کد خبر: 9278
تاریخ انتشار: 15 تیر 1398 - 11:23
برگزاری «کنگره مشاهیر کًرد» در شهر هزار تپه؛
30 تن از بزرگان کًرد در کنگره ای به نام «مشاهیر کًرد» در سنندج، گرد هم آمدند تا مجالی برای ظهور و درخشش بیش از پیش فرهنگ و هنر کًردی باشند.

 به گزارش فراتاب- شهر هزار تپه چند روزی میزبان مهمانانی برای تجلیل از نامداران کًرد بود، تجلیل از آنانی که برای تنومند شدن درخت چند هزار ساله فرهنگ کًردی موی سپید کردند و قد خمیده. چند شبی بود در عمارت «خسروآباد» نجواهای عاشقانه «مستوره اردلان» دوباره جان گرفته بودند، «خدا کند رخ چون ماه انورش بینم، به کام دیده و دل بار دیگرش بینم.» چند شبی بود که «آبیدر» قامت های افراشته فرزندان نامدار زاگرس را می دید و جانش تازه تر از قبل شد.

روز سه شنبه مراسم افتتاحیه «کنگره مشاهیر کًرد» برگزار شد، کنگره ای با هدف تجلیل از مشاهیر بلندآوازه کًردی که در قید حیاتند و حیاتشان را به ستبر کردن رگ و ریشه فرهنگ کًرد گره زده اند.

به جرأت می توان گفت که نام استاد «مظهر خالقی» کنگره را تحت تاثیر قرار داده بود، شاید دوری 38 ساله اش از وطن، دلیل دلتنگی مردمش بوده باشد یا شاید ماندگاری طنین صدایش بر روح آنها. به هر جهت استاد «مظهر خالقی» با دعوت و استقبال رسمی استاندار کردستان وارد سنندج شد و در میان تشویق ایستاده و طولانی مدت حاضرین بر ردیف اول صندلی در سالن برگزاری «کنگره مشاهیر کًرد» تکیه زد.

معرفی مشاهیری به درازای تاریخ

«بهمن مرادنیا» اولین سخنران بود که برای به جای آوردن رسم میزبانی و خوشامدگویی به پشت تریبون رفت. او کردستان را بهشت گمشده ای می داند که باید بیش از پیش به سراسر جهان معرفی شود و این کنگره را مجالی برای به منصه ظهور گذاشتن فرهنگ و هنر گران سنگ این دیار می بیند.

استاندار کردستان، معرفی و شناساندن مردم کًرد را از اهداف عالیه این کنگره تعریف می کند که سراسر زندگی‌شان صلح و دوستی است و پیام اتحاد و انسجام همه جانبه و ملی است. به اعتقاد او، کًردها به راحتی می‌توانند احساسات و درک واقعی خود را از دنیای پیرامون و حقیقت‌های هستی اظهار کنند و در این میان هنرمندان، این احساسات لطیف را با خلق آثاری بی نظیر ماندگار کرده‌اند.

«مرادنیا» با اشاره به کهن بودن سرزمین کردستان می گوید که این سرزمین به درازای تاریخ، مشاهیر و مفاخر فراوانی را به جامعه بشری معرفی کرده است و در برهه‌هایی از زمان این مشاهیر مغفول و مظلوم واقع شده‌اند.

به گفته استاندار کردستان، این کنگره می کوشد تا با بها دادن به مشاهیری که در قید حیات هستند نامشان پرآوازه‌تر بماند و از آنجا که کردستان به عنوان استانی فرهنگی و هنری معرفی شده است، انجام کارهای بزرگ در این زمینه می‌تواند در توسعه همه جانبه این استان مؤثر واقع شود و محبت و دوستی را به ارمغان آرود.

جشنی برای زبان و ادبیات کًردی

و اما رئیس دانشگاه کردستان، خبر از یک جشن می دهد که قرار است در همین کنگره برگزار شود. جشنی به مناسبت فارغ التحصیلی اولین دانشجویان رشته زبان و ادبیات کًردی. پروفسور «رحمت صادقی» کفت که در چند سال اخیر با پشتیبانی و حمایت دولت، تلاش های خوبی در حوزه مطالعات کًردی انجام گرفته است و در همین راستا نیز رشته زبان و ادبیات کًردی در سال ۹۴ در این دانشگاه تأسیس شد که امسال اولین دوره دانشجویان زبان و ادبیات کًردی دانشگاه کردستان فارغ التحصیل می‌شوند.

رئیس دانشگاه کردستان همچنین از واگذاری حق چاپ آثار ماموستا هژار به دانشگاه کردستان در سال گذشته خبر داد که درآمد آن برای «جایزه سالانه هه ژار» و تجلیل از آثار کردی هزینه خواهد شد. او با نام بردن از مشاهیر هر کشور به عنوان رمز ماندگاری تمدن ملت ها، آنها را بزرگترین سرمایه هر کشور می داند که هیچ نیازی به تقدیر ندارند بلکه این ما هستیم که به آنها نیاز داریم.

کًردها نگهبان و حافظ اخلاق ایران هستند

و اما رئیس جمهور ایران نیز، از این کنگره غافل نشده بود و دستیار ویژه خود را در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی به این کنگره گسیل داشت. به اعتقاد حجت‌الاسلام«علی یونسی»، همگان و به ویژه جوانان باید هم گذشته خود را بدانند و بشناسند و هم ان را به دیگران بشناسانیم که این امر، ضرورتی است که امروز احساس می شود.

او از تلاش دشمنان برای بی هویت، بی گذشته و بی شناسنامه معرفی کردن مردم ایران می گوید که تلاش دارند مردم را در مقابل هم قرار دهند و کینه توزی را ایجاد کنند. دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی، با نام بردن از کًردها به عنوان نگهبان اخلاق ایران، ویژگی های ممتاز اخلاقی را در میان زاگرس نشینان دست نخورده می داند که دلیل آن ویژگی شخصیتی مردمان این دیار و همچنین موقعیت خاص جغرافیایی بوده که دشمنان قادر به تغییر دادن این ویژگی ها در این مردمان نبوده اند.

او خواستار باز کردن درهای دانشگاه به روی دانشمندان و در آغوش گرفتن این دانشمندان است چرا که هیچ دانشمند ایرانی، ضد ایران و ضد انقلاب نمی شود. او می گوید که برای بازشناسی ایران و کًرد باید همتی جدید به کار برد تا هم خود را به ایران و هم به جهان بشناسانیم.

پیام «نچیروان بارزانی» به کنگره مشاهیر کرد

رئیس اقلیم کردستان عراق نیز، استاد زیرک را به عنوان نماینده خود به این کنگره فرستاده بود تا متن پیامش را برای حاضرین قرائت کند. متن پیام «نچیروان بارزانی» به این شرح است:

از همه دست اندرکاران برگزاری این کنگره به ویژه استاندار کردستان، که از ما برای همراهی و مشارکت در این مراسم دعوت به عمل آورده است تقدیر می‌کنم. همچنین از دانشگاه کردستان و اساتید برجسته و روشنفکر این دانشگاه که با انجام فعالیتی دانشگاهی، ادبی و روشنفکرانه خدمتی بزرگ و عظیم به ادب و تاریخ ملت کرد کرده است تقدیر می‌کنم.

خدمات دانشگاه کردستان و همه مسئولان برگزاری کنگره مشاهیر کرد برای معرفی و تجلیل از مفاخری که طی سال‌های گذشته، خدمت بزرگی در راستای حفظ زبان و شناسنامه ملت و بزرگداشت فرهنگ و ادب خود ارائه داده اند ستودنی است. در کنگره مشاهیر کرد، مفاخر و نامداران از هر سرزمینی که باشند، میراثی معنوی برای همه کردها هستند چراکه این مفاخر در راستای رسیدن به اهداف خود و خدمت به ملتشان تلاش کرده و رنج زیاد دیده اند.

در زمان کودکی ما، پدر و مادرهایمان علیرغم نداشتن سواد برای خواندن، همپای شعرهای استادان برجسته کُرد همچون هژار و هیمن، شعرهای حافظ و سعدی برای ما می‌خواندند و همپای گوش دادن به آوا و موسیقی کردی ما را به گوش دادن به صدای استاد شجریان تشویق می‌کردند.

تاریخ به ما ثابت کرده است که هیچگاه تفاوت‌های ملی و مذهبی و فرهنگی موجب خشونت‌های ظالمانه و غیردموکراسی نشده و بلکه موجب قبول کردن جدایی‌ها شده است‌. ما در کردستان به مفاخر مشاهیرمان افتخار می‌کنیم چراکه سرلوحه و الگوی ما بوده اند. امروز سنندج با برگزاری این کار بزرگ همه ما را مدیون و وامدار خود کرده است.

 

تا زمانی که کًرد زنده است زندگی در جریان است

«هرچند دولتی به نام کردستان نداریم اما دولتی که کًرد نداشته باشد را نداریم.» اینها گفته های هوال ابوبکر استاندار سلیمانیه است که در «کنگره مشاهیر کًرد» بیان شد. او روح هماهنگی و اشتراکات تاریخی را دلیلی می داند تا در کنگره‌ای با عنوان «کنگره مشاهیر کًرد» گرد هم آورد. به گفته «هوال ابوبکر» این کنگره می گوید که کًرد زنده است و تا زمانی که کًرد زنده است زندگی در جریان و دنیا پایدار است. به اعتقاد استاندار سلیمانیه این کنگره اثبات می‌کند که آنچه برای کردها مهم است انسانیت و اصالت زبان و ملت بوده و کًردها همواره از ملت‌هایی بوده اند که اصالت را بر انسانیت بنا نهاده است.

مسائل قومی نژادی عاملی برای حذف نام مشاهیر کًرد

در پایان دکتر برزنجی این نماینده رئیس جمهور عراق که پشت تریبون رفت تا در وصف کنگره سخن بگوید. به گفته او، در دوره‌ای که ایران با ایدئولوژی استعمارگرانه مورد هجمه قرار گرفته، ایران در حال برگزاری کنگره بین المللی مشاهیر کًرد در پایتخت تاریخی «میر اردلان» در شهر مقاومت و فرهنگ است که اقدامی بی همتا در طول تاریخ است.

«سید احمد برزنجی» این ایدئولوژی‌ها را موجب جنگ‌های خونین تروریستی در منطقه می داند و معتقد است این حمله وحشیگرانه به منطقه به دلیل طمع استعمار و غارت منطقه است و حل این بحران نیازمند همبستگی و اتحاد همه مسلمانان است.

او وجود صدها نفر مشاهیر کًرد را شاهدی بر این مدعا می داند که کردها در طول تاریخ همواره در تلاش برای ارتقای فرهنگ بشری بوده اند اما چون دولت‌های منطقه بر اساس مسائل قومی و نژادی شکل گرفته اند هرگز به نام مشاهیر کرد اشاره نکرده اند. نماینده رئیس جمهور عراق می گوید که ایران کشوری بوده که همواره پشتیبان کردها و به ویژه کًردهای عراق بوده است و این را در شرایطی اثبات کرد که کردهای عراق انفال شدند و تنها کشوری که آنها را پناه داد ایران بود و همچنین تنها کشوری که فاجعه حلبچه را رسانه‌ای کرد و به دنیا نشان داد، ایران بود.

از مهمترین رویدادهای روز نخست کنگره می توان به برگزاری مراسم جشن فارغ التحصیلی و ادای سوگند نخستین فارغ التحصیلان دوره کارشناسی دانشگاه کردستان که با مدیریت دکتر بختیار سجادی انجام شد اشاره کرد.

 

گزارش از ظریفه احمدی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار