کد خبر: 8670
تاریخ انتشار: 18 خرداد 1397 - 01:00
یک کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید بر این‌که «روز قدس تعمیم روش پیروزی امام (ره) در انقلاب ایران است» گفت: راهپیمایی‌های بازگشت، اراده ملت فلسطین برای تحقق عزت در مقابل بی‌حرمتی و تحقیری است که ترامپ در انتقال سفارت انجام داده است.

فراتاب / سیاسی - حسین شیخ‌الاسلام در گفت‌وگو با بیان این‌که «از زمانی که رژیم غاصب صهیونیستی ایجاد شد، تمام مسلمانان و مردمی که ضد زور و اشغالگری هستند از این موضوع ناراحت شده و نسبت به این مساله عکس‌العمل نشان دادند» اظهار داشت: پیروزی انقلاب اسلامی نقطه عطفی در این مساله بوده و از دو زاویه قابل بررسی است؛ یکی این‌که ملت ایران در همان روز ۲۲ بهمن که انقلاب پیروز شد ناخواسته این شعار را سر دادند که «امروز ایران و فردا فلسطین» یعنی انقلاب فلسطین را ادامه انقلاب خود دانستند.

وی همچنین بیان کرد: روز قدس تعمیم روش پیروزی امام(ره) در انقلاب ایران است. امام(ره) در انقلاب ایران با آوردن مردم به صحنه پیروزی را رقم زد. انقلاب ایران با یک ارتش آزادی‌بخش و یا یک گروه مسلحانه پیروز نشد بلکه مردم و هر کسی که می‌توانست به خیابان‌ها آمدند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا یادآور شد: اولین ماه رمضان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مرداد ماه سال ۵۸ بود، امام(ره) آخرین جمعه ماه رمضان را که مصادف با ایام قدر بود به عنوان روز قدس اعلام کرد تا مردم از مساجد به نماز جمعه آمده و راهپیمایی کنند و شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر دهند. این روش امام(ره) و آوردن ملت از هر قشر با نیت الهی برای تحقق هدف عالی، ابتدا برای سرنگونی حکومت شاه و برپایی جمهوری اسلامی بود و اکنون هم قضیه فلسطین مطرح است.

شیخ‌الاسلام در ادامه بیان کرد: کشورهای استکباری و پشتیبانان شاهنشاهی‌ها و دیکتاتورها با این قضیه و حرکت مردمی برخورد کردند. اولین اقدام هم توسط رژیم مصر انجام شد که در آن سال قرارداد کمپ دیوید به امضا رسید و با مردم مصر که برای لبیک به فرمایش امام (ره) به خیابان‌ها آمده بودند، برخورد سختی صورت گرفت. در مقابل امام(ره) هم برخورد سختی با دولت مصر کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: این روش امام(ره) بعد از انقلاب در سایر کشورها نیز مورد استفاده قرار گرفت و مردم با انگیزه الهی و برای دستیابی به هدف خود به صحنه آمدند. در همان زمان‌ها راهپیمایی برائت از مشرکین در ایام حج هم صورت گرفت و مسلمانانی که از سراسر دنیا به حج آمده بودند در این مراسم شرکت کردند.

وی خاطرنشان کرد: این روش منجر به انتفاضه اول و دوم در فلسطین شد که اکنون هم در قالب راهپیمایی‌های بازگشت در حال انجام است.

شیخ‌الاسلام همچنین با اشاره به انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس، خاطرنشان کرد: ترامپ با یک فرار رو به جلو و برای مایوس کردن ملت فلسطین قلدرمآبانه، یکجانبه و خلاف تمام قوانین بین‌المللی که آمریکایی‌ها هم جزو آن بودند، این کار را انجام داد، در واقع آمریکایی‌ها جزو مذاکرات سازشی بودند که می‌گوید باید سرنوشت قدس در مذاکرات نهایی تعیین شود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: راهپیمایی بازگشت که توسط فلسطینی‌ها در حال انجام است، کاملا بر اساس قوانین بین‌المللی بوده و مشروع انجام می‌شود و این مساله اسرائیلی‌ها را به وحشت و رعب انداخته که متاسفانه شاهد هستیم از طرف دیگر سیم‌خاردارها مردم را مورد هدف قرار می‌دهند و تاکنون هم بیش از ۱۰۰ نفر را شهید و تعداد زیادی را مجروح کرده‌اند برای اینکه راهپیمایی متوقف شود.

وی با اشاره به این‌که «راهپیمایی‌های بازگشت، اراده ملت فلسطین برای تحقق عزت در مقابل بی‌حرمتی و تحقیری است که ترامپ انجام داده» یادآور شد: در سال ۱۹۴۸ رژیم انگلیس که اشغالگر فلسطین بود یک شبه تمام نیروهای خود را کنار کشید و همه امکانات و پادگان‌ها را به صهیونیست‌ها داد و صهیونیست‌ها آن موقع ۷۲ درصد فلسطین تاریخی را تسخیر کردند و در اثر این اتفاق ۸۰۰ هزار نفر آواره شدند و ترامپ هم در چنین روزی سفارت آمریکا را منتقل می‌کند و هدف او فقط انتقال سفارت نیست، بلکه تحقیر مسلمانان و عرب‌ها است.

شیخ الاسلام در پایان اظهار کرد: اینکه فلسطینیان صحبت از بازگشت به خانه‌های خود می‌کنند،‌ اسرائیلی‌ها آن را خطرناک می‌دانند، البته اسرائیل جابجایی فلسطینی‌ها را فقط در مورد آن‌هایی که آواره شدند انجام نداد بلکه در داخل سرزمین فلسطین هم این اتفاق صورت گرفت و امیدواریم فلسطینیان بتوانند از این طریق در مقابل قلدرمآبی رژیم صهیونیستی و آمریکا بایستند و هدف خود را به نتیجه برسانند.

ایسنا

نظرات
آخرین اخبار