بانه پس از اعتصاب؛ همچنان در میانه بیم و امید! | فراتاب
کد خبر: 8754
تاریخ انتشار: 21 خرداد 1397 - 14:35
فراتاب گزارش می دهد:

 فراتاب گروه اقتصادی: شهرستان بانه یکی از قطب های اقتصادی غرب کشور است که بازار تجاری آن از لحاظ داشتن کالاهای متنوع، ارزان، دارای برند خارجی و اصلی برای عموم شهروندان ایرانی و منطقه ای شناخته شده و آوازه ای پیدا کرده است. این شهرستان از سه معبر مرزی «هه نگه ژال»، «گله سوره» به عنوان معبر غیررسمی و معبر «سیرابند» به صورت نیمه رسمی با کشور عراق هم مرز است.

در ماههای انتهای سال 96 دولت با اعلام بخشنامه ای تحت عنوان «ساماندهی معابر مرزی و وضعیت کولبران» تمامی معابر مرزی غرب کشورکه اکثراً نیمه رسمی یا غیررسمی بودند را به طور کلی بست و شرایطی برای ورود کالا تعیین نمود که از جانب مرزنشیان غیر قابل قبول و خارج از توان بود. از جمله این شرایط ممنوع بودن ورود هر نوع کالای خارجی با برند اصلی از معابر مرز غیررسمی که نمایندگی آن در ایران دایر باشد، بالا بردن تعرفه ورود کالاها و ... به دنبال وضع این شرایط نارضایتی مردمی، مرزنشیان بالا گرفت.

با گسترش اعتراضات، مردم شهرستان بانه که یکی از شهرستان های اصلی مشمول این مصوبه دولت بودند با بستن کلیه مغازه های و فروشگاه ها اعتصاب کلی در بازار را اعلام نمودند. این اعتصاب صنفی که مدت 26روز به طول انجامید در نوع خود طولانی ترین اعتصاب صنفی در چند سال اخیر بوده است.

پس از گذشت چند روز از اعتصاب، مسؤولان در رده های مختلف از شهرستان، استان و هیأت اعزامی ویژه دولت با بازاریان و نمایندگان صنفی شان نشست و گفتگو داشتند. مسؤولان پس از بررسی اوضاع و شنیدن مشکلات و چالش ها، قول رساندن پیام مرزنشیان به تصمیم گیران بالاتر و بهبود شرایط را به مرزنشینان دادند. بازاریان پس از 26 روز اعتصاب بنا به وعده های داده شده فرصتی دوباره جهت بهبود شرایط و تغییر در تصمیمات اتخاذ شده قبلی در اختیار مسؤولان و دولتمردان قرار دادند.

اکنون زمان تنظیم این گزارش در اواخر خرداد است مغازه ها باز و مسافران هم در حال خرید کالاهای مورد نظرشان هستند.        اوضاع هرچند همزمان با ایام امتحانات فصلی و ماه رمضان است تقریباً به حالت عادی برگشته است. درگفتگو با چند نفر از مغازه داران و مسافران گذری شرایط بازار به ویژه بعد از اعتصاب و نتایج این اعتراضات و میزان تحقق وعده مسؤولان را جویا شدیم که در ذیل به طور خلاصه چند مورد را اشاره خواهیم نمود؛

احمد زاده فروشنده لوازم خانگی: «مسافران هنوز هم برای خرید می آیند ولی نُرم خریدشان با توجه به بالا رفتن قیمت ها متفاوت است. مشتریان مثل سابق خرید نمی کنند بلکه بیشتر تمرکزشان روی کالاهای اساسی و بسیار ضروری زندگیشان است. در کل وضعیت بازار به تبعیت از رکود موجود در بازار کل کشور مطلوب نیست.»

ایوب فروشنده لوازم آرایشی: «از اسفندماه تا کنون خرید جدیدی انجام نداده ام. جنس به اندازه کافی در بازار موجود است، مسافر هم مثل سابق رفت و آمد دارند مشکل این است که به دلیل نوسات ارزی و بالا رفتن قیمت ها مردم قدرت خریدشان بسیار پایین آمده است.»

حسن کریستال فروشی دارد: «بار زیادی در پشت مرز دارم به دلیل بسته شدن مرزها و همچنین بالا رفتن قیمت ها جرأت  نمی کنم بارم را وارد نمایم. مشتری کم شده است و مردم فقط قیمت ها را می پرسند.»

امید نمایندگی لوازم خانگی دارد: «در طول زمان اعتصاب نزدیک به هفت میلیون فقط اجاره مغازه ام عقب افتاده است. طلب زیادی پیش مشتریان داریم به دلیل نوسانات ارزی و رکود بازار پولی برگشت داده نمی شود و به ورشکستکی نزدیکیم.»

خالد فروشنده لوازم آشپزخانه که از قدیمی های بازار و معتمدان صنفی ست، از تصمیم دولت بسیار گله مند است. وی می گوید: «دولت کدام زیرساخت توریستی، صنعتی، فرهنگی و ... را برای ما بنا نهاده است؟ اکنون بازار بانه شناخته شده است امّا دولت به طور ناگهانی و با یک بخشنامه می خواهد تنها منبع معیشتی اصلی مردم را قطع نماید. این حرکت دولت ناخوشایند است و قطعاً پیامدهای نامناسبی را هم به دنبال خواهد داشت.» 

این فروشنده منتقد ادامه می دهد: «ما هم دوست نداریم معیشتمان تنها وابسته به مرز باشد ولی دولت در زمینه جایگزین سازی چه طرح و برنامه ای را تا کنون اجرا نموده است؟ هرچند اعتصاب بسیار طولانی بود و رهبری و اهدافش تا اندازه ای  مبهم ولی امیدواریم که مسؤولان پیام مردم را شنیده باشند و تغییراتی در شرایط و تصمیمات شان ارائه بدهند. به نسبت مصوبه اخیر دولت بعد از اعتصابات زیاد خوشبین نیستم باید تسهیلات بیشتری ارائه شود هرچند تا زمان عملی شدن آن زمان می خواهد.»

 

چشم انداز مبهم پیش رو

اما در این بین به نظر می رسد هنوز مردم شهرهای مختلف کشور آمدن به بانه و خرید در آنجا را به صرفه تر می دانند بطورر مثال حسن از تهران و مهدی از کرج هر دو با وجود بالارفتن قیمت ها ترجیح می دهند که باز هم از بانه خریدهایشان را انجام بدهند هنوز قیمت ها را به نسبت جاهای دیگر مناسب می دانند و از برخورد فروشندگان راضی هستند.

نتیجه قابل ذکر تا کنون در مورد اعتراض ها، اعتصاب و بررسی مسؤولان مصوبه ای شده که اخیراً در 13 خرداد ماه جاری هیأت دولت در مورد مرزها صادر نموده است. از مفاد این مصوبه؛ اصلاح بسیار از تصمیمات قبلی از جمله افزایش تخفیفات گمرکی، ممنوعیت خروج تجمیعی کالا، آزاد بودن کالا های خارجی دارای برند اصلی و نمایندگی در داخل ایران و ... می باشد. تا اجرایی شدن این مصوبه و مشخص شدن نتیجه آن زمان لازم است. هنوز بازاریان و مردم به نسبت وضعیت آینده بازار در هاله ای از خوشبینی و بدبینی قرار دارند.

 

گزارش از عثمان عباسی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
مظفر
| |
2018-06-17 23:42:22
باد لاستیکشان خوابید ...!.
آخرین اخبار