20 درصد جمعیت شهری حاشیه نشین هستند | فراتاب
کد خبر: 8071
تاریخ انتشار: 19 اردیبهشت 1397 - 20:05
مشاور سازمان اجتماعی وزارت کشور گفت: 20 درصد جمعیت شهری شامل 19 میلیون نفر در مناطق حاشیه ای و بافت های ناکارآمد شهرهای ایران زندگی می کنند.

فراتاب - گروه اجتماعی: جمشید گراوند در نخستین کارگروه تخصصی ارتقای اجتماعی، فرهنگی و سلامت استان کردستان  اظهار داشت: این مناطق حاشیه ای، 130 هزار هکتار از گستره شهرهای کشور را به خود اختصاص داده است و 19 میلیون جمعیت در این بافت های ناکارآمد سکونت دارند.
وی افزود: در 100 شهر کشور مشکل بافت ناکارآمد وجود دارد و یک هزار و 70 محله در شهرهای مختلف با این معضل درگیر بوده که 425 محله مورد مطالعه قرار گرفته است.
گراوند با انتقاد از اجرا نشدن برنامه های توسعه کشور تاکید کرد: برنامه های توسعه ای در چند دهه پیش شروع شد که تنها مسایل اقتصادی مورد نظر بود و به بخش اجتماعی کمتر توجه داشت.
وی یادآور شد: این مساله باعث شده در برخی مناطق مردم احساس محرومیت کنند البته احساس محرومیت از خود محرومیت هم می تواند آسیب پذیرتر باشد.
وی اضافه کرد: اکنون دولت در نظر دارد بعد از چهار دهه، مسایل اجتماعی را در برنامه ها ی خود مورد توجه قرار داده و رفع معضل سکونت گاه های غیررسمی در اولویت توجه قرار گرفته است.
گراوند با اشاره به وضعیت بافت های ناکارآمد در استان کردستان گفت: در بین استان های کشور، کردستان در بحث بافت ناکارآمد از لحاظ جمعیتی در جایگاه هشتم و از لحاظ مساحت در جایگاه چهارم قرار دارد.
به گفته وی، شورای عالی اجتماعی کشور، با راه اندازی دفاتر تسهیل گری اجتماعی و محلی در کشور در صدد است تا کیفیت زندگی شهروندان را در این مناطق ارتقا دهد.
وی اظهار کرد: سرمایه اجتماعی و اطمینان به دستگاه های اجرایی، احیای فرهنگ مشارکت و استفاده از ظرفیت های جوامع محلی از دیگر اهداف راه اندازی دفاتر تسهیل گر است.
گراوند با اشاره به راه اندازی هفت دفتر تسهیل گر در کردستان افزود: 20 میلیارد ریال برای راه اندازی هر دفتر تسهیل گر استان تخصیص یافته و تزریق این اعتبار در بین دفاتر بر اساس جمعیت زیر پوشش متغیر است.
مدیرکل اجتماعی استانداری کردستان نیز در این نشست گفت: علاوه بر دستگاه های اجتماعی، سازمان های مردم نهاد نیز باید در بحث مربوط به معضلات حاشیه نشینی وارد شوند.
فرانک قدسی یادآور شد: فرصت برابر برای شهروندان در کنار توانمندی می تواند موثر باشد که این موارد مهم، شرایط رشد و ترقی جامعه هستند.
وی اضافه کرد: برای اجرای طرح تسهیل گری هفت دفتر در کردستان راه اندازی شده که هر دفتر دارای یک مدیر عامل و 6 نفر نیروی متخصص در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، روانشناسی و برنامه ریزی شهری است.
قدسی افزود: در سنندج 10 منطقه آسیب دیده یا در معرض آسیب شناسایی شده که با توجه به مساحت و جمعیت، در میان دفاتر تسهیل گر این مناطق تقسیم شده اند.
شهرستان سنندج با حدود 500 هزار نفر جمعیت مرکز استان کردستان است.

نظرات
آخرین اخبار