کد خبر: 8688
تاریخ انتشار: 18 خرداد 1397 - 22:00
اتحاد احزاب مخالف مالزیایی به رهبری مهاتیر محمد 92 ساله در رقابت انتخاباتی دشوار با ائتلاف تحت لوای حزب "سازمان ملی مالایی های متحد" که 60 سال حاکمیت را در اختیار داشت، سرانجام به پیروزی دست یافت.

فراتاب- بین الملل: اتحاد احزاب مخالف مالزیایی به رهبری مهاتیر محمد 92 ساله در رقابت انتخاباتی دشوار با ائتلاف تحت لوای حزب "سازمان ملی مالایی های متحد" که 60 سال حاکمیت را در اختیار داشت، سرانجام به پیروزی دست یافت. نتیجه انتخابات برای اکثریت مسلمانان مالزی به منزله زلزله سیاسی محسوب می گردد؛ انتخاباتی که نخست وزیر نجیب رزاق را که محبوبیتش به دلیل رسوایی فساد و تحمیل مالیات های سخت و غیر مردمی بر کشاورزان از دست رفت، از گردونه خارج کرد. وزارت دادگستری امریکا می گوید 4.5 میلیارد دلار از سرمایه گذاری دولتی طی سال های 2009 تا 2014 به تاراج رفته که از آن جمله می توان به 700 میلیون دلار که به حساب شخصی نجیب واریز گردید، اشاره کرد. مخالفان در ایالات بزرگ از جمله ایالت جوهور، ایالتی که حزب حاکم در آن به ائتلاف "جبهه ملی" دست زد، نیز به پیروزی دست یافتند. در واقع این مسئله در این منطقه از جنوب شرقی آسیا که فاقد ارزش های دمکراتیک می باشد، شگفت انگیز است. منطقه ای با بیش از 600 میلیون جمعیت، جایی که دولت ها و کشورهایی از جمله تایلند، کامبوج و فیلیپین بر محور رژیم های خودکامه می چرخند. نتایج رسمی نشان می دهد احزاب مخالف دست در دست هم نهادند تا "اتحاد امید" حتی از 112 کرسی مورد نیاز اکثریت پارلمان نیز پا را فراتر نهد.
آقای مهاتیر پنجشنبه در نطقی تلویزیونی گفت یکی از نمایندگان با او تماس گرفت تا پیروزیش را تبریک بگوید. او گفت نخست وزیر ظرف یک روز سوگند یاد می کند تا او را به عنوان مسن ترین رهبر دنیا انتخاب کند. مهاتیر در نطق خود، پنجشنبه و جمعه را تعطیلات عمومی اعلام کرد. این خود سیلی دیگری بر صورت نجیب محسوب می شود؛ چرا که وی در آستانه انتخابات گفته بود در صورت پیروزی ائتلاف تحت رهبری او، این دو روز را تعطیل خواهد کرد.
مهاتیر که در دوران 22 سال حاکمیتش که در سال 2003 پایان یافت، با مدرنیزه کردن مالزی اعتبار بالایی یافته بود، به عنوان رهبری خودکامه و سرکوبگر مخالفین خود و دادگاه های کشور، شناخته می شود. مهاتیر 92 ساله اذعان داشت که دولت جدیدش به دنبال "انتقام گرفتن" از مخالفین سیاسی اش نیست. بهر تقدیر وی گفت در تکاپو برای احیا حاکمیت قانون خواهد بود و کسانی را که قانون شکنی کرده اند، به سزای اعمالشان خواهد رساند. مهاتیر که از رسوایی اختلاس زمان بازنشستگی سیاسی اش خشمگین بود، به مخالفان پیوست تا فرد مورد حمایت خود یعنی نجیب را از اریکه قدرت به زیر کشد.
تحلیلگران می گویند پیروزی مخالفان به مثابه رد اوضاع سیاسی کنونی مالزی تلقی می گردد. بریجیت ولش کارشناس آسیای جنوب شرقی از "دانشگاه جان کابت" رم می گوید: «این انتخابات به منزله دست رد کوبیدن به سینه دولت نجیب توسط اقشار مختلف جامعه از مناطق روستائی شمال گرفته تا مناطق صنعتی سواحل جنوبی است.» ولش که در زمان انتخابات در کوالامپور بود، گفت: «تنها کسی که باعث این پیوند و همبستگی شد، مهاتیر بود. او بازیگری است که کارش را به خوبی انجام می دهد. او به مردم این خودباوری را داد که می توان به انتقال قدرت دست زد.»
تحلیلگران قبلاً گفته بودند ممکن است "جبهه ملی" شکست بخورد، اما می تواند با توجه به نظام انتخاباتی که قدرت بیشتری به مناطق روستایی می دهد، اکثریت پارلمان را از آن خود کند. تحلیلگران و منتقدین بر این باورند که با دمیدن روح تازه در کالبد مخالفان، دولت از تمام اهرم های قدرت استفاده کرد تا زمین بازی را هر چه بیشتر به نفع خود تغییر دهد، اما در نهایت چنین نشد.
مخالفان می گویند "قانون جعلی"ای که اخیراً در پارلمان به تصویب رسید درصدد بود مباحث و انتقادها را خاموش کند. نجیب هنوز نسبت به نتایج انتخابات رسماً واکنش نشان نداده است. اما دستیارانش به رسانه ها گفته اند که نجیب با خبرنگاران مصاحبه خواهد کرد. امبیگا سرین اواسان، وکیل و طرفدار حقوق بشر گفت: «نخستین بار است که ما در باره استقرار دموکراسی واقعی و قانون صحبت می کنیم.» او گفت: «قهرمانان واقعی مردم مالزی اند، زیرا آن ها با حضور چشمگیر خود در صحنه از تقلب در انتخابات پیشگیری کردند.»
نویسنده: استفان رایت و الین ان جی
منبع: کریستین ساینس مانیتور
برگردان به فارسی: علی اصغر پهلوان


بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است.

 

نظرات
آخرین اخبار