گزارشی تحلیلی در خصوص پیش بینی آینده بازار مسکن | فراتاب
کد خبر: 9489
تاریخ انتشار: 20 مرداد 1398 - 23:20
در حالی که از ابتدای تابستان بازار مسکن به یک رکود عمیق فرو رفته است اما در مناطق مختلف تهران قیمت‌ خانه وارد روندی کاهشی شده است و این در حالیست که مشاوران املاک امیدی به خروج سریع بازار از رکود ندارند.

فراتاب-گروه اقتصادی:از سال گذشته بازار مسکنافزایش قیمتی چشمگیر را به همراه کاهش معاملات تجربه کرد. افزایش قیمتی که بسیاری آن را نتیجه افزایش قیمت ارز و تلاطم این بازار می‌دانستند. تورمی که گرانی مصالح ساختمانی را به دنبال خود آورده بود با سوداگری در بازار مسکن همراه شد وضعیت آشفته‌ای را برای این بازار به ارمغان آورد.

هرج و مرج در بازار تا حدی بالا گرفت که چند ماه قبل درج قیمت‌ها در سایت‌ها فروش آنلاین ممنوع شد تا بیش از این به گرانی‌ها در این بازار دامن زده نشود.

در حالی که دولت به دنبال تصویب طرح‌های مختلف مالیاتی برای سامان دادن به بازار مسکن، مقابله با سوداگری و مهم تر از همه جبران کاهش درآمدهای نفتی خود در سال 98 است  اما به نظر می‌رسد مقاومت‌های زیادی برای مقابله با تصویب این طرح‌ها وجود دارد.

اوایل تیرماه هم وزیر اقتصاد از آمادگی این وزارتخانه برای تهیه یک صندوق که به متقاضیان وام رهن بدهد خبر داد، طرحی که چند روز قبل مدیر عامل بانک عامل بخش مسکن خبر از منتفی شدن آن داد زیرا بانک مرکزی به نوع عقد تسهیلات آن ایراد گرفته بود.

خبرنگار اقتصادآنلایندر یک گزارش میدانی به سراغ مشاوران املاکی در سطح شهر رفته است تا واقعیت وضعیت معاملات مسکن را از زبان آن‌ها بشوند.

رکود  بازار مسکن در گرانی طبیعی است

یک مشاور املاک که در محدوده نیاوران فعالیت می‌کند، گفت: رکود در گرانی طبیعی است اما این به این معنی نیست که هیچ معامله‌ای انجام نمی‌شود. در این منطقه تورم نسبت به مناطق دیگر کمتر بوده است، مثلا آپارتمانی که قبلا متری 25 میلیون قیمتش بوده الان به متری 45تومان رسیده است اما می‌دانم در پونک قیمت‌ها سه برابر و یا بیشتر شده است.

او ادامه داد: این رکود هر 6 یا 7 سال یکبار اتفاق می‌افتد و فکر می‌کنم بعد از چند سال از آن خارج بشویم. همینطور باید بگویم که اقدسیه که تقریبا گران ترین نقطه در تهران است قبلا هم متری 70 تومان بود و الان هم همین قیمت است. در منطقه 1 ارزان‌ترین خانه‌ها متری 35 میلیون و گران ترین آن‌ها که شمال خانه‌های لاکچری هم می‌شود حدود 70 تا80 میلیون است.

این مشاور املاک پیش بینی کرد: تا پایان تابستان رکود کمتر خواهد شد و نزدیک عید معاملات بیتشر می‌شود که البته به دنبال آن قیمت‌ها هم کمی سفت خواهند شد.

مشاور املاک دیگری در خاک سفید گفت: از 10خرداد بازار وارد رکود شده است و دوماه است که یک خرید و فروش هم نداشتم اما قیمت‌ها نسبت به دو سال پیش کمتر شده طوری که از متری 12میلیون به 9میلیون رسیده است. مردم قدرت خرید ندارند و حتی قراردادهای اجاره هم کمتر شده است.

بازار مسکن یوسف آباد، خالی از رکود

در منطقه یوسف آباد اما ظاهرا رکودی وجود ندارد و مشاوران املاک از وضع خود راضی هستند؛ البته آمار ماهانه هم همواره نشان می‌دهد که بیشترین آمار معاملات در منطقه 6 صورت می‌گیرد. یک مشاور املاک که در این منطقه فعالیت می‌کند می‌گوید: قیمت‌ها افت محسوسی داشته است و معاملات کم شده ولی نمی‍توان اسم آن را رکود گذاشت. بازار اجاره هم چون در حال حاضر در فصل جابه‌جایی هستیم وضعیتش خوب است و بچه‌ها مشغول کار هستند اما در بازار دیگر خبری از دلال نیست و مشتری کاذبی وجود ندارد. همه خریدار واقعی و مصرف کننده هستند.

سری به شمال غرب و منطقه پونک زدیم تا ببینیم ادعای آن مشاور املاکی که گفته بود قیمت‌ها در پونک سه برابر شده است صحت دارد یا نه؟ مشاور املاکی در این منطقه گفت: متوسط قیمت‌ها برای هر متر بین 20 تا 32 میلیون تومان است.دو ماه است که بازار وارد رکود شده و حتی در بازار اجاره هم 90درصد قراردادها تمدید می‌شود و کسی به دنبال خانه جدید نمی‌آید حتی خرج دفترمان هم تامین نمی‌شود. قیمت‌ها نجومی بالا رفته است و حتی من که قبلا ساکن همین منطقه بودم الان وسعم نمی‌رسد و به سمت نواب رفته ام و می‌‎توانم بگویم قیمت‌ها ده میلیونی بالا رفته است.

کاهش هزینه‌ تولید مسکن؛ تنها راه رونق معاملات

رکود بازار مسکن به مرکز تهران هم رسیده است به طوری که یک مشاور املاک در حوالی جمالزاده به خبرنگاراقتصادآنلاینگفت: خرید و فروش به صفر رسیده است و قیمت‌ها نسبتا پایین آمده اما در حال حاضر سیر نزولی آن متوقف شده است. قراردادهای اجاره هم نسبت به سال‌های قبل کمتر شده است. من فکر می‌کنم برای بهتر شدن اوضاع بازار باید تولید کننده‌ها قیمت‌ها را پایین بیاورند چون کسی که ملکش را می‌فروشد به دنبال خرید خانه جدید است اما چون نمی‌تواند خانه‌اش را نگه می‌دارد و بازار دچار رکود می‌شود.

رکود بازار مسکن در تابستان منطقی نیست!

در حوالی تهرانسر هم رکود وجود دارد اما یک مشاور املاک می‌گوید رکود مسکن در تابستان طبیعی نیست زیرا فصل جابجایی است اما بودجه مردم نمی‌رسد که بخواهند خانه بخرند. تجربه سال‌های قبل نشان می‌دهد که این رکود تا 3 یا 4 سال آینده ادامه دار خواهد بود و پس از چند سال از آن خارج می‌شویم.

در حالی که اکثر مشاوران املاک پیش‌بینی می‌کنند که رکود فعلی بازار مسکن چندسال دیگر ادامه داشته باشد باید دید آیا دولت توانایی این را دارد که با اقداماتی مثل وضع مالیات یا بهبود شرایط تولید و افزایش قدرت خرید مردم از طریق اعطای تسهیلات گره بازار مسکن را باز کند؟

 

نظرات
آخرین اخبار