جوانرود از زیباییهای فرهنگی و جاذبه های طبیعی تا بازاری پرتکاپو برای ایرانگردان | فراتاب
کد خبر: 8813
تاریخ انتشار: 16 تیر 1397 - 19:10
شیما رشیدی رستمی - فراتاب

  فراتاب – گروه فراسفر: شهرستان جوانرود  از مناطق خوش آب و هوای استان کرمانشاه، دارای موقعیت جغرافیایی خاص و  جاذبه های گردشگری متعدد که موجب شده است سالیانه  تعداد زیادی از گردشگران این شهرستان را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنند.

موقعیت جغرافیایی

شهرستان جوانرود از شهرستانهای استان کرمانشاه در غرب ایران است. مرکز این شهرستان شهر جوانرود (قلعه) می باشد که از جنوب شرق با کرمانشاه، از شمال با پاوه، از غرب به کشور عراق و از جنوب غرب با سرپل ذهاب همسایه است. براساس آمار سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهرستان ۷۵۱۶۹ نفر می باشد. جوانرود دارای مردمی اصیل و با فرهنگ است که از قدیم الایام زبانزد خاص و عام در مهمان نوازی بوده اند.

وجود ده ها اثر تاریخی، باستانی و گردشگری، طبیعت منحصر به فرد بکر و زیبا، مراکز خرید، اماکن دیدنی و چشم اندازهای زیبا، این شهر را در چند سال اخیر به یکی از قطب های مهم گردشگری در غرب کشور تبدیل کرده است. مردم این منطقه سنی  و شافعی مذهب هستند و به زبان کردی و با لهجه جافی سورانی صحبت می کنند.

آب و هوای این شهر از نوع معتدل کوهستانی بوده و از مناطق خوش آب و هوای استان کرمانشاه به‌شمار می‌رود. شهر جوانرود در درون یک دره واقع شده‌است و کوهستانی می‌باشد به طوری که کوه شاهو به صورت دیواره‌ای در حدود ۴ کیلومتری شمال آن قرار گرفته‌است.

 

جاذبه های طبیعی 

 شهرستان جوانرود در طول تاریخ به علت شرایط مناسب طبیعی و موقعیت جغرافیایی خاص همواره مورد توجه ایلات و طوایف كرد بوده است. آب و هوایی دلپذیر، چشمه و آب های روان، تفرجگاه ها و طبیعت فوق العاده ی زیبای این شهرستان موجب شده است که بنا به برخی آمارها سالیانه بیش از یک میلیون گردشگر از این شهرستان دیدن کنند.از جاذبه هاي اين شهرستان مي توان به قلعه جوانرود، بازارچه جوانرود و مناطق طبيعي بسيار ديدني اين شهرستان اشاره کرد.

جاذبه های طبیعی و مناطق تفریحی این شهرستان شامل غار قوری قلعه و کاوات، زیبا پارک هلانیه و پارک کوهستانی ماپریس، جاده کوهستانی شاهو و تفرجگاه شبانکاره، باغستان بیله ای و چشمه میران، باغ ها و چشمه های روانسر رود و صفی آباد، طبیعت دلربای چشمه نزار و کباب ماهی بی نظیر سفیدبرگ، مناظر زیبای شروینه و نوئل، چشم انداز دلنواز بنن و بازان و ... است. که در ادامه برخی از آنها به اختصار معرفی می شوند:

 

غار قوری قلعه

بزرگ‌ترین غار آبی خاورمیانه با پیشینه ۶۵ میلیون ساله است که درحدود 15 کیلومتری شهر جوانرود، در دامنه کوه شاهو و مشرف بر جاده روانسر - پاوه و در همسایگی روستایی به همین نام واقع شده است.

 

سفید برگ

منطقه نمونه گردشگری سفید برگ، یکی از ۵۰ منطقه نمونه گردشگری استان کرمانشاه است که دارای ویژگی‌های منحصر به فردی جهت گذران تعطیلات کوتاه مدت و یک روزه می باشد. سفید برگ روستایی در حدودا ۲۰ کیلومتری شمال غربی جوانرود است که دارای استخرهای پرورش ماهی و رودخانه های  پر آب ، طبیعت بکر و به طور خاص ماهی کباب خوشمزه و پرطرفدار سفید برگ همواره گردشگران زیادی را به خود جذب می کند و زبانزد اکثر بازدید کنندگان این منطقه بوده و هست.

 

 

زیباپارک هلانیه و پارک کوهستانی ماپریس

در شمال شهر جوانرود واقع شده اند، زیبا پارک هلانیه و در امتداد آن پارک کوهستانی ماپریس با چشم اندازی کم نظیر از یک طرف مشرف بر شهر جوانرود و از طرف دیگر نمای زیبای ارتفاعات شاهو و دامنه های آن مکانی برای گذران اوقات فراغت شهروندان و مسافران می باشد.

 

باغستان بیله ای و جاده چشمه میران

در مسیر پارک هلانیه و در فاصله نزدیک به روستای چشمه میران واقع شده و در فاصله ای حدود 10 کیلومتری شهر جوانرود واقع است که دارای مناظر طبیعی زیبا و بواسطه نزدیکی به کوه شاهو  از چشم انداز های متنوع  برخوردار است.

 

تفرجگاه شبانکاره و غار آبی کاوات

منطقه گردشگری شبانکاره در دامنه ی ارتفاعات زیبای شاهو از لحاظ آب و هوایی از آب و هوای بسیاردلچسب برخوردار بوده و جنگل های پوشیده از بلوط چشم انداز خوبی را در این منطقه به نمایش می گذارد، وجود باغستان های فراوان، جاده ی تفریحی شاهو، غار کاوات و چشمه های آن (که منبع تامین آب شهرستان هم می باشند) و تعداد بی شمار غذا خوری های سنتی دلنواز بین راهی موجب شده که تفرجگاه بسیاری از گردشگران از سراسر کشور باشد.

بازارچه مرزی و مجتمع تجاری رفاهی

امنیت بالای جوانرود به علت فرهنگ زیاد مردم آن، این شهر را مرکزی واقعا عالی برای خرید کردن تبدیل کرده است از طرفی دیگر  بازارچه مرزی این شهر که تمامی اجناس با کیفیت را دارا ست. این بازارچه مرزی شامل چهار بازار در خیابان های کردستان، ابن سینا، سیل بند شمالی و روبروی بیمارستان حضرت رسول(ص) شهرستان است که از تنوع زیادی از نظر نوع کالاهای موجود در بازارچه برخوردار بوده و ازکالاهای اصلی آن می توان به لوازم صوتی و تصویری، پارچه، کریستال و شیشه، لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد خوراکی، لوازم خانگی و ... نام برد.

 

گزارش از شیما رشیدی رستمی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار