کد خبر: 7887
تاریخ انتشار: 7 اردیبهشت 1397 - 20:05
د.رحمان قهرمانپور
در حدود یک هفته دیگر موعد تائید یا عدم تائید تعلیق تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران از سوی آمریکا به پایان می رسد.

فراتاب-گروه بین الملل: در حدود یک هفته دیگر موعد تائید یا عدم تائید تعلیق تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران از سوی آمریکا به پایان می رسد. در این میان موضوعی که بیش از همه در میان کارشناسان و تحلیلگران سیاسی مطرح است احتمال بالای عدم تائید تعلیق تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا است.

ترامپ از زمان آغاز تیلیغات ریاست جمهوری این کشور تا زمانی که بر مسند ریاست جمهوری آمریکا نشست همواره بر لزوم تغییر در معاهده برجام تاکید کرده و گفت است که که برجام بد ترین توافق تاریخ آمریکا است.

دلیل اصلی مخالفت ترامپ با برجام را می توان در مورد بندی از این معاهده به نام "بند غروب" دانست. ترامپ بیش از همه خواهان این است که دوره 10 ساله توقف غنی سازی اورانیوم توسط ایران باید دائمی باشد چرا که آن طور که وی ادعا کرده است در غیر این صورت ایران همچنان توان دستیابی به سلاح اتمی را خواهد داشت. ترامپ همچنین  خواستار مذاکره درباره برنامه موشک های دوربرد ایران نیز است که همچان که بارها مقامات ایرانی اعلام کرده اند مذاکره ای بر سر برنامه دفاعی و موشکی خود نخواهند داشت.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفر اخیر خود به   نیویورک در مورد خروج آمریکا از برجام و تبعات آن هشدار داده است. ظریف که برای شرکت در اجلاس صلح پایدار به آمریکا سفر کرده در سخنرانی‌های خود در اندیشکده‌های آمریکایی و همچنین گفتگو با رسانه‌های این کشور از هزینه‌های احتمالی خروج برجام از سوی آمریکا برای واشنگتن صحبت کرد. ظریف با اشاره به اقدامات ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام گفت: اقدام جمهوری اسلامی و واکنش جامعه بین المللی به خروج آمریکا از برجام، برای آمریکایی ها بسیار ناخوشایند خواهد بود.

ظریف در گفت و گویی که با تلویزیون سی بی اس آمریکا گفت: بدیهی است که بقیه دنیا نمی توانند از ما بخواهند به طور یکجانبه و یک طرفه به اجرای یک معامله فسخ شده ادامه دهیم.

وزیر امور خارجه همچنین با توجه به اظهارات اخیر مایک پمپئو وزیر خارجه پیشنهادی ترامپ گفت:اعتراف اخیر و دیرهنگام پمپئو در جلسه استماع کنگره، دراین باره که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز بوده، هست و خواهد بود، یعنی آمریکا ایران را تحریم کرد در حالی که به دنبال ساخت بمب نبود و می خواهد ایران را دوباره تحریم کند، چون ما قصد ساخت بمب رانداریم!

 

خروج احتمالی  آمریکا از برجام

یک کارشناس مسائل بین المللی با اشاره به احتمال خروج آمریکا از برجام این اتفاق را دارای پیامد های اقتصادی و سیاسی دانست. رحمان قهرمان پور کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گویی که با فراتاب داشت با اشاره به احتمال خروج  آمریکا از برجام گفت: «22 اردیبهشت ماه موعد گزارش وزارت امور خارجه به کنگره آمریکا است و معلوم خواهد شد که ترامپ در برجام خواهد ماند و به صورت مشروط آن را تمدید می کند یا اینکه از آن خارج می شود.»

قهرمان پور با اشاره به پیامد های خروج آمریکا از برجام گفت: «این اقدام از نظر اقتصادی و سیاسی پیامدهایی زیادی دارد. اما تاثیر آن بر برنامه هسته ای ایران بسته به مسئولان ایرانی دارد. با این حال به نظر می رسد که در صورت خروج امریکا از برجام، آن بخشی از فعالیت های هسته ای که به دلیل برجام متوقف شده بود دوباره شروع می شود. حالا این اقدام که شامل غنی سازی 20 یا 5 درصدی باشد بستگی به نظر مسئولان ایرانی دارد.»

وی در مورد احتمال ادامه برجام بدون آمریکا گفت: «برجام یک توافق بین المللی حقوقی نیست و یک توافق سیاسی چند جانبه است. به همین دلیل در این توافق ها مسئله قدرت از اهمیت بیشتری نسبت به مسائل مرتبط با حقوق بین الملل دارد و استمرار این گونه معاهده ها به قدرت های حاضر در آن بستگی دارد.»

قهرمان پور افزود: «در موضوع برجام بیشترین قدرت را آمریکا دارد و بیشترین تحریم های یکجانبه را آمریکا اعمال کرده است. اگر از نظر شکلی برجام بدون آمریکا متصور شود بدون حضور آمریکا این معاهده عملا تاثیری ندارد. ظریف هم  تاکید کرده که اگر آمریکا از این معاهده خارج شود احتمال اینکه ایران و اروپا در برجام بمانند اندک است زیرا به دلیل قدرت آمریکا، ایران از فوائد برجام محروم می شود.»

وی در پایان گفت: «قائدتا خروج آمریکا باعث خواهد شد که براساس محتوای برجام تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای که شورای امنیت علیه ایران وضع کرده بازخواهد گشت. براساس مفاد برجام هر کشوری که از معاهده خارج شود می تواند به سازمان ملل شکایت کند تا تحریم ها علیه ایران دوباره وضع شود.»

 

دکتر رحمان قهرمان پور کارشناس مسائل بین المللی

گفت و گو از محمدحسن گودرزی - فراتاب

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار