کد خبر: 7959
تاریخ انتشار: 12 اردیبهشت 1397 - 10:20
استاد گروه مطالعات زنان دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اشتغال بانوان مقوله ای اجتماعی است و تا زمانی که مساله ای زنانه تلقی شود، هر نوع سیاست گذاری، ناقص و ناکارآمد است.

فراتاب - گروه اجتماعی: علی جنادله در حاشیه نخستین همایش ملی مسائل اجتماعی زنان در دانشگاه علامه طباطبایی، افزود: اشتغال زنان در بستر اجتماعی رخ می دهد بنابراین توجه همه جانبه به این موضوع ضروری است زیرا در غیر این صورت با وجود تدارک شرایط لازم برای اشتغال زنان، فرصت شکوفایی برای آنان فراهم نمی شود.
وی یادآور شد: سیاست گذاری های حوزه اشتغال بانوان فراز و نشیب هایی داشته است به طوری که گاهی اشتغال زنان، آسیب زا و گاهی سیاست ها در جهت تسهیل و تشویق زنان برای اشتغال است.
جنادله اضافه کرد: ناپایداری در حوزه سیاست گذاری اشتغال زنان، باعث شده است تا اشتغال بانوان دچار آشفتگی شود.
این استاد مطالعات زنان با اشاره به مطالعه تجارب دیگر کشورها در زمینه اشتغال زنان، گفت: فرانسه سیاست گذاری های موفقی در زمینه اشتغال زنان داشته و جالب است با وجود اینکه بیشترین نرخ اشتغال زنان در میان کشورهای توسعه یافته را دارد، بیشترین نرخ باروری را هم به خود اختصاص داده است.
این پژوهشگر حوزه زنان اضافه کرد: در فرانسه سیاستگذاری های کلان در ساختارهای مختلف تقویت کننده و تسهیل گر برای حمایت از اشتغال پایدار زنان است به طوری که از منظر فرهنگی و اجتماعی، «مردان نان آور» به «مردان خانواده» تغییر یافته اند و ارزش های فرهنگی و تبلیغاتی هم در این راستا ترویج می شود. 
جنادله خاطرنشان کرد: سیاست های حمایتی اشتغال زنان در فرانسه محدود به مسائل بانوان نیست و برای توانمندسازی و بهره گیری از توانایی های اقتصادی زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه، تغییرات ساختاری ایجاد شده است.
به گزارش ایرنا، نخستین همایش ملی «مسائل اجتماعی زنان» دهم و یازدهم اردیبهشت‌ 1397 در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می شود.
تحولات سبک زندگی زنان، زنان و هویت، آسیب ها و مسائل اجتماعی زنان، حقوق شهروندی، مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان، آسیب های روابط زناشویی، زنان و آموزش، مسائل خانوادگی، مسائل حقوقی زنان و تحولات پوشش زنان از جمله محورهای این همایش است.
قرار است در این همایش دو روزه، 11 نشست تخصصی با حضور اندیشمندان و صاحبنظران حوزه زنان برگزار شود همچنین پروفسور اریک مسه، استاد فرانسوی متخصص در مطالعات جنسیت، از دانشگاه بوردور فرانسه در این همایش کارگاه آموزشی برگزار می کند.
این همایش علمی دو سالانه به همت وزارت کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری و با همکاری دانشگاه ها و برخی سازمان ها و نهادها برگزار شود.

نظرات
آخرین اخبار