید و وام می گرفتید؟! شما انقدر صداقت ندارید که بگویید این قراردادها جلوی من است.

جهانبانی بیان کرد: آقای قهرمانی به شما اطلاعات غلط داده اند. شرکت ابرار این تسهیلات را گرفته است. ما در شهریور 92 با 4 میلیارد تسهیلات اولیه شروع کردیم و تکه تکه به 110 میلیارد رسید.

قاضی مسعودی مقام خطاب به متهم تاکید کرد: آقای جهانبانی توضیحات باید با صداقت باشد. مستندات جلوی من است. آنچه شما می گویید مستند نیست. اینها گزارشات بانک مرکزی است که سیستمی است نه دستی که اشتباه باشد. می گویم در باب اتهام انتسابی و در رابطه با نحوه اخذ تسهیلات از سال 92 تا 94 توضیح دهید نه در رابطه با نحوه مصرف و حواشی. نحوه مصرف که دانه به دانه مشخص است.

متهم جهانبانی ادامه داد: من به حال خودم متاسف هستم. سال 84 به آقای علیمحمدی مسئول وصول مطالبات بانک سرمایه گفتم عجب غلطی کردم. من اگر به دنبال واردات بودم فلان کالا را وارد می‌کردم که سود بیشتری هم داشته باشد.

قاضی مسعودی مقام در واکنش به اعلام کالایی که جهانبانی در دادگاه از آن نام برد گفت: ادب را در دادگاه رعایت کنید.

وی برگه‌ای را نشان داد و گفت: این جدول و برادرتان هم کالا است؟

این متهم در ادامه به بیان میزان و زمان اخذ تسهیلات توسط شرکت‌های مختلفی مانند شرکت افسر حکمت، شرکت شکوه نور آفتاب، شرکت تیبا، در زمان های مدیرعاملی بخشایش و درخشنده پرداخت.

قهرمانی نماینده دادستان در بخشی از این اظهارات در واکنش به زمان های مورد اشاره متهم به مدیرعاملی درخشنده از متهم خواست تا نزد او برود و اسنادی را به او نشان داد.

متهم جهانبانی پس از صحبت‌های نماینده دادستان، گفت: در تاریخ 5 اسفند ماه 92 درخشنده مدیرعامل بوده است و کلیه تسهیلات ما حدود 600 میلیارد بوده که دوره‌ای و همزمان با سررسید پرداخت و مجدد دریافت کرده‌ایم.

قاضی مسعودی مقام در واکنش به اظهارات تکراری متهم،  گفت: ما اطلاعات اینها را داریم. برای چه می‌گویید؟ فکر کنم ادامه صحبت در این زمینه به صلاح نیست. آقای بخشایش و توسلی و ... ضابطه مند نظر نمی دادند که هیچ، پدر بانک را هم در آوردند.

وی افزود: آقایان با گران نمایی میلیاردها تومان به بانک ها ضرر زدند. آقای بخشایش یک به یک با شما و سایر مشتری‌ها ارتباط گرفتند. سوء جریان آقای بخشایش و حکم صادر شده برای ایشان مشخص است. به آن مراجعه کنید نام گروه جهانبانی در آن ذکر شده است. شما بعد از ظهر تا نیمه شب در جبسه شرکت کردید. برادر شما اشتباه است؟ تصاویر اشتباه است؟ رییس سازمان اشتباه است؟

متهم جهانبانی در بخشی از اظهارات خود با بیان اینکه مشتری خوب بانک بوده است، گفت: بانک دست به انتخاب مشتری می زند و بر اساس سیاست‌ها و ضوابط خود اعتبارسنجی می‌کند. من یک مشتری خوب برای بانک بودم و الان به عنوان یک بدهکار بانکی که نیمی از بدهی خود را پرداخت کرده ام اینجا هستم.

وی افزود: به مدت 38 ماه است که در زندان هستم و همه اسناد و مدارک نشان می‌دهد هیچ موردی از غیر عادی بودن اخذ تسهیلات مشاهده نمی شود و تسویه بدهی ها در سررسید مقرر انجام می شده است. طی مدت چهار سال 701 میلیارد تومان برای چهار شرکت تسهیلات گرفتم و شرایط آن واگذاری 10 درصد سپرده و 10 درصد وثیقه بود.

وی بیان کرد: مانده بدهی من 337 میلیارد تومان است و 1500 میلیارد تومان کالاهای اساسی وارد کردم که سازمان توسعه تجارت کشور هم آن را تایید کرده است.

قاضی مسعودی مقام خطاب به متهم گفت: شما حتما به صورت آزاد کالاها را خرید کردید و با قیمت کمتر هم به دست مردم رساندید و الان هم مردم ایران شکر گزار هستند!

متهم گفت: متاسفانه همین طور هم هست.

(این پاسخ متهم خنده حضار را به دنبال داشت)

قاضی گفت: یعنی شما با ارز سه هزار تومان کالا خریدید و ارزان تر به مردم دادید؟

متهم گفت: کسانی بودند که ارز 4 هزار و 200 تومانی گرفته و 15 هزار تومان فروختند یا کالاهای وارد شده را با قیمت آزاد فروختند و من هیچ کدام از این کارها را انجام ندادم. بنده تا پایان سال 93 هیچ بدهی بانکی به هیچ بانکی نداشتم. 226 میلیارد از تسهیلات ما مربوط به زمان آقای درخشنده است که 8 فقره تسهیلات را شامل می‌شده است و کل آن در زمان خودشان پرداخت شد.

این متهم در پاسخ به سوال قاضی مبنی بر اینکه نحوه پرداخت شما چگونه بوده است؟ گفت: ما 40 میلیارد تسهیلات طی 8 فقره هر کدام به  مبلغ 5 میلیارد تومان دریافت کردیم.

قاضی مسعودی مقام گفت: بانک مرکزی گفته طی دو سال 489 فقره تسهیلات گرفته اید که 119 فقره آن معوقه است و مابقی از طریق اعطای تسهیلات جدید پرداخت شده است. شما از بانک‌های دیگر تسهیلات می‌گیرد که بدهی بانک دیگری را تسویه کنید این که تسویه نمی شود.

متهم گفت: ما کالاهای اساسی وارد کردیم.

قاضی گفت: اگر به ضرر شما بوده چرا دریافت کردید؟

متهم گفت: اشتباه کردم. نیاز کشور بوده است.

قاضی مسعودی مقام گفت: همه متهمانی که ما احضار می‌کنیم احساس تکلیف داشته‌اند و بزرگترین ضربه را به کشور زده‌اند. شما که احساس تکلیف می‌کنید از شیوه‌های قانونی استفاده کنید.

وی ادامه داد: در ذهن شما این بوده که از کسانی استفاده کنید که راه را برای شما هموار کنند، یعنی کسانی که بدون پرداخت ریالی سهامدار شدند، افرادی که با شما بودند، فرزندان مسئولانی که برایشان ماشین و آپارتمان می‌خریدید.

در این لحظه قهرمانی نماینده دادستان به دستور قاضی در جایگاه قرار گرفت و گفت: این متهم باید یک سوال را به طور صریح و واضح پاسخ دهد و آن این است که شما صلاحیت دریافت این مقدار تسهیلات را نداشتید، چطور دریافت کردید؟

وی با استناد به گزارش کارشناسان، گفت: کارشناس اعتباری بررسی کرده و گفته که باید تسهیلات به شما داده شود یا نشود. کارشناس اعلام کرده نسبت های مربوط به سود و زیان و ترازنامه شرکت ها در وضعیت مناسب قرار ندارد و بدهی ها بسیار بالاست و رقم پیشنهادی برای اعطای تسهیلات را 29 میلیارد تومان اعلام می کند.

قهرمانی گفت: شما بیش از این حد تسهیلات گرفتید. شما در یک شرکت 118 میلیارد تومان تسهیلات گرفتید. مدیران بانک اعلام کردند شما به همراه برادر خود که از دوستان کاظمی بوده به بانک آمدید و مذاکره کردید.

نماینده دادستان گفت: من به عنوان مدعی العموم به مدیران بانک‌ها هشدار می دهم بدون رعایت بهداشت اعتباری به اشخاص فاقد صلاحیت تسهیلات ندهند اگر بخواهند می توانند از اموال خودشان، پدرانشان و اجدادشان تسهیلات بدهند نه از سپرده‌های مردم که نزد بانک امانت است.

وی با اشاره به یکی از شرکت‌های این متهم به نام شرکت تجارت نصر البرز، گفت: اسم‌هایی اینجا دارم که نمی‌خواهم بخوانم. اما پول‌هایی به حساب اشخاص حقیقی رفته است. یا در شرکت شکوه نوآوران ایشان تسهیلات می گرفته و پول بیمه را می‌داده است. پول برای ده‌ها شخص حقیقی از طریق سامانه ساتنا پرداخت شده است.

نماینده دادستان در ادامه بیان کرد: عمده تسهیلات شرکت سروش تجارت به شرکت جهان تجارت تیبا رفته است. سوال این است که ما این مدارک را از جیب خود نیاوردیم. سیستم به شیوه درختی شناسایی کرده است. 32 میلیارد برای کالای اساسی بوده است. بقیه کجاست؟ این باید گواهی بدهد که نمی دهد. سیستم هم نمی‌تواند اشتباه کند.

وی افزود: حدود 400 میلیارد تسهیلات برای شما محاسبه شده که با شرایطی می توانست 700 میلیارد باشد اما ما برای شما همان 400 میلیارد را در نظر گرفتیم. در برابر این میزان تسهیلات وثیقه شما چقدر بوده است؟ شما با چک و سفته 80 درصد مابقی را تسهیلات گرفتید.

قهرمانی خطاب به جهانبانی گفت: شما می گویید با مدیران بانک ارتباط نداشتید. مگر می شود با وثایق سبک به شما تسهیلات داده شود؟ ما چگونه باور کنیم؟ در رابطه با واریزی به حساب برادر خانم شما، گفته شد برای خرید برنج بوده است. تسهیلات شما برای واردات کالاهای اساسی بوده است و باید در راستای موضع مصوب هزینه می کردید نه چیز دیگر. قرارداد شما هم برای سال 91 و قبل از اخذ تسهیلات بوده است. شما اول قرار داد می بستید بعد تسهیلات می گرفتید و قرارداد را تسویه می کردید؟

وی ادامه داد: در مورد دفاتر شما در دوبی و آلمان باید گفت ما خوشحال می شویم که در کشورهای دیگر دفتر داشته باشید اما باید با پول شخصی خودتان باشد که هم کشور سود کند و هم شما. با سود تسهیلات نمی توانستید دفتر بگیرید این خیانت در امانت است. آقای جهانبانی شما باید با پول خودتان در موسسه ملل و عسگریه سرمایه گذاری کنید نه اینکه تخم مرغ ها رادر 10 سبد جاگذاری کنید. جوجه شدن این تخم مرغ ها خطرناک است. شما باید کالای اساسی وارد می کردید.

نماینده دادستان در رابطه با ملک مشکین شهر نیز گفت:  با پولی که باید صرف کالای اساسی شود نمی توان در ملک سرمایه گذاری کرد. شما ملک مشکین شهر را بفروشید و بدهی بانک را بدهید. این ملک مشتری ندارد و سرمایه گذاری در آن محقق نشده است. این ملک پل معلقی در بالای کوه است.

وی بیان کرد: پس از اخذ تسهیلات پرداختی شما بخشی از اصل و بخشی از سود است. 214 میلیارد در مرحله تمدیدها داده‌اید و یک ملک سعادت آباد و ملک دیگری هم عمار صالحی داده است.  شما از اصل، پولی پس ندادید. این پول‌ها می توانست هزینه فرصت‌های بالایی مانند اشتغال و کالاهای موثر دیگر شود.


در ادامه این جلسه قاضی مسعودی مقام از مسئول وصول مطالبات بانک سرمایه خواست تا با حضور در جایگاه مطالب خود را بیان کند.

علیمحمدی پس از حضور در جایگاه گفت: آقای جهانبانی به اخذ تسهیلات خود در دوره آقای درخشنده اشاره کردند در صورتی که آقای درخشنده هیچ کدام از مصوبات ایشان را امضا نکردند و زمان آقای درخشنده، بخشایش و توسلی هیئت مدیره بانک بودند. آقای درخشنده با تسهیلات انبوه ایشان مواجه شدند و در سری های بعد این تسهیلات را احیا کردند.

وی افزود: آقای جهانبانی سعی کردند وانمود کنند عقلانی رفتار نکردند و بارها گفتند اشتباه کردند که کالای اساسی وارد نکردند. اگر با صداقت با بانک رفتار می کردید و فاکتورها را نشان می دادید رفتار اقتصادی شما عاری از عقلانیت بود اما همه فاکتورهای شما صوری بود. برای مثال شرکت جهان تجارت به شرکت نور فاکتور صادر می کرده و این موارد به کرات تکرار شده است. اگر به ما می گفتید قرار است بالای 300 میلیارد کالای اساسی وارد کنید ما هیچ وقت این کار را نمی‌کردیم.

علیمحمدی گفت: بالای 300 میلیارد، بالاتر از خرید جهانی بوده است. عقل اقتصادی نداشتید و نمی دانستید قیمت روز کنجاله و گندم چقدر است؟ آیا یک شبه کالا ها را در یک کشتی آوردید؟ اعلام کردید 600 میلیارد گرفتید و 300 میلیارد برگرداندید. سوال من این است شما ملک مشکین شهر که با 20 یا 30 تومان خریداری کردید الان می گویید هزار میلیارد ارزش دارد و می خواهید بدهی خود را با آن تهاتر کنید آن وقت چطور این همه مدت 600 میلیارد را همان 600 تومان پس بدهید؟

وی افزود: اینگونه سنگ روی سنگ بند نمی شود. ایشان در قراردادهای 5 میلیاردی اصل و سود را پرداخت می‌کرد و تسهیلات جدید می‌گرفت و ایشان فقط سود تسهیلات را پرداخت کرده است. استدعا دارم ردیابی‌ها را با جدیت دنبال کنیم تا ببینیم پول‌ها چه شده است. تسهیلات ایشان غیرقانونی استمهال شده است.

در ادامه نماینده سازمان بازرسی کل کشور به دستور قاضی در جایگاه حاضر شد و گفت: زمان اخذ تسهیلات از طریق 26 واحد کشتی واردات کالاهای اساسی انجام شد. 295 میلیارد تومان پیشبرد ارزش نسبت به نرخ جهانی بوده است. ارز خارج شد و قیمت کالاها انقدر نبوده است. چطور یک شرکت 26 واحد کشتی وارد می کند با زیان؟ منطقی است؟

وی افزود: آقای جهانبانی نقش بخشایش را صراحتا بیان نمی کند در حالیکه در سازمان بازرسی بیان کردند. آقای بخشایش علم داشتند شرکت نور دیگر صلاحیت بیشتر وام گرفتن ندارد و باید یک شرکت دیگر معرفی شود. بخشایش مربی جهانبانی برای گرفتن 600 میلیارد و در تیم جهانبانی بوده است.

در ادامه قاضی از جهانبانی خواست تا دفاعیات خود را بیان کند.

جهانبانی عنوان کرد: نماینده دادستان گفتند شرکت‌ها صلاحیت دریافت تسهیلات را نداشتند. ما شرکت‌ها را گروه می‌بینیم. تخلف بانکی جرم نیست. ما تسهیلات را مرحله به مرحله دریافت کردیم و گرفتن 60 میلیارد در 2 سال بوده است نه یک روزه. موضوع قرارداد شرکت‌ها تسهیلات مشارکت مدنی بازرگانی بوده است. ما کالا وارد کردیم و سررسید تسهیلات 3 ماهه بوده است. چند درصد تسهیلاتی که گرفتیم جای دیگر رفته است؟

وی افزود: از سال 86 تا 93 ریالی به هیچ بانکی بدهی نداشتیم. در مورد اینکه آقای درخشنده هیچ جایی امضایی نداشتند، مگر می شود مدیرعامل امضا نکند و بالاتر برود؟ شرکت ‌ا نمی توانند با هم خرید و فروش داشته باشند؟ شرکت ابرار کالا وارد کرده و به شرکت دیگر خود فروخته است. فاکتورها صوری نیست.

قاضی مسعودی مقام گفت: خودتان به خودتان فروختید؟ برای اینکه به مردم گرانتر بدهید؟ این کار عقلانی است که شرکت‌های زیر مجموعه خرید و فروش کنند؟ هر شرکت هم باید سود ببرد.

جهانبانی پاسخ داد: سودها جزئی بوده و شرکت ابرار به قیمت روز فروخته است. گفتند فرصت پرداخت داشتیم چرا پرداخت نکردیم؟ ما درخواست استمهال کردیم و اولین سررسید ما سال 95 بود که بازداشت شدیم و فرصت پرداخت به ما داده نشد.

وی در واکنش به صحبت‌های نماینده داستان گفت: چرا مغلطه می کنید؟ خدایا پناه بر تو! من تسهیلات را یک روزه گرفتم؟ من هیچ تخلفی نداشتم. انسان هستم و خطا و کوتاهی و قطعا غفلت داشتم. قبول دارم. من جرم نکردم یا در نظام اقتصادی اخلال نکردم کلاهبرداری هم نکردم اگر استمهال غیرقانونی بوده آقای حیدرآبادی توضیح دهد. والله بالله ...

قاضی مسعودی مقام گفت: در دادگاه قسم نخورید.

متهم افزود: برای 58 هزار تن ذرت قراردادی با بانک سامان در سال 91 داشتیم و بانک سرمایه گفت این کار را انجام می دهد. ما قرارداد بانک سامان را ابطال کردیم. به بانک سرمایه دادیم. ارتباط ما با بانک سرمایه از این طریق استارت خورد.

وی مدارک ادعایی را نزد قاضی برد.

جهانبانی ادامه داد: LC ما 8 ماه در بانک سرمایه ماند که در زمان تحریم‌ها بود و انجام نشد. اولین تسهیلات ما از بانک سرمایه سال 91 بود. دکتر قهرمانی می داند من دروغ نمی گویم. از سال 61 هرکار توانستم برای مملکت خود انجام دادم. خانه ها و مهریه همسرم در مشهد و منزل مادر خانمم در رهن بانک است.من بدهکار هستم و باید بدهی خود را پرداخت کنم. به من فرصت بدهید.

قاضی مسعودی مقام گفت: فرصت داشتید. پرداخت می کردید.

متهم پاسخ داد: بانک برای من استمهال کرد. من چه گناهی دارم؟

قاضی پرسید: شما می خواستید پرداخت کنید؟

جهانبانی پاسخ داد: نه. نداشتم بدهم. شرایط اقتصادی جوری نبود که پرداخت کنم.

قاضی گفت: قسمت هایی که به ضررتان هست را نمی گویید.

جهانبانی بیان کرد: من با خدا معامله کردم. آنهایی که هزاران میلیارد گرفتند و خوردند و بردند بیایند و پاسخگو باشند. 22 قرارداد میلیاردی داشتم چه تخلفی انجام دادم؟ تخلف بانکی هم جرم نیست.من چه گناهی کرده‌ام؟

وی افزود: در رابطه با اظهارات نماینده سازمان بازرسی مستندات خود را ارائه می دهم.

قاضی گفت: الان پاسخ بدهید و بعد مستندات را ارائه بدهید. می دانیم اینکار صورت گرفته است بگویید دلیل چه بوده است؟

متهم در ادامه خواست تا در رابطه با ریدها و سهام توضیح دهد که قاضی عنوان کرد: جلسه قبل در مورد اینها توضیح دادید. شما خاطرتان نیست من به یاد دارم. قرار شد تکرار مکررات نکنید.

قاضی در قسمت دیگری از جلسه در واکنش به دفاعیات متهم مبنی بر اینکه واردات کالا بیانگر توانمندی او جهت اخذ تسهیلات بوده است اظهار کرد: واردات کالا بیانگر توانمندی نیست. اینکه بگویید چون کالا وارد کردم توانمند هستم؟

 

جهانبانی با اشاره به دیگران متهمان حاضر در دادگاه ادامه داد: این عزیزان در دریافت و پرداخت تسهیلات نقش نداشتند و تا به حال پای آنها به دادگاه باز نشده است.

قاضی مسعودی مقام عنوان کرد: مطرح کردن این مسائل تاثیری ندارد. همه فهمیدند که شما یکی از آنها اشخاصی هستید که کالاهای اساسی کشور را وارد کردید. همه می گویند تحریم ها را دور می زنیم اما در نهایت ملت را دور می زنند. فکر نکنید توضیحات اضافه تاثیری دارد. وقتی که به شما می دهیم برای دفاع از اتهاماتتان است.

وی افزود: ملت نمی خواهند شما کالای اساسی وارد کنید. باید چه کسی را ببینند؟ هنرپیشه گوشت وارد می کند و شما هم گوشت وارد می کنید و فیلم هم می سازید. هیچ کس هم تولید کننده نیست و همه واردات انجام می دهند.

متهم جهانبانی در پاسخ به قاضی گفت: من در حد اعتباری تسهیلات گرفتم.

قاضی گفت: شما 6 شرکت داشتید که برای دریافت تسهیلات از طریق این 6 شرکت مخالفت شده است.

جهانبانی بیان کرد: شما باید شرکت ابرار را بررسی کنید چرا که این شرکت واردات را انجام می داده است. اگر من ارز را با قیمت آزاد فروختم باید در اینجا محاکمه شوم. بانک مرکزی مصوبه حد اعتباری را در نظر گرفته است.

وی در تعریفدحد اعتباری گفت: حداعتباری یعنی یک شرکت می تواند اصل و سود تسهیلات را پرداخت کند و دوباره تسهیلات بگیرد.

در این هنگام نماینده بانک مرکزی در واکنش به اظهارات جهانبانی عنوان کرد: در امر تسهیلات، ذی نفع واحد 20 درصد سرمایه ثبتی بانک است. بانک سرمایه 400 میلیارد تومان سرمایه ثبتی داشته و بیش از 80 میلیارد تومان نمی توانست تسهیلات بگیرد. چطور شما بیش از 600 میلیارد تسهیلات گرفته اید؟

متهم پاسخ داد: این تخلف مدیران بانک است. می توانستند به این میزان تسهیلات ندهند.

قاضی مسعودی مقام گفت: مدیران محاکمه شدند و شما هم در این بخش مشارکت دارید.

متهم خطاب به قاضی گفت: شما چرا این طور قضاوت می کنید؟
قاضی مسعودی مقام اظهار کرد: مستندسازی و فاکتورهای صوری به درد ما نمی خورد که به واسطه آنها بخواهید گشایش اعتبار انجام دهید.

در ادامه نماینده داستان پس از حضور در جایگاه بیان کرد: ایشان می فرمایند کارشناس 29 میلیارد تومان دریافت تسهیلات را مجاز دانسته اما به این دلیل که ما این مبالغ را تکه تکه گرفتیم و پرداخت کرده ایم حد رعایت نشده است اما شما تسهیلات را می گرفتید و سود را پرداخت می کردید و اصل دوباره تمدید می شد.

قهرمانی با طرح این پرسش از جهانبانی که چرا وثایق شما محدود به اموال مردم بوده است گفت: آیا اگر معلمی می آمد و کارشناس این نظر را می داد به او تسهیلات می دادند؟

وی با اشاره به گزارش 133 صفحه ای کارشناس عنوان کرد: کالاها به طور واقعی در ید شرکت کوثر درخشان قرار داشته است. نظر من این بود که پرونده آقایان طباطبایی و کوهستانی هم وارد این دادگاه شود اما بازپرس پرونده این ها را جدا کرده است. مبلغ 161 میلیارد تومان به عامل داده شده و 18 هزار تن از کالاهای محموله های کشتی ها به مبلغ 204 میلیارد ریال کسری وجود داشته است.

قهرمانی ادامه داد: 2 کشتی مبلغ 17 میلیارد ریال هزینه بر شرکت وارد کرده است.

در ادامه جلسه قاضی مسعودی مقام بار دیگر با قرائت اتهامات متهم احمد یوسفی کوهپایی از وی خواست در جایگاه قرار بگیرد و از خود دفاع کند.

احمد یوسفی پس از حضور در جایگاه عنوان کرد: من سال 81 بازنشسته شدم. ما در سال 89 با جهانبانی شروع به همکاری کردیم و من تاکید کردم که کارم واردات و تولید و خرید و فروش گوشت در داخل کشور است.

وی با بیان اینکه 20 سال معاون امور دام در کشتارگاه بوده است اظهار کرد: کار تخصصی ام در حوزه گوشت بوده است. برای واردات بین شرکت اصلی تا زمانی که به ایران برسد یک شرکت واسطه وجود دارد که آن شرکت معمولا ایرانی است.

متهم یوسفی با اشاره به همکاری اش با جهانبانی گفت: من یک نامه به عنوان درخواست حد اعتباری به بانک سرمایه شعبه فاطمی زده ام که مربوط به یکم مرداد ماه سال 92 می شود اما زمانی که تسهیلات گرفته شد من مسئولیتی نداشتم و آقای جهانبانی آن را دریافت کرده است.

قهرمانی در این لحظه عنوان کرد: شما در شرکت امور دام بودید و ابهاماتی وجود دارد که ایشان چگونه معاونت بازرگانی تجارت شرکت نور ابرار را هم داشته است؟ شما معاون بازرگانی شرکت بودید و گفته اید می توانم از برزیل گوشت وارد کنم. شما چندین بار درخواست تسهیلات می دهید. شما آقای جهانبانی را به سمت دریافت تسهیلات سوق می دادید.

وی افزود: نقش شما در دریافت تسهیلات توسط آقای جهانبانی پررنگ بوده است.

متهم یوسفی کوهپایی گفت: من در جلسه هیات عمومی نبودم و در تیر ماه شفاهی به من گفته شد می خواهیم جابه جایی هایی را صورت دهیم. من مدیرعامل بودم اما در هیات مدیره حضور نداشتم و گرفتن تسهیلات برعهده هیات مدیره است.

وی در پاسخ به سوال قاضی مسعودی مقام مبنی بر اینکه حقوق ماهیانه اش چقدر بوده است بیان کرد: در ابتدای کار 1 و نیم میلیون تومان می گرفتم اما در سال 95 به 5 میلیون تومان رسید. من از بازار گوشت تحلیل داشتم و در دی ماه سال 90 قیمت ها بالا رفت و قیمت گذاری انجام شد. این را من پیشبینی کرده بودم.

قاضی مسعودی گفت: شما که اینقدر خوب تشخیص می دهید چرا برای خودتان کار نمی کنید؟
یوسفی پاسخ داد: پول ندارم. این کار یک سرمایه 4 یا 5 میلیاردی می خواهد که من ندارم. در نتیجه به صورت کارمندی فعالیت کردم. من به جهانبانی گفتم ادامه نده که ضرر می کنی.

در ادامه جلسه وکیل مدافع یوسفی کوهپایی در دفاع از موکل خود گفت: در ابتدا می خواهم عنوان اتهامی در کیفرخواست مشخص شود. چرا که هم معاونت در اخلال در نظام اقتصادی کشور و هم تحصیل مال از طریق نامشروع و هم خیانت در امانت عنوان شده است.

قاضی مسعودی مقام گفت: فقط معاونت در اخلال در نظام اقتصادی.

وکیل مدافع یوسفی بیان کرد: در تبانی موکل من با آقای جهانبانی باید قصد مشترک وجود داشته باشد. موکل من چه اقدامی انجام داده که نشانگر قصد مشترک باشد؟ وقتی آقای جهانبانی وارد کار گوشت می شود به دنبال شخص متخصص می گردد و موکل من این کار را بلد بوده است.

وی افزود: ما گاهی در جریان دادگاه به متهمان می گوییم تو که وارد نبودی چرا امضا می کردی؟ اما موکل من در کارش متخصص بوده و امضا کرده است. هیات مدیره مصوب کرده که می خواهیم 40 میلیارد وام بگیریم. آیا مدیرعامل توان مخالفت داشته است؟ اگر کارشناس حد 29 میلیارد تومان را در نظر گرفته باشد بانک خیلی راحت می توانست مخالفت کند اما موکل من را نمی توان به این دلیل که مصوبه هیات مدیره را اجرا کرده به معاونت در اخلال متهم کنیم. ایشان اگر مصوبات هیات مدیره را اجرا نمی کرد طبق ماده 142 لایحه تجارت متهم شناخته می شد چرا که به او می گفتند اگر تو این 40 میلیارد را از بانک می گرفتی ممکن بود شرکت به این روز نیافتد.

با نزدیک شدن به اذان ظهر قاضی مسعودی مقام پایان دومین جلسه را اعلام کرد و گفت: ادامه رسیدگی به شنبه 9 شهریور ماه ساعت 9 صبح موکول می شود.

 

نظرات
آخرین اخبار