گیوه های ساتیار طرحی بومی و خلاقانه برای کارآفرینی زلزله زده ها | فراتاب
کد خبر: 8835
تاریخ انتشار: 23 تیر 1397 - 13:14
بهاره چیت ساز

فراتاب – گروه اجتماعی: زلزله ای که آبان ۱۳۹۶ سرپل ذهاب را لرزاند طی آن عده ای از هموطنان عزیزمان خانه، خانواده و تمام دارایی خود را از دست دادند. از آنجایی که کودکان و زنان در حوادث طبیعی از اقشار دیگر آسیب پذیرتر هستند و با توجه  به اسقرار ما به عنوان فعالین اجتماعی از روزهای ابتدای پس از زلزله در منطقه، رصد کردن کامل تغییرات سرپل ذهاب و مشاهده رکود اقتصادی شدید به نیاز مبرم تولید اقتصادی و کارافرینی در آن مناطق پی بردیم. از سوی دیگر با توجه به از دست رفتن شغل های مناطق زلزله زده پس از زلزله و اهمیت ایجاد اشتغال پایدار، کارآفرینی و درآمدزایی برای «بانوان سرپرست خانواده شهرستان سرپل ذهاب» به عنوان فعالین اجتماعی اقدام به آموزش خانم های سرپل ذهابی نمودیم و در این راستا از خود مردم این شهرستان کمک گرفتیم تا هنر دستی و بومی مناطق کردنشین که همان گیوه یا به زبان کردی «کلاش» است را احیا کنند.

لازم به ذکر و تاکید است که سرمایه اولیه و سرمایه جاری ایده نو ساتیار و این کارآفرینی از هیچ نهاد خیریه و هیچ نهاد دولتی گرفته نشده است و در آینده نیز گرفته نخواهد شد. این کار با ایده نوین و سرمایه شخصی فعالین اجتماعی با هدف بهبود سطح معاش پس از زلزله دایر گردید و به امید خدا ادامه خواهد یافت.

از سوی دیگر با توجه به مشکلاتی بسیار زیاد که ناشی از کمک بسیار غیرحرفه ای برخی از خیرین در سرپل بود و با توجه به اینکه رسالت خود را در سرپل ذهاب پس از غریب  به نُه ماه استقرار دایم پایان یافته دیدیم؛ مهم تر از همه در خردادماه سال ۹۷  نزدیک به سی نفر از خانم های سرپل دیگر توانمند شده بودند، این عزیزان دو دوره آموزش های لازم را از  گروه گیوه ی ساتیار بدون دادن هیچ گونه هزینه ای بابت آموزش و با تامین صد درصد هزینه ها از جانب گروه ساتیار دریافت کرده بودند تا خردادماه جاری خانم های سرپل ذهابی توانستند خودشان بدون نیاز به ما مشغول به درآمدزایی شوند بنابراین تصمیم برآن گرفتیم که این کار را به مناطق دیگری از استان کرمانشاه منتقل کنیم تا خانم های سرپرست خانوار و نیازمند دیگری هم بتوانند از این هنر بومی و دستی استفاده کنند و گامی در جهت رشد اقتصادی خود بردارند.

این کار نوعی ایجاد شغل برای خانم های سرپرست خانوار در منطقه کرمانشاه پس از آموزش است به گونه ای که بانوان پس از آموزش های رایگان و لازم از طرف گروه ساتیار در منازل خود با درست کردن هر گیوه دستمزد می گیرند و ادامه راه زندگی برای آنها هموارتر می شود. ما نیز با توجه به حس مسئولیت خود در چرخه ی این کارآفرینی سعی در بازاریابی هرچه بیشتر و ارسال مرسولات پستی برای مشتریان عزیز گروه گیوه ساتیار هستیم.

ایده ی ساتیار علاوه بر کارآفرینی میتواند امر خیر و اجتماعی محسوب شود زیرا به ایجاد شغل برای خانم های سرپرست خانواری که تمایل به کار در فضای خانه ی خود را دارند اقدام کرده است. همچنین کارآفرینی  ساتیار یک امر فرهنگی است زیرا با برگزاری دو دوره آموزشی توانسته هنر بومی و اصیل مناطق کردنشین را احیا کند.

لیکن ما به عنوان فعالین اجتماعی که سالها در عرصه کمک رسانی به مردم عزیزمان فعالیت داشتیم، از ابتدا اعتقاد به آموزش فنون ماهیگیری داشتیم و داریم و ماهی دادن را مسکنی موقتی می دانستیم، از این رو همیشه از تولید ملی و بومی حمایت کرده و سعی در گسترش و فرهنگ سازی آن داریم.

شما هم می توانید با خرید خود از تداوم تولید  محصولات گیوه ساتیار حمایت کنید و از کیفیت، راحتی و دوام این محصول مطمئن شوید و به کسانی که با دروغ و فریب مشغول ذخیره کردن مدل های ساتیار هستند و ادعای فروش برای زنان سرپل را دارند بفهمانیم  که برای کارآفرینی باید زحمت کشید و به رقابت سالم پرداخت، ما مخالف هرگونه کپی برداری از طرح های ساتیار و دروغ گویی به ملت شریف ایران هستیم.

امید داریم که کمک به مردم آسیب دیده به شکل حرفه ای تر و صحیح صورت بگیرید زیرا تامین نیازهای مردم آسیب دیده به شکل غیرحرفه ای باعث برهم زدن اکولوژی و کرامت انسانی آنها خواهد شد. پس سعی کنیم اگر دوست داریم به هموطنانمان کمک کنیم به شکل خرید و حمایت از دست رنج و هنر بومی آن منطقه به این عزیزان کمک کنیم، حقیقتا کمک هایی مانند کمک نقدی، اقلام غذایی و ... مسکن های موقتی هستند که خیلی اوقات باعث ایجاد توقع بیش از اندازه و کم کاری زیست بوم هدف می شود. پس امیدواریم که با هم روش کمک حرفه ای تری نسبت به انسانهای دیده پیش گیریم تا روزی آنقدر توانمند شوند که به کمک مستقیم ما دیگر احتیاجی نداشته باشند.

آدرس محصولات ساتیار در شبکه های اجتماعی: @Giveh_Satyar

 

بهاره چیت ساز فعال مدنی و کارآفرین

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار