کد خبر: 8465
تاریخ انتشار: 8 خرداد 1397 - 15:20
ائتلاف ناتو قرار است روز پنجشنبه جاری اولین مذاکرات رسمی خود با روسیه از زمان حمله مناقشه برانگیز با ماده اعصاب به سرگئی اسکریپال،‌ مامور اطلاعاتی سابق روس در خاک بریتانیا را برگزار کند.

فراتاب / بین الملل - به نقل از خبرگزاری فرانسه، در سال‌های اخیر تنش‌ها میان ائتلاف ناتو و روسیه به بیشترین میزان خود در دوران پس از جنگ سرد رسیده که یکی از اصلی‌ترین عوامل آن اقدام روسیه در ملحق کردن شبه جزیره کریمه به خاک خود بود.

همچنین رخداد اخیر در سوءقصد به سرگئی اسکریپال، مامور اطلاعاتی سابق روسیه و دخترش با ماده اعصاب در شهر سالزبری انگلیس بیش از پیش به این تنش‌ها دامن زد.

ماه مارس ناتو انتقادهای شدیدی را از مسکو در واکنش به این حمله مطرح کرده و اقدام به اخراج کردن هفت دیپلمات روسیه در راستای یک پاسخ بین‌المللی هماهنگ به این موضوع کرد.

یک مقام ناتو اظهار کرد: قرار است روز پنجشنبه مصادف با ۳۱ مه ۲۰۱۸ نشست شورای ناتو – روسیه برگزار شود.

او تصریح کرد: این اتفاق در راستای رویکرد دو شاخه ناتو با در نظر گرفتن دفاع قدرتمند در مقابل روسیه در کنار گفت‌وگوی معنادار با این کشور رخ می‌دهد.

این نشست در صورت برگزاری هفتمین نشست شورای ناتو – روسیه در دو سال اخیر خواهد بود و قرار است در مقر جدید ائتلاف در بروکسل تشکیل شود و انتظار می‌رود که مساله درگیری‌های جاری در اوکراین که در آن مسکو متهم به حمایت از جدایی طلبان حامی روسیه شده، مورد رسیدگی قرار دهد.

در عین حال یکی دیگر از مسائل مورد بحث شفافیت پیرامون رزمایش‌های نظامی خواهد بود.

در آخرین نشست که در ماه اکتبر برگزار شد، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت: اعضای این ائتلاف، روسیه را از بابت مانورهای نظامی مناقشه برانگیز "زاپاد" که باعث نگرانی شدید لهستان و کشورهای حوزه بالتیک شد به چالش کشیده‌اند.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که در ماه ژوئیه نشست بعدی سران ائتلاف نظامی ناتو در شهر بروکسل برگزار خواهد شد.

چند روز پیش ناتو و اتحادیه اروپا از مسکو تقاضا کردند که بعد از اعلام نتایج تحقیقات درباره حادثه سقوط هواپیمای مسافربری مالزیایی ام‌اچ ۱۷ بر فراز شرق اوکراین و مقصر اعلام کردن روسیه از بابت این رخداد، مسؤولیتش را در این خصوص بپذیرد.

ایسنا

نظرات
آخرین اخبار