کد خبر: 8810
تاریخ انتشار: 16 تیر 1397 - 16:00
صدیقه نژادقربان
لنگرود، شهر ابریشم و برنج با جغرافیایی منحصر بفرد ، نماد فرهنگ و شعر، نگین گردشگری گیلان بشمار می آید.

 فراتاب – گروه فراسفر: لنگرود، نگین گیلان شهری با طبیعتی زیبا، دشتهایی وسیع، جنگلهای سرسبز و ارتفاعات بلند، رودهای روان، هوای مرطوب، جاده های فوق العاده و ساحلی بی نظیر در شرق استان گیلان واقع شده است. شهری که با موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد خود، دارای دو ناحیه جلگه ای و کوهستانی است.

ناحیه جلگه ای با نوار باریک ساحلی در چمخاله قرار گرفته است. ساحل چمخاله با شرایط زیبا به شکل دلتا با آب و هوایی دلپذیر در نوع خود بی نظیر است. منطقه ساحلی منحصر بفرد که دارای یکی از بهترین سواحل ماسه ای استان محسوب می شود و مسافران داخلی و خارجی بسیاری را در فصول مختلف پذیراست. ناحیه کوهستانی آن محدوده ی کوهپایه ای، جنگلی و مرتعی در ارتفاعات را در برمی گیرد. دشتهای وسیع با شالیزارهای سرسبز در فصل بهار، رودها، تالاب ها و استخرهای زیبا،باغ های چای و مرکبات در دل کوه، جنگل های بسیار زیبا و مملو از درختان سر به فلک کشید در ارتفاعات بلند و هوایی بسیار پاک و مرطوب جلوه بسیار زیبا و بی نظیری به شهر بخشیده است. شهری که رودهای آن از دل کوه و بلندترین ارتفاعات سرچشمه می شود و بعد از عبور از جنگلها و کوهپایه ها و روستاها و دل شهر به دریای خزر منتهی می شود و اینگونه کوه و دریا را به یکدیگر پیوند می زند. هنگامی که در بلندی های قله قرار می گیری تمام شهر با زیبایی بی نظیر و فوق العاده با خانه های شیب دار رنگی، روستاهای زیبا، شالیزارهای سبز، تالاب ها و استخرها، رودها و در انتهای آن دریای آبی خزر در یک قاب به تصویر در می آیند و گویی تکه ای از بهشت را نظاره می کنی.

لنگرود شهری تاریخی، فرهنگی و مذهبی است. بافت قومی مردم آن گیلک که به زبان گیلکی و با لهجه «بیه پس» تکلم می کنند. کشاورزی از رونق بسیاری برخوردارست و کشاورزان به تولید انواع محصولات مانند برنج، چای، ابریشم، مرکبات و صیفی جات می پردازند. صید ماهی نیز از دیگر فعالیت های رایج این شهرستان است. در این شهرستان زنان و مردان به انجام فعالیتهای کشاورزی و اقتصادی می پردازند و زنان مانند مردان نقش مهمی در رونق اقتصاد شهر دارند. در روستای لیلاکوه و ملاط، در دو سمت جاده کلبه های چوبی وجود دارد که نیمکت های چوبی در آن قرار داده شده است و زنان روستایی با پوشش خاص محلی خود مشغول به پخت نان های محلی، شیرینی ها و کلوچه های محلی می باشند. این منطقه یکی از مهمترین بخشهای گردشگری شهرستان محسوب می شود و در همه ایام سال مملو از جمعیت است. خوردن نان محلی با تخم مرغ آبپز همراه با چای ذغالی با نشستن بر روی نیمکت های جوبی آن یکی از بهترین لذت های زندگی است که ارزش یکبار تجربه را دارد.

لنگرود شهری با مذهبی  که از امامزاده ها و بقاع متبرکه بسیاری برخوردار است. بعضی از آنها علاوه بر بعد مذهبی به لحاظ موقعیت جغرافیایی و شرایط منحصر بفرد خود تبدیل به یک منطقه گردشگری شده اند. بقعه دوازده برادران واقع در روستای ملاط که بعد از بالا رفتن از پله های سنگی بسیار زیبا وارد محوطه ای سرسبز با درختان بلند و زیبا می شویم که قبرهایی بشکل پلکانی با اندکی فاصله قرار گرفته اند و در سمت راست محوطه بقعه ای زیبا با ایوان هایی در اطراف آن که  نقوش مذهبی بسیار زیبایی بر روی دیوارهای آن حک شده است. این بقعه از محدود بقاعی است که بدون ضریح است و بصورت چهارگوش دوازده قبر بزرگ و کوچک در آنجا قرار گرفته است.

امامزاده محمد در کیاکلایه معروف به سفید آستانه یکی دیگر از مناطق گرشگری شهرستان لنگرود محسوب می شود و از ویژگی منحصر بفرد آن در این است که در وسط خیابان قرار گرفته و محوطه بسیار بزرگی را شامل می شود بقعه ای زیبا با معماری اصیل ایرانی که نمایی بسیار زیبایی به خیابان بخشیده است. در سمت راست خیابان تالاب زیبای کلاکلایه و پارک فجر که یکی از زیباترین پارک های گیلان محسوب می شود، قرار دارد.

امزاده آقا سید حسین که در مرکز شهر واقع شده و چیزی که آن را منحصر کرده مسیر رسیدن به آن است. برای رفتن به آنجا باید از بازار معروف ماهی فروشان که یکی از مهمترین بازارهای شهر است و به بازار اصلی راه دارد، عبور کرد ابتدای این بازار دو مجسمه سیمانی بشکل ماهی قرار دارد که نشان دهنده هویت بازار است. بازار لنگرود که به تنوع و ارزانی شهرت دارد در آن انواع محصولات کشاورزی و دامی روستاهای اطراف یافت می شود و همچنین برنج و انواع نان های محلی و کلوچه های سنتی که از مهمترین سوغاتی های شهر محسوب می شوند نیز وجود دارد.

از مهمترین آثار تاریخی لنگرود، خانه منجم باشی در فشکالی محله جنب سبزه میدان که تا امروز باقی مانده و شامل بیرونی، اندرونی، خلوت خانه، حمام و ... می شود. اثر دیگر خانه تاریخی دریابیگی ها در راه پشته لنگرود که متاسفانه چندی پیش در یک آتش سوزی از بین رفت و اکنون از آن چیزی جز یک خاطره باقی نمانده است. از معروفترین و زیباترین آثار تاریخی لنگرود، پل خشتی است که از خشت و آجر بر روی رودخانه لنگرود ساخته شده است و در مرکز شهر واقع شده و رود آن که از آبراه سفید رود سرچشمه می گیرد از مرکز شهر می گذرد.

مردم لنگرود، مردمانی شاد و خونگرم به مانند طبیعت سبز  آن هستند. وجود جشن ها و مراسم گوناگون در مناسبت ها و اعیاد مختلف گویای آن است. مردمانی که فرهنگ آن با شعر و ادب و هنر خو گرفته و مشاهیر علمی و ادبی و هنری بسیاری دارد و از معروفترین آنها می توان شمس لنگرودی (شاعر)، مهدی هاشمی و ناصر هاشمی (بازیگر) و دکتر عبدالحمید ابوالحمد (استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران) را نام برد.

لنگرود، شهر علم و ادب و فرهنگ با تاریخی طولانی با جاذبه های توریستی متنوع و شگفت انگیز بعنوان نگین گردشگری استان گیلان پذیرای گردشگران داخلی و خارجی می باشد. پس بی راه نیست که لنگرود را در میان گیلان سرسبز و زیبا، به نوعی نگین این استان بخوانیم.

 

گزارش از  صدیقه نژاد قربان

بازنشر این متن با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار