کد خبر: 8908
تاریخ انتشار: 9 شهریور 1397 - 19:49
خداداد حسینی
به نظر میرسد آمریکا سناریوی دهه 1990 میلادی در شمال عراق را اینبار در مناطق کردنشین شمال شرق سوریه در پیش گرفته است

 

فراتاب گروه بین الملل: بعد از 7 سال درگیری و جنگ داخلی در سوریه و کشته و زخمی شدن چند صد هزار نفر در این کشور به نظر می رسد بحران سوریه به سمت حل و فصل نهایی جریان دارد. جنگ سوریه که در سال های اول به سمت سرنگونی نظام این کشور پیش می رفت با دخالت روسیه در سال 2015 و حمایت تمام قد از نظام حاکم ورق را برگرداند و نیروهای بشار اسد با همکاری روس ها و ایرانی ها توانست شهر به شهر و محله به محله را از کنترل معارضین خارج و تسلط خود را بر قسمت اعظم کشور بگستراند این در حالی بود که به دلیل نگرانی غرب از به قدرت رسیدن اسلام گرایان افراطی در سوریه به نحوی با روس ها و دولت بشار اسد همکاری ضمنی صورت می گرفت.

به دنبال پیشروی روس ها و دولت بشار اسد در مناطق مختلف سوریه امریکائی ها برای جبران خسارت و تامین منافع دراز مدت خود و جلوگیری از حضور روز افزون روسها و ایرانی ها در سوریه با حمایت و تسلیح کردها و تعیین منطقه نفوذ از ورود نیروهای بشار اسد به شرق فرات جلوگیری کردند.

اکنون سوریه به سه منطقه شامل مناطق شرق فرات با حکمرانی کردها، شمال غرب با حکمرانی معارضین و سایر مناطق که در اختیار ارتش این کشور است تقسیم شده است و قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای هر کدام به نحوی سهم خواهی خود را در سوریه به اجرا گذاشته اند. در روزهای اخیر امریکائی ها استراتژی خود را برای حل و فصل بحران سوریه تشریح نمودند که به نظر می رسد با توافقات پنهانی میان قدرت ها صورت گرفته باشد.

کارشناسان آمریکایی از جمله جیمز جفری فرستاده جدید ایالات متحده به سوریه، پیشنهادهای جدیدی برای اوضاع در این کشور که ضامن عدم بازگشت داعش و کاهش نفوذ ایران است، تدوین کرده اند. به گزارش روزنامه الشرق الاوسط، هدف از این پیشنهادها، علاوه بر جلوگیری از قدرت گرفتن مجدد داعش، ممانعت از ساخت تشکیلات نظامی و اطلاعاتی دائمی توسط ایران در سوریه است. علاوه بر آن برپایه این پیشنهادها، جلوی ورود نیروهای ایرانی و نیروهای نظام بشار اسد به شمال شرق سوریه پس از شکست گروه داعش، گرفته می‌شود.

این پیشنهادها، شامل بر قراری پرواز ممنوع در شمال و شرق رود فرات با حفظ حضور نظامی کوچک بر روی زمین است. این نیروی نظامی تا زمان اجرای قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد که بر طبق آن، دولت مستقلی در سوریه بدون مشارکت بشار اسد و نیروهای پشتیبانی شده از سوی ایران تشکیل می‌شود، به حضور خود ادامه خواهد داد. بنابراین پیشنهادها، تحریم بانک‌های پشتیبانی نظام اسد و گروه‌های مرتبط با ایران هم تشدید می‌شود. به متحدان ایالات متحده در سوریه هم کمک می‌شود تا بازاری جایگزین برای نفت و محصولات کشاورزی بیابند. این پیشنهادها شامل همکاری با ترکیه در منبج و دیگر مناطق برای ایجاد نفوذ علیه روسیه هم می‌شود.

همچنین در روزهای اخیر امریکائی ها با نصب و راه اندازی سپر دفاع موشکی در مناطقی از شرق فرات از جمله کوبانی، تل بیدر و صرین و همچنین راه اندازی این سامانه موشکی در روزهای آینده در مناطق حسکه و رمیلان عملا سناریوی عراق را در سوریه با اعلام منطقه پرواز ممنوع در شمال و شرق این کشور به اجرا گذاشته است.

پس به نظر می رسد به دلیل روابط حسنه کردهای منطقه با امریکا و همکاری مفید و حداکثری در سرکوب گروهای بنیادگرای اسلامی در سوریه و عراق بعلاوه تیرگی روابط بین واشنگتن و آنکارا وگرایش ترکیه به سمت ایران و روسیه امریکائی ها به این نتیجه رسیده اند که برای حفظ حضور طولانی مدت خود در منطقه باید دنبال متحد جدید و مطمئن تری بگردند به همین دلیل با حمایت از کردهای سوریه و عراق و تشکیل مناطق خودمختار برای این مناطق خیالشان از بابت قدرت گیری دشمنان بالقوه آسوده می گردد.

 

 

خداداد حسینی کارشناس ارشد علوم سیاسی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار