کد خبر: 9167
تاریخ انتشار: 22 اسفند 1397 - 13:15
نایب رئیس پارلمان عراق:
همزمان با سفر رئیس جمهور اسلامی ایران به عراق، معاون پارلمان این کشور اعلام کرد عراق در رابطه با تحریم‌های آمریکایی دنباله‌رو واشنگتن نیست.

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به دعوت رسمی رئیس جمهوری و نخست وزیر عراق برای انجام سفری سه روزه دوشنبه 20 اسفند ماه 1397 وارد بغداد شد؛ وی که برای نخستین بار در راس یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی به عراق سفر کرده است در دیدار با رهبران سیاسی این کشور، توسعه و تقویت روابط فی مابین را در دستور کار دارد. این سفر در آستانه پایان معافیت های تحریمی آمریکا علیه ایران انجام می شود و واشنگتن تمام تلاش خود را بر کاهش سطح روبط تهران - بغداد متمرکز کرده است.

بشیر حداد، نایب رئیس مجلس عراق درباره سفر حسن روحانی رئیس جمهور ایران به عراق در مقطع کنونی، گفت: سفر جناب روحانی به عراق سفری دوستانه به شمار می آید؛ چراکه ایران و عراق دو کشور دوست و همسایه بوده و مقتضیات جغرافیایی و منافع دو طرف ایجاب می کند که میان این دو کشور روابط دوستانه و مستحکمی وجود داشته باشد و برای تقویت و گسترش این روابط بر اساس منافع متقابل تلاش کنند. در گذشته نیز دیدارهای دو جانبه میان ایران و عراق انجام شده، از جمله سفر محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به عراق و نیز سفر و دیدارهای ریاست جمهوری و رئیس مجلس عراق از ایران.

بشیر حداد افزود: سفر جناب روحانی به بغداد نیز با توجه به شرایط حساس منطقه، عامل مهمی در تقویت روابط ایران و عراق به شمار می آید، در حال حاضر منطقه با چالش های بسیاری روبرو است و به ویژه تنش های جدی میان تهران و واشنگتن وجود دارد و این سفر می تواند نقشی تعیین کننده در گسترش روابط اقتصادی و سیاسی و امنیتی ایران و عراق ایفا کند.

وی در ادامه بر اراده عراقی ها بر حفظ استقلال سیاسی خود در خصومت ها و تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران تاکید کرد و گفت: عراق بر حفظ استقلال سیاسی خود تاکید دارد و به هیچ عنوان اجازه داده نمی شود خاک این کشور تبدیل به عرصه و پایگاهی برای حمله و اقدام علیه منافع کشورهای همسایه شود و لازم است که چنین اعتماد و اطمینان خاطری میان کشورهای همسایه وجود داشته باشد؛ به ویژه میان ایران و عراق با توجه به وجود مرزهای طولانی مشترک میان طرفین، این امر دو چندان ضروری می نماید.

نایب رئیس مجلس نمایندگان عراق در خصوص تاثیرات گسترش روابط میان ایران و عراق، بر تأمین امنیت و ثبات در منطقه و کشورهای همسایه خاطرنشان ساخت: با توجه به اینکه ایران و عراق دو کشور مهم و تاثیرگذار در منطقه هستند، بهبود روابط میان آنان و ثبات و تقویت مناسبات میان دو کشور، تا سطح بالایی می تواند امنیت و ثبات در منطقه را به دنبال داشته باشد؛ چراکه عراق و ایران در ژئوپولتیک، سیاست و اقتصاد منطقه، نقشی مهم و حیاتی دارند و ایجاد روابط مستحکم و متوازن میان دو کشور می تواند موجب روابط حسنه با کشورهای خلیج فارس نیز شده و چنین امری گسترش روابط چندجانبه میان کشورهای منطقه را به دنبال خواهد داشت.

سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق در آستانه پایان معافیت های تحریمی برخی کشورها علیه ایران صورت می گیرد، حداد درباره این که عراق در چنین شرایطی باید چه سیاستی در قابل آمریکا و ایران و تنش های میان این دو کشور در پیش گیرد، به ویژه در ارتباط با تحریم ها، خاطرنشان ساخت: مطمئناً عراق در چنین شرایطی ابتدا منافع خود را در نظر می گیرد، اما این کشور در عین حال به هیچ عنوان خواستار قطع روابط اقتصادی خود با ایران نیست و نمی خواهد در تحریم کشور سومی علیه ایران نقش دنباله رو و ابزار دست را داشته باشد؛ زیرا همان طور که گفتم عراق، کشوری است مستقل و دارای سیاست و تصمیم گیری آزاد و هیچ کشور و یا طرفی نیز نمی تواند خواست و تصمیم خود را بر عراق تحمیل کند. بدون شک تأمین منافع عراق منوط به حفظ روابط حسنه با کشورهای همسایه و تداوم روابط اقتصادی با این کشورها است.

نایب رئیس مجلس نمایندگان عراق درباره نقش مجلس در تقویت و گسترش روابط با ایران، گفت: اکثریت نمایندگان مجلس عراق خواستار ادامه و تقویت روابط با ایران بوده و تأکید می کنند که عراق نباید به بخشی از تنش های دیگر کشورها با ایران یا آلت دست دیگر کشورها و محلی برای اقدام علیه همسایگان تبدیل شود.

 

منبع: کردپرس

نظرات
آخرین اخبار