افزایش قدرت نظامی چین دلیل دیدار تاریخی ترامپ- اون | فراتاب
کد خبر: 8816
تاریخ انتشار: 9 تیر 1397 - 23:34
کره شمالی تنها دلیل همکاری امنیتی آمریکا و ژاپن نیست، نیروهای آمریکایی مستقر در ژاپن وظیفه تامین امنیت در منطقه را بر عهده دارند؛ بنابراین آمریکا بیشتر نگران افزایش قدرت نظامی چین است تا کره شمالی.

فراتاب- بین الملل: به گفته تحلیلگران، اظهارات پرزیدنت ترامپ در مورد عدم مشارکت آمریکا در مانورهای نظامی شرق آسیا و کاهش تعداد نیروهای آمریکایی در این منطقه منجر به سردرگمی و هراس دو کشور ژاپن و کره جنوبی شده است. دونالد ترامپ بلافاصله پس از پایان نشست تاریخی با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در سنگاپور در مصاحبه با خبرنگاران گفت که مشارکت آمریکا در تمرینات نظامی مشترک با کره جنوبی پرهزینه و تحریک آمیز بوده و 32 هزار نیروی نظامی ما به خانه بازخواهند گشت.
هاردی چارترند استاد دانشگاه تمپل توکیو در اظهاراتی بیان کرد: «این سخنان خبر بدی برای کره جنوبی و ژاپن است که تمرینات نظامی مشترک آنان با آمریکا بخش مهمی از استراتژی بازدارندگی این کشور را تشکیل می داد.»
اگرچه سئول و توکیو از نشست سنگاپور استقبال کردند، اما از این اظهارات ترامپ به دلیل تهدیدات اتمی کره شمالی شگفت زده شدند. وزارت دفاع کره جنوبی در واکنش به این اظهارات در بیانیه ای اعلام کرد که این مسئله نیاز به زمان دارد تا معنای دقیق و نیات پشت پرده اظهارات ترامپ کشف گردد. وزیر دفاع ژاپن چهارشنبه با ابراز نگرانی نسبت به این اظهارات گفت: «مانورهای نظامی آمریکا در کره جنوبی نقش حیاتی در تامین امنیت شرق آسیا ایفا می کند.» جنیفر لووت سخنگوی نظامی آمریکا در کره جنوبی گفت که تاکنون هیچ دستوری برای توقف تمرینات و مانورهای نظامی دریافت نکرده است و مانورهایی که از قبل برنامه ریزی شده در زمان خود اجرا می گردد. لیونارد ادواردز سفیر سابق کانادا در ژاپن و کره که یکی از اعضای برجسته مرکز نوآوری حاکمیت بین المللی (اتاق فکر کانادا) است، گفت: « ضرورت دارد آمریکا به کره جنوبی و ژاپن برای تعهد به تامین امنیت آن ها اطمینان محکمی دهد.»
آخرین مانور و تمرین نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی به نام Foal Eagle and Key Resolve (جوجه عقاب و حل و فصل کلیدی) با 23700 آمریکایی و 30000 کره ای در ماه مارس برگزار شد. تحلیلگران بر این عقیده اند که سئول نسبت به ژاپن نگرانی بیشتری دارد. هاردی چارترند تاکید داشت: «کره جنوبی با تصمیم دونالد ترامپ در مورد خروج نیروهای آمریکایی از شبه جزیره کره، چیزهایی بیشتری را از دست می دهد.»
در واقع چنین تصمیمی می تواند به اتحاد کره جنوبی و آمریکا آسیب وارد کند. یکی از مقامات سابق کره جنوبی بر این امر تاکید کرد که اظهارات ترامپ می تواند بخشی از محاسبه این کشور برای تامین بیشتر هزینه های استقرار نیروهای آمریکا باشد. ژاپن و کره جنوبی از بزرگترین کشورهای میزبان نیروهای آمریکایی در خارج از کشور هستند. این مسئله به شروع جنگ 1950-1953 و تقسیم شبه جزیره برمی گردد.
تسونئو واتاناب یکی از اعضای ارشد بنیاد صلح ساساکاوا ژاپن گفت: «بدون دانستن جزئیات مذاکرات ترامپ – کیم خیلی زود است در این مورد قضاوت کنیم.» وی تاکید کرد: «اگر لغو مانورهای نظامی بخشی از توافق با کره شمالی برای خلع سلاح است، می تواند خبر خوبی باشد. در حال حاضر ما هیچ اطلاعی در این مورد نداریم.» تحلیلگران بر این عقیده هستند که حتی اگر آمریکا مانورهای نظامی را متوقف کند، شانس تغییر رژیم امنیتی منطقه به ویژه در ژاپن بسیار ضعیف است؛ چرا که منافع اساسی واشنگتن در شرق آسیا تغییر نکرده است.
ادواردز گفت: «نگرانی واقعی زمانی است که آمریکا به دلیل عقب نشینی راهبردی، حضور نظامی خود را در منطقه شرق آسیا کاهش دهد که احتمال این مسئله ضعیف است.» واتاناب تاکید کرد مهم ترین اولویت استراتژیک آمریکا در منطقه شرق آسیا مقابله با رشد و نفوذ جهانی چین است. وی گفت کره شمالی تنها دلیل همکاری امنیتی آمریکا و ژاپن نیست، بلکه نیروهای آمریکایی مستقر در ژاپن وظیفه تامین امنیت در منطقه را بر عهده دارند؛ بنابراین آمریکا بیشتر نگران افزایش قدرت نظامی چین است تا کره شمالی.
نویسندگان: کینگ لینگ لو، لی جئونگ هوو
منبع: scmp
برگردان به فارسی: علیرضا علیپور


بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است.

 

نظرات
آخرین اخبار