نشست کره: تاریخ سازی یا آغاز جنگ | فراتاب
کد خبر: 8452
تاریخ انتشار: 9 خرداد 1397 - 20:40
ترامپ به زودی درخواهد یافت که واشنگتن و پیونگ یانگ حقیقتاْ می توانند تاریخ ساز شوند یا در مسیر یک منازعه نظامی قرار دارند!

فراتاب- گروه بین الملل: لحظاتی وجود دارد که فرد باید به لبه پرتگاه نگاه کند تا امکان و مخاطرات انتخاب های صورت گرفته پیش از خود را ببیند. از بسیاری جهات، ساده ترین توضیح در پاسخ به این سوال که چرا کیم جونگ اون چنین پیشنهادی داده و رئیس جمهور ترامپ پذیرفته، می تواند این باشد؛ وی مذاکره را پذیرفت تا بزرگترین گشایش دیپلماتیک از سال ۱۹۷۲ و سفر نیکسون به چین را صورت دهد.
ما از آن شرایط بسیار دوریم. فقط به این خاطر که کیم پیشنهاد داده تا با رئیس جمهور ترامپ نشست و صحبت داشته باشد و درباره خلع سلاح هسته ای بحث کند به این معنا نیست که صلح در شبه جزیره کره برقرار است. آن لحظه بسیار دور است.
از بسیاری جهات آن چه کره شمالی انجام می دهد، پرتاب بلند توپ در زمین حریف است و دونالد ترامپ مانند بازیکن راگبی بلند قامت دفاع می کند.
اما تاریخ می گوید که این مسئله احتمالاْ معادل دیپلماتیک لحظات بازی دیوید تیری -بازیکن سابق راگبی- که طی آن دریافت کننده غول های نیویورک پاس منحصر به فردی به الی منینگ برای برنده شدن در مسابقات سوپرلیگ داد، نیست. حقیقت سخت و سرد این که کره شمالی در چند سال گذشته جهت دستیابی به معامله ای ارزنده ماه ها و گاه سال های متمادی بیهوده تلاش کرده است. در عین حال سلاح های هسته ای و زرادخانه موشکی پیونگ یانگ اندک اندک روز به روز پیشرفته تر می شود. دلیلی وجود ندارد فکر کنیم کیم جونگ اون از برنامه قدیمی کره شمالی دست کشیده و خسته شده است.
اگر مذاکرات شکست بخورد که این امر به دلیل فقدان اعتماد متقابل، دهه ها خصومت و این واقعیت که تسلیحات هسته ای کره شمالی تنها برگ برنده واقعی اوست که شیپور توخالی نیست، از احتمال بالایی برخوردار است. این احتمال شکست ناشی از این واقعیت است که هر یک از طرفین با دیدگاه های بسیار متفاوتی از نقطه آغاز مذاکرات به آن نزدیک می شوند.
واشنگتن و پیونگ یانگ هر یک دیگری را به خاطر ناکامی سرزنش می کنند و ما می توانیم به سهولت به شرایط مشابه در سال گذشته که ما را در آستانه جنگ یا بدتر از آن آزمایشات موشکی و هسته ای و متعاقب آن تهدید به حمله نظامی قرار داد، برسیم.
در واقع پیامدهای دیپلماتیک فروپاشی و شکست مذاکرات می تواند چنان شدید باشد که ترامپ از لحاظ سیاسی آن را احساس کند. ممکن است او انتخابی نداشته باشد اما با وجود تمام فجایع ژئوپلیتیکی و اتمی با آن روبرو می شود. بنابراین قمار بسیار سنگینی است.
چطور از این سناریوی خطرناک جلوگیری کنیم؟
از نظر من تیم ترامپ باید پنج اقدام صورت دهد:
نخست، ما باید مطمئن شویم که درک درستی درباره مجموعه خطوط قرمز دیپلماتیکمان با کره جنوبی و به موازات آن با ژاپن داریم. چه نوع معامله ای نه تنها برای واشنگتن بلکه برای ژاپن و کره جنوبی، دو کشوری که به دلیل مجاورت جغرافیایی با کره شمالی باید با چنین معامله ای زندگی کنند، قابل قبول است؟ هر سه پایتخت برای موفقیت باید دیپلماسی مشابهی برای مذاکرات داشته باشند.
دوم، نشست تنها در یک مکان می تواند برگزاری شود: کره جنوبی با بهترین گزینه قرارگرفتن در محدوده نزدیک به منطقه کاملاْ غیرنظامی. اینجا جاییست که ترامپ باید از افتادن در دام کیم اجتناب کند، چرا که احتمالاْ وی تقاضای برگزاری نشست در کره شمالی را مطرح می کند. چنین چشم اندازهایی ثابت می کند او دشمن امپریالیسم خود را به خوبی شکست داده است. راهی نیست. ترامپ با ریسک مشروعیت بخشی به نظام استبدادی روبروست که ۱۰۰۰۰۰ تن با بیش از این تعداد از شهروندان خود را در یک زندان مدرن حبس کرده است و برادر خود را با گاز xy به قتل رسانده است. همه این موارد غیر از اعمال غیر قابل شمارش خشونت باریست که وی علیه مردم رژیم خودش انجام می دهد. اگر کره شمالی خواستار برگزاری مذاکرات در سرزمین خود باشد، ترامپ باید اجتناب کند.
سوم، ترامپ باید به کیم توضیح بدهد که بعد از این ماه، هیچ برنامه و تمرین نظامی مشترکی با کره جنوبی به ویژه تمرین عقاب جوان وجود نخواهد داشت. کشورهای مستقل و متحدین حق دارند نیروهای خود را آموزش دهند همانطور که کره شمالی سراسر زمستان را تمرین کرده است. اگر پیونگ یانگ تقاضای چنین آموزش ها و تمریناتی را لغو کند، ترامپ باید باز هم به مشارکت ادامه دهد.
همچنین برای شروع مذاکرات کره شمالی باید جرئیاتی از یک نقشه راه مقدماتی برای پیشنهادات خود درباره انهدام هسته ای ارائه بدهد. اگر پیونگ یانگ از ارائه حتی ایده ای هرچند ضعیف برای چگونگی حذف تسلیحات هسته ای خود اجتناب کرد و به نظر رسید که کیم تنها قصد اتلاف وقت دارد، ترامپ باید دعوت او را رد کند.
در نهایت و مهم تر از همه اینکه، کمپین فشار بیشتر که توسط ترامپ نوآوری شده و دلیل قطعی کیم برای دعوت از ترامپ است، نباید محل چانه زنی برای قطعیت یافتن دیدار ترامپ و کیم به کار گرفته شود. اگر کره شمالی درخواستی اقتصادی برای بهره مندی از نشست مطرح کند، امری که بارها و بارها انجام داده است، ما درخواهیم یافت که کره شمالی به سادگی در تلاش است که رژیم تحریم ها را بدون عقب نشینی و دادن امتیاز تضعیف می کند.
اگر ترامپ سرسخت بماند به زودی درخواهد یافت که واشنگتن و پیونگ یانگ حقیقتاْ می توانند تاریخ ساز شوند یا در مسیر یک منازعه نظامی قرار دارند.
نویسنده: هری کازیانیس، مدیر بخش مطالعات دفاعی اندیشکده مرکز منافع ملی
منبع: نشنال اینترست
برگردان به فارسی: سمیرا محتشم


بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است.

نظرات
آخرین اخبار