پوتین: اجازه نمی‌دهیم آمریکا پلیس اقتصادی کل جهان شود | فراتاب
کد خبر: 8663
تاریخ انتشار: 17 خرداد 1397 - 21:10
به دنبال بستن شبکه‌های اجتماعی نیستیم
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در جلسه پرسش و پاسخ سالانه خود درباره دولت جدید روسیه گفت: دولت به طور کامل ترمیم یافته و چهره‌های جدید در آن حضور دارند.

فراتاب / بین الملل - به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نشست خط مستقیم که به طور سنتی سالانه برگزار می‌شود، حضور یافت.

در این جلسه پرسش و پاسخ، بیش از یک و نیم میلیون پرسش از پوتین مطرح شده است. این سوال‌ها درباره ورزش، گردشگری، تجارت، تحریم‌های اعمالی غرب، کشاورزی،‌ جام جهانی، اقتصاد و مناطق روسیه است.

پوتین در پاسخ به سوالی درباره اتهامات مطرح شده علیه مسکو گفت: این اتهامات که از سوی برخی کشورهای خارجی مطرح می‌شوند، اشتباه است. این گونه سیاست‌ها برای همه طرف‌ها زیان‌آور است.

او در پاسخ به سوال دیگری درباره احتمال رخ دادن جنگ جهانی سوم با توجه به شرایط حاکم در جهان گفت: چنین اتفاقی می‌تواند به معنای پایان تمدن بشریت باشد. بر همین اساس باید از گام‌های خطرناک در روابط بین‌الملل جلوگیری شود.

پوتین اضافه کرد: ترس و نگرانی از تخریب‌های دو طرفه و همچنین برابری استراتژیک، قدرت‌های جهان را مجبور کرده است که از زمان پایان جنگ جهانی دوم به یکدیگر احترام بگذارند.

رئیس جمهوری روسیه درباره اقتصاد کشورش نیز گفت: در حال حاضر اقتصاد روسیه در مسیر رشد قرار گرفته است. این کشور به سمت توسعه استانداردهای زندگی حرکت می‌کند.

پوتین در ادامه اظهاراتش خاطرنشان کرد: ما در مسیر درستی حرکت می‌کنیم و در مسیر رشد ثابت اقتصادی هستیم.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره اقدامات آمریکا، گفت: خروج آمریکا از معاهده ضد موشکی بالستیک به معنای بر هم زدن برابری استراتژیک است.

پوتین در پاسخ به این سوال که آیا اتحادیه اروپا منتظر تایید آمریکا برای لغو تحریم‌ها علیه روسیه است یا خیر، گفت: آمریکا، پلیس اقتصادی است اما نمی‌توانیم اجازه دهیم آمریکا به پلیس اقتصادی کل جهان تبدیل شود.

وی به تعرفه‌هایی که آمریکا اخیرا بر آلومینیوم و فولاد اعمال کرد، اشاره کرده و گفت: این اقدام با توجه به منافع کشور آمریکا صورت گرفته است، این تعرفه‌ها نه تنها علیه اروپا است بلکه علیه کانادا و مکزیک نیز است. این اقدام به طور اساسی به معنای تحریم‌ است. این راهی است که مقامات آمریکا آن را در پیش گرفته‌اند. کشورهای جهان نیز به این درک رسیده‌اند که لازم است پشت میز مذاکرات بنشینند و قوانین مشترک تجاری جهان را تعریف کنند.

پوتین در ادامه درباره پرونده مسمومیت یک جاسوس پیشین روسی در انگلیس گفت: روسیه خواستار دسترسی کنسولی به یولیا اسکریپال (دختر جاسوس روس) بوده و همچنین می‌خواهد در تحقیقات درباره این پرونده شرکت کند.

رئیس جمهور روسیه بار دیگر تاکید کرد که می‌خواهد پس از خروج اسکریپال و دخترش از بیمارستان به آن‌ها دسترسی داشته باشد.

پوتین هم‌چنین اعلام کرد: فشارها علیه شرکت‌های روسی در خارج از کشور، اعتماد در سیاست‌ اقتصادی کشورهای غربی را زیر سوال می‌برد.

رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگری از اظهاراتش اعلام کرد: روسیه هر کاری برای حل مشکلات دونباس (شرق اوکراین) در چارچوب توافق مینسک انجام می‌دهد. آنچه که در اوکراین رخ می‌دهد بسیار ناراحت کننده است، اما رهبری کنونی اوکراین نمی‌تواند این مشکل را حل کند. در حال حاضر غیر نظامیان در رنج بسیاری به سر می‌برند.

وی درباره انجام معاملات در جهان بر پایه دلار  و اعمال محدودیتها از سوی آمریکا نیز گفت: در حال حاضر دلار تنها ارز جهانی است اما آمریکا با اعمال چنین محدودیتهایی دستی را که بهش غذا می‌دهد گاز می‌گیرد! در حال حاضر یورو تلاش می‌کند خود را به سطح دلار برساند و در برخی حوزه‌ها موفق شده است، اما با این وجود دلار تنها ارز جهانی است. اما اگر آمریکا محدودیت‌هایی اعمال کند، در کوتاه مدت ممکن است نه در حوزه اقتصادی، بلکه در حوزه سیاسی منافعی به دست آورد، اما در بلند مدت اعتماد به دلار در سیاست اقتصاد جهان از بین می‌رود و همه کشورها به ایجاد ارز خود و انجام مبادلات براساس پول رایج خود فکر می‌کنند. بر همین اساس این اقدام غیر سازنده و اشتباه است.

پوتین درباره اقدامات روسیه برای انجام تحقیقات فضایی نیز گفت: روسیه باید گام‌های بسیار و بیشتری بردارد تا بتواند برتری خود را در فضا بار دیگر به دست آورد.

او تاکید کرد: اقدامات بسیاری نیاز است تا کیفیت ماهواره‌ها و تجهیزات فضایی روسیه بهبود یابد.

وی در ادامه اظهاراتش خبر داد که فضاپیمای ووستوچنی  Vostochny به عنوان یک جزو غیر نظامی برنامه‌های فضایی برنامه‌ریزی شده است.

رئیس جمهور روسیه هم‌چنین در پاسخ به سوالی تاکید کرد: ما به دنبال بستن شبکه‌های اجتماعی نیستیم. سرویس‌های امنیتی کشور از راه‌های مدرن برای تامین امنیت عمومی استفاده می‌کنند و به دنبال اعمال محدودیت علیه آزادی مدنی نیستند.

ایسنا

نظرات
آخرین اخبار