کد خبر: 8807
تاریخ انتشار: 16 تیر 1397 - 15:00
گزارش از فرهاد سلیمی
نقدی بر فضاهای بی دفاع مجتمع مسکن فرهنگیان جوانرود

 فراتاب گروه اجتماعی: داشتن مسکن و مسکن خوب یکی از ضرورت های زندگی انسان ها به شمار می رود در این بین مسائل و زیرساخت های امنیتی و حفاظتی لازم در ساخت مسکن نیز اهمیت ویژه و خاص خود را دارد موضوعی که می تواند تاثیر بسزایی در افزایش یا کاهش امنیت و نیز زمینه سازی برای وقوع یا عدم وقوع جرایمی اجتماعی توسط برخی از افراد جامعه را داشته باشد. در این گزارش کوتاه به بررسی وضعیت فضاهای ساخت و ساز مجتمع فرهنگیان جوانرود خواهیم پرداخت امری که می تواند آسیب های امنیتی و اجتماعی چندی را سبب شود!

در خصوص وضعیت محیط مجتمع مسکن فرهنگیان جوانرود که حدود یک سال از تحویل واحدهای این مجتمع به مالکین آن می گذرد از لحاظ ساخت محوطه و ایجاد درب های ورود خروج و وضعیت روشنایی بصورت تکمیل نشده باقی مانده است امری که می تواند زمینه را برای بروز جرم و ناهنجاری فراهم کند. گونه هایی از فضاهای بدون دفاع مجتمع مذکور که نقش بسزایی در ارتکاب راحت جرایم و ناهنجاری ها دارد:

 

قلمرو

تعین قلمرو مالکیت و مشخص کردن آن با قراردادن دیوار یا حصار یا نرده یکی از موانع کاهش جرم است. درمجتمع مورد بررسی هیچ اقدامی برای حصارکشی و تعیین قلمرو آن صورت نگرفته است امری که جدایی از ایجاد فرصت ارتکاب جرم می تواند زمینه ساز مشکلات عدیده ی باشد.

 

وضعیت نظارت

یکی از عوامل کاهش فرصت در جرایم فرصت مدار مسئله نظارت است. نظارت اعم از اینکه به صورت طبیعی یا رسمی یا مکانیکی باشد در کاهش ارتکاب جرم نقش موثری دارد. وضعیت نظارت در مجتمع مذکور از لحاظ نظارت طبیعی تا حدودی واحدهای همکف و طبقات یک و دو بر محوطه نظارت دارنداما از لحاظ نظارت رسمی و مکانیکی هیچ گونه اقدام در جهت احداث کیوسک نگهبانی و تعیین نگهبان صورت نگرفته است و فاقد هر گونه دوربین مدار بسته برای نظارت برمحیط هست.

 

وضعیت روشنایی

یکی دیگر از عواملی اصلی در ایجاد فرصت ارتکاب جرم تاریکی و نبود روشنایی کافی است که مجتمع مذکور از این نظر دارای وضعیت روشنایی کافی مناسب با محیط برخوردار نیست و آن دسته از چراغ های روشنایی که در محوطه نصب شده است به طوری اصولی در مکان مناسب خود قرار ندارند و برای بخش های از محوطه ایجاد سایه می کنند.

با توجه به این گونه ها که در اصول طراحی محیطی پیشگیری از جرم  به عنوان گونه های از  فضاهای غیرقابل دفاع نام می برند. مجتمع مذکور در وضعیت فضایی بدون دفاع است امری که اگر در آینده هنگام تکمیل پروژه مجتمع مورد توجه واقع نشود. مکانی راحت را برای ارتکاب جرم فراهم کند.

 

گزارش از فرهاد سلیمی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «،فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار