صدر بر ثبات مواضع نسبت به آمریکا تاکید کرد | فراتاب
کد خبر: 8377
تاریخ انتشار: 5 خرداد 1397 - 14:00
سید مقتدا صدر رهبر جریان صدر عراق تاکید کرد که مواضع این جریان نسبت به آمریکا تغییر نکرده و نخواهد کرد.

فراتاب / بین الملل - صدر روز شنبه این موضوع را در پاسخ به سوالی درباره طرح مساله ایجاد خط های ارتباطی غیر مستقیم واشنگتن با مقتدا صدر درباره تشکیل دولت جدید و از طریق برخی اعضاء ائتلاف انتخاباتی 'سائرون' مطرح کرد. 
در این پرسش و پاسخ که در پایگاه رسمی سید مقتد صدر منتشر شده است: صدر پاسخ داده است که این موضوع را پیش تر در یکی از توییت هایم پاسخ دادم و آن این که ما ملتی هستیم که اصول و مواضعمان تغییر نکرده و نخواهد کرد. 
در خبری دیگر رسانه های عراقی از تماس تلفنی 'رجب طیب اردوغان' رئیس جمهوری ترکیه با سید مقتدا صدر و تبریک پیروزی ائتلاف انتخاباتی مورد حمایت او (سائرون) در روز جمعه خبر داده اند.
گزارش حاکی است اردوغان در این تماس تلفنی برای همکاری 'بخاطر عراق' اعلام آمادگی کرده است. 
صدر نیز ابراز امیدواری کرده است که روابط خوب با همه کشورهای همسایه بویژه ترکیه که نقش مهمی در منطقه ایفا می کند توسعه یابد و به درجه ای برسد که همه مشکلات موجود از طریق گفتگو و ترجیح منافع دو ملت، حل و فصل شود. 
گفتنی است در پی صدرنشینی ائتلاف سائرون، برخی جریان های رسانه ای در منطقه موجی از القاءات در خصوص مواضع سید مقتدا صدر درخصوص مسائل منطقه ای از جمله آمریکا و حضور نظامی این کشور در عراق و نیز روابط با عربستان و جمهوری اسلامی براه انداختند. 
مقتدا صدر و برخی مسوولان جریان صدر طی چند روز گذشته با اظهارات و مصاحبه هایی به صراحت بر ثبات مواضع خود از جمله مخالفت صریح با ادامه حضور نظامی آمریکا در عراق، تاکید بر روابط ثابت و تاریخی با جمهوری اسلامی ایران و مخالفت با دخالت های برخی مقامات سعودی در امورداخلی عراق از جمله 'ثامر السبهان' سفیر اخراجی ریاض از بغداد و مشاور وزیر خارجه سعودی در امور خلیج فارس تاکید کرده اند. 
در چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق که در 22 اریبهشت ماه گذشته برگزار شد، فهرست های انتخاباتی 'سائرون' (مقتدا صدر) با 54 کرسی، الفتح (هادی العامری) با 47 کرسی، النصر (حیدر العبادی) با 42 کرسی در رتبه اول تا سوم قرار گرفته اند. 
با توجه به این که هیچ ائتلاف انتخاباتی نتوانست اکثریت لازم (نصف بعلاوه یک از 329 کرسی پارلمان) را برای تشکیل مستقل دولت بدست بیاورد، ائتلاف های پیروز در انتخابات بدنبال تشکیل یک ائتلاف بزرگ پارلمانی به این منظور هستند. 
درهمین چارچوب این روزها دیدارها و تماس های تلفنی پر تعداد و فشرده ای میان رهبران مختلف سیاسی عراق در خصوص تحولات جاری کشور، نحوه برگزاری انتخابات، نتایج انتخابات و نیز ویژگی های دولت آینده در جریان است. 

ایرنا

نظرات
آخرین اخبار