کد خبر: 8751
تاریخ انتشار: 13 تیر 1397 - 12:53
فراتاب گزارش می دهد:

فراتاب گروه اجتماعی: خاصیت فرهنگ سازی عملی به عنوان اصل اول در سمن رفتگران طبیعت استان کرمانشاه با نتایج مثبتی در تغییر دیدگاه و تفکر مردم همراه بوده، تغییراتی که نزدیک به یک دهه زمان برای پی ریزی آن توسط این سمن  نیاز داشته است. در اوایل ورود به دانشگاه، درست آن زمانی که دانشجوها شور انجام هر کاری را در خود می یابند و می بینند که می توانند به تنهایی  دنیا را تغییر دهند،به واسطه ی شبکه اجتماعی فیسبوک که آن زمان در اوج محبوبیت و محلی برای گفتمان های آزاد و در میان گذاشتن دیدگاه ها بود به یک فراخوان برای جمع آوری زباله در منطقه سراب قنبر کرمانشاه برخوردم! تحت عنوان جذاب ان.جی.او زیست محیطی که تا پیش از آن کمتر در استان با آن مواجه شده بودیم. 

 

مهر به یکدیگر و مهربانی با طبیعت

حضور برای اولین بار در برنامه های محیط زیستی که تا به امروز بالغ بر صدها بار تکرار شده است. پس از اشتراک گذاری فراخوان و ارتباط با راهنمای برنامه با تصور فضای خشک و اعضایی صرفا عملگرا عزم شرکت در تجمع کردم. به محض اولین برخود با اعضا فضای دوستانه و پر مهری دیدم متشکل از چند جوان هم سن و سال خودم که دغدغه هایشان ترویج مهربانی با هم و طبیعت بود. پس از توضیحات راهنما و توزیع دستکش و کیسه زباله شروع به جمع آوری زباله های سراب قنبر در بین مردم کردیم. تجربه ی غریب و آشنای شنا کردن خلاف جهت با نگاه های عجیب مردم که  درک عمل ما برایشان مشکل بود در کنار آن نگاه مهربان اعضا و توضیحات صبورانه برای مردمی که با آنها وارد بحث می شدند جالب توجه بود.

 

روزی چقدر میگیری؟  این پلاستیک ها را چند میفروشی؟

با گذشت زمان، حضور مستمر در برنامه های سمن و برخورد بیشتر با مردمی که در محیط برنامه حاضر بودند، نگاه و جملات تعداد زیادی از آن ها عجیب و شاید هم طبیعی بود. سوالاتی از قبیل «دانشجویی؟ مگه چقدر پول از این زباله ها در میاد؟»، «چقدر میگیری؟ بیا من چند نفر شما را میتوانم در بازار معرفی کنم برای پادویی! پولش مطمعنا بیشتر هست» و یا «بیا آشغالای خانه ما را جمع کن اینها تجزیه میشود» با شنیدن این نظرات و با گذشت یکسال از اولین حضور و پس از آن که مسولیت سمن به عهده من گذاشته شد، بیشتر از قبل به نفس کار و اصول آن فکر می کردم که فرهنگ سازی کلامی و تبلیغات رسانه ای و محیطی اثری بر تفکرات مردم نداشته و پاکسازی صرف تنها طبیعت را از شر زباله نجات می دهد. پس مطمئنا فرهنگ سازی عملی و پاکسازی زباله ها در طبیعت و در جایی که جمعیت بیشتری از مردم حضور دارند تنها راه ممکن برای تغییر است. اصلی که حال پس از گذشت قریب به 7 سال و تغییرات محسوس در واکنش های مردم می بینم که بیش از پیش قابل درک و اطمینان است. به حدی که در بسیاری از برنامه ها نیمی از شرکت کننده گان، مردمی بودند که در طول زمان پاکسازی،  داوطلب به حضور در برنامه می شدند.

 

رفتگران طبیعت و استان کرمانشاه

رفتگران طبیعت استان کرمانشاه نام سازمان مردم‌نهادی متشکل از دوست‌داران و فعالان حوزه محیط ‌زیست شهرستان کرمانشاه است که به صورت خودجوش و با تاسی از جنبشی در تهران به همین نام شکل گرفت و به تدریج تمامی کشور به این کمپین پیوستند. رفتگران طبیعت در تلاش اند با پاک‌سازی محیط‌زیست و فرهنگ سازی عملی، مهربانی با طبیعت را در بین مردم رواج دهند.

اعضای سازمان مردم‌نهاد رفتگران طبیعت در هفتمین سال فعالیت در استان تلاش می‌کنند تا با اجرای برنامه‌های ترویجی و آموزشی همچنین همکاری با سایر سمن های فعال در استان، معضلات و مشکلات زیست‌محیطی را در منطقه کاهش دهند.

معضلات و مشکلاتی که بخش قابل توجه ای از آنها ناشی از عملکرد ضعیف مسولان ادارات حوزه محیط زیست استان و عدم مسولیت پذیری آنهاست. برای فعالین محیط زیست دردناک است که بدون هیچگونه حمایت، با هزینه های شخصی و در زمانی که فعالیت های محیط زیست بازیچه ای برای تبلیغات و معروفیت افراد شده است، به جنگ مسولانی بروند که فقط تصمیم های اشتباه کمتری بگیرند!

 

گزارش از دانیال محبی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
| |
2018-08-29 06:30:32
سلام باتبریک توجه به محیط زیست وگرنه مسولان محیط زیست که
محیط زیست ازآلودگی صوتی ونوری بایدحفظ کرداستفاده زیادازبوق های شیپوری وسوت اتوبوس ومینی بوس وکامیونت حمل زباله ومپ حتی درشهر وحتی شهرداری هاباعث تعجب است منبامسولی درترمینال مسافری خواستم جلواین بوق شیپوری بگیردپاسخ دادتنهاعشق ولذت رانندگان سوت شیپوری است نمیتوانم مانع لذت آنان شوم گوش واعصاب مافدای لذت گروهی ......میشودنورشدیدعامل بی خوابی اخیرانمای ساختمان رانورهای تزیینی میکنند که همسایه هاشب خواب ندارند
آخرین اخبار