ترامپ: دیدارم با رهبر کره شمالی آخرین دیدار نیست | فراتاب
کد خبر: 8527
تاریخ انتشار: 11 خرداد 1397 - 18:30
پیشرفت بزرگ در مذاکرات واشنگتن-پیونگ‌یانگ؛

فراتاب / بین الملل - رئیس جمهور آمریکا در حالیکه اعلام کرده مذاکرات اخیر مقام‌های کشورش با مقام‌های کره شمالی در راستای تدارک برای دیدار رهبران دو کشور، مثبت بوده، امروز جمعه قرار است در یک اتفاق مهم نامه‌ای را از سوی رهبر کره شمالی دریافت کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در جمع خبرنگاران گفت که مذاکرات با مقام‌های کره شمالی مثبت بوده است. او همچنین به رویترز گفت که دیدار احتمالی‌اش با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در 12 ژوئن آخرین دیدار نخواهد بود.

ترامپ با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای عاری سازی شبه جزیره کره از سلاح هسته‌ای و امضای توافق صلح با پیونگ‌یانگ گفت، این مساله به بیش از یک نشست با کره شمالی برای ایجاد معاهده‌ای جهت خلع سلاح هسته‌ای که موشک‌های کره شمالرژی را هم شامل شود، نیاز دارد. ترامپ گفت: اگر بتوانیم تحریم‌های آمریکا علیه کره شمالی را لغو کنیم بسیار خوشحال می‌شوم.

کیم یونگ چول، مقام ارشد کره شمالی که اخیرا برای مذاکرات همراه با هیاتی به آمریکا سفر کرده بعد از آنکه به شهر نیویورک رفت و در این شهر مذاکراتی را با مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا انجام داد، قرار است امروز جمعه به واشنگتن سفر کند.

پامپئو گفت که این مذاکرت پیشرفت واقعی در راستای برگزاری نشست دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در تاریخ 12 ژوئن داشته است. در همین حال در پیونگ یانگ رهبر کره شمالی مجددا از تعهد کشورش به خلع سلاح هسته‌ای خبر داده و امیدها را برای رخ دادن یک تحول دیپلماتیک چشم‌گیر آن هم یک هفته بعد از تهدید ترامپ برای لغو چنین نشستی تقویت کرد.

رهبر کره شمالی که با سرگئی لاورف، وزیر امور خارجه روسیه دیدار کرده بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی در این دیدار گفته است اراده کره شمالی برای خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره همچنان بدون تغییر و ثابت و مداوم باقی مانده است. با این حال هنوز رهبر کره شمالی صراحتا دیدگاه کشورش برای توافق مربوط به خلع سلاح هسته‌ای در ازای تضمین‌های امنیتی و رفع تحریم‌ها را کاملا بیان نکرده است. بسیاری از کارشناسان پیش بینی می‌کنند رهبر کره شمالی با حمایت تلویحی چین از واشنگتن بخواهد که حضور نظامی‌اش در کره جنوبی را کاهش دهد و تضمین‌های امنیتی خود به ژاپن را نیز کمتر کند. با این حال پامپئو با اشاره به اینکه امور در مسیری درست پیش می‌رود گفت: اگر قرار باشد که ما از این فرصتی که یک بار در طول عمر ما برای تغییر مسیر جهان به دست می‌آید استفاده کنیم نیاز است که رهبر کره شمالی کیم جونگ اون یک رهبری جسورانه از خود نشان بدهد.

وی افزود: من و ترامپ معتقدیم کیم جونگ اون رهبری است که می‌تواند این دست تصمیم‌ها را بگیرد و در هفته‌ها و ماه‌های آینده این فرصت را خواهیم داشت که امتحان کنیم، آیا همین طور خواهد شد یا خیر؟

این در حالیست که کی یونگ چول، عالی رتبه ترین مقام کره شمالی که در 18 سال اخیر به آمریکا سفر کرده قرار است برای ارائه یک نامه از سوی رهبر کشورش به ترامپ به واشنگتن برود.

پامپئو با این حال هشدار داد که چنین پیامی به خودی خود همه مسائل پیش روی این نشست را برطرف نخواهد کرد.

پامپئو گفت: این یک چالش دشوار است و نباید درباره آن اشتباه کرد. کارهای فراوانی برای انجام دادن همچنان باقی مانده است.

او در این خصوص به مذاکرات جاری در سنگاپور و همچنین منطقه غیرنظامی مرز دو کره اشاره کرد.

پامپئو تاکید کرد، بعد از دو نشست با کیم جونگ اون و سه نشست با کیم یونگ چول معتقد است که کره شمالی دستکم آماده بررسی مطالبات آمریکا برای خلع سلاح هسته‌ای است.

وی افزود: من معتقدم آنها در حال بررسی مسیر پیش رو هستند. آنها می‌توانند یک تغییر راهبردی به وجود بیاورند. تغییری که کشورشان قبل از این برایش آماده نبوده است. این به وضوح تصمیم آنها خواهد بود.

مقام‌های آمریکایی اکنون انتظار دارند که این نشست برگزار شود اما می‌خواهند کره شمالی قبول کند که خلع سلاح هسته‌ای محور مذاکرات باشد و هشدار می‌دهند که بدون آن نمی‌توان به تحریم‌های تجاری پایان داد.

پامپئو درباره اینکه آیا امروز به جواب سوالات مربوط به این نشست در این نامه خواهیم رسید، گفت: فعلا نمی‌دانم اما ما پیشرفت واقعی در 72 ساعت گذشته به سمت تعیین شرایط داشته‌ایم.

وی تاکید کرد: این شرایط ترامپ و کیم جونگ اون را در جایگاهی قرار می‌دهد که ما معتقدیم در آن پیشرفت واقعی از دیدار آنها وجود خواهد داشت. این در حالیست که ترامپ در واشنگتن گفت: مشتاق به خواندن نامه رهبر کره شمالی است.

لاورف در سفرش به پیونگ یانگ علیه بالا بردن بیش از حد توقعات هشدار داده و از همه طرف‌ها خواست دست از وسوسه برای مطالبه هر چیزی بردارند.

لاوروف در این سفر مراتب تحریکات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را به کیم جونگ اون اعلام و از او برای سفر به روسیه دعوت کرد.

خبرآنلاین

نظرات
آخرین اخبار