کد خبر: 7856
تاریخ انتشار: 4 اردیبهشت 1397 - 17:45
گزارش ویژه فراتاب از راند دوم انتخاب شهردار جدید پایتخت!
امروز صبح اعضای شورای شهر تهران از میان 20 نفر، هفت نفر را به عنوان گزینه های احتمالی شهرداری تهران انتخاب کردند تا بعد از حدود هفت ماه از ورود اصلاح طلبان به شهرداری تهران مقدمات انتخاب سومین شهردار را فراهم کنند.

 

فراتاب - گروه اجتماعی: با اینکه شب گذشته شایعاتی در مورد لغو رای گیری انتخاب هفت گزینه احتمالی شهرداری تهران در شبکه های اجتماعی دست به دست شد، اما این رای گیری صبح امروز در شورای شهر انجام و در نهایت محمد ابراهیم انصاری لاری، سید محمد علی افشانی، محمود حجتی، پیروز حناچی، سید محمود حسینی، حجت اله میرزایی و سمیع الله حسینی مکارم در این لیست هفت نفره جای گرفتند. اما آیا گزینه های انتخابی اعضای شورای شهر تهران توانایی و تجربه کافی برای اداره کلان شهری چون تهران را دارند؟

 

انصاری لاری

محمد ابراهیم انصاری لاری، که از حزب اتحاد کلت برخواسته، دانش آموخته حقوق و زاده لار در سال۱۳۳۹ است. اولین پست سیاسی- اجرایی او بخشداری اوز در سال ۱۳۵۹ است و در سال ۱۳۶۲ در رشته حقوق دانشگاه تهران به تحصیل مشغول و هم ‌زمان مدیر کل بازرسی و ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌ شود و با روزنامه‌ های کیهان، جمهوری اسلامی و اطلاعات در سال‌های ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۷ همکاری می‌کند. سال ۱۳۶۷ معاون سیاسی و امنیتی بوشهر می‌شود. شهر و استانی که بعدها در سال ۱۳۷۶ به عنوان استاندار به آنجا بر می‌گردد. پیگیری در دریافت یک در ‌هزار درآمد نفت برای توسعه بوشهر و تلاش در راه ایجاد پل تجاری بین بوشهرـ قطر و ایجاد بازارچه‌های مرزی و ساخت مجتمع‌های فرهنگی و برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی و هنری و توجه ویژه به زیباسازی و توسعه شهری بخشی از فعالیت‌های او در دوران استانداری است. علاقه به کتاب و مطبوعات در سال‌های ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۶ موجب می‌شود که علاوه بر مدیرمسئولی نشریاتی چون «میلاد» در لارستان، ماهنامه «نمایه»، ماهنامه «پیام کتابخانه»، «روز هفتم»، «فردای بهتر»، به عضویت هیات امنای کتابخانه ملی ایران درآید و دبیر کل هیات امنای کتابخانه‌های عمومی کشور شود.
در سال ۱۳۷۸ معاون وزیر کشور و رییس سازمان ثبت احوال کشور و در سال‌های ۸۴ـ۱۳۸۰ به عنوان استاندار فارس از سوی دولت اصلاحات انتخاب و منصوب شد.

 

سید محمد علی افشانی

سید محمد علی افشانی دیگر گزینه لیست هفت نفره شورای اسلامی شهر تهران است. او انتخاب شده حزب اعتماد ملی است و استانداری فارس را در کارنامه خود دارد. افشانی هم اکنون معاون عمرانی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در دولت دوازدهم است. او معاون سابق وزیر آموزش و پرورش و رئیس سابق سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بوده است. در سابقه افشانی معاونت استانداری استان‌های کهگیلویه و بویر احمد، خوزستان و سمنان نیز به چشم می‌خورد. افشانی پیش از این هم در 28 تیر 96 از گزینه های احتمالی شهرداری تهران بود که نتوانست با محمد علی نجفی و حزب کارگزاران رقابت کند.

 

محمود حجتی نجف آبادی

محمود حجتی نجف آبادی هم از طریق حزب اتحاد ملت بین گزینه های احتمالی شهرداری تهران قرار گرفت. او هم اکنون وزیر جهاد کشاورزی است و در دوران وزارتش بنا به درخواست رهبرانقلاب، طرح کلان افزایش تولید را تدوین کرد و به اجرا گذاشت. در راستای اجرای طرح افزایش تولید، دولت قیمت خرید تضمینی گندم را افزایش داد تا کشاورزان به تولید گندم تشویق شوند. با اجرای این طرح، تولید گندم با ۷۳درصد رشد از ۸ میلیون تن به ۱۴ میلیون تن رسید و واردات بیش از ۶٫۴ میلیون تن گندم در سال به صفر رسید و خودکفایی در تولید این محصول اساسی حاصل شد؛ لذا جشن خودکفایی گندم در کشور برگزار شد. حجتی، زاده نجف آباد اصفهان است و استانداری سیستان و بلوچستان، وزیر راه و ترابری، وزیر جهاد کشاورزی را در کارنامه شغلی و تجربی خود دارد.

 

پیروز حناچی

پیروز حناچی که بیشترین رزومه کاری خود را در زمینه شهرسازی دارد، متولد 1342 و فارغ التحصیل نخستین دوره دکتری معماری دانشگاه تهران در سال 1378 است. او که انتخابی از سوی حزب اتحاد ملت است، در دو عرصه دانشگاهی و دولتی سابقه فعالیت اجرایی دارد. حضور در دانشگاه تهران، قائم مقامی ریاست دانشکده هنرهای زیبا تهران، معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه تهران، مشاور رئیس دانشگاه تهران، ریاست مؤسسه پژوهشی فرهنگ و هنر دانشگاه تهران و همچنین مدیریت گروه مرمت ابنیه و بافت دانشکده معماری دانشگاه تهران از سوابق اجرایی پیروز حناچی در دانشگاه بوده است. مشاور وزیر مسکن و شهر سازی، معاونت معماری و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی، سابقه ریاست مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی از سوابق دولتی پیروز حناچی به حساب می‌آید. او همچنین سابقه عضویت در شورای عالی فنی سازمان میراث فرهنگی، کمیسیون زیربنایی دولت اصلاحات، شورای عالی ترافیک، عضویت در کمیسیون ماده ۵ و ریاست شورای تدوین مقررات ملی ساختمان را در پرونده خود دارد. حناچی در تاریخ بیست و پنجم مهر ماه ۱۳۹۶ طی حکمی از سوی محمدعلی نجفی، شهردار تهران به سمت معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران منصوب شد.

 

سید محمود حسینی

حسینی هم از حزب اتحاد ملت بیرون آمده است. او سال 1334 در خوراسگان اصفهان به دنیا آمد. فارغ تحصیل کارشناسی ارشد فیزیک از دانشگاه اصفهان است و جدی ترین سمت های او استانداری سیستان و بلوچستان و استان اصفهان بوده است. عضویت هیئت علمی و مسئول بخش فرهنگی جهاد دانشگاهی اصفهان، رییس آموزش شرکت ملی گاز و رییس طرح و برنامه ریزی نیروی انسانی شرکت ملی گاز ایران از دیگر سوابق کاری او است.

 

 

حجت اله میرزایی

حجت اله میرزایی، معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورا در شهرداری تهران هم از گزینه های حزب اعتماد ملی است که پیش تر اعلام کرده بود: «تمایلی برای کاندیداتوری شهرداری ندارم.» اما امروز در لیست هفت نفره شورای شهر قرار گرفت تا علامت سوال بزرگی در ذهن ها شکل بگیرد که چرا اعضای شورای شهر باید به کسی رای دهند که خودش علاقه ای به شهردار شدن ندارد. با این حال میرزایی دارای سابقه تحصیل در سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری در حوزه اقتصاد نظری، توسعه و برنامه ریزی و اقتصاد است. حجت الله میرزایی علاوه بر عضویت هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، پیش از اين معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مديرعامل موسسه سياست پژوهي صبا وابسته به صندوق بازنشستگي کشوري بوده است. در کارنامه اجرایی و پژوهشی میرزایی مشاوره، برنامه‌ریزی و اجرای ده‌ها پروژه در مناطق مختلف کشور با اهداف توسعه روستایی، شهری، صنعتی و سرمایه‌گذاری به چشم می‌خورد.

 

سمیع الله حسینی مکارم

سمیع الله حسینی مکارم، که به عنوان معاون مالی و اقتصاد شهری، وارد شهرداری تهران و پس از استعفای محمد علی نجفی سرپرست شهرداری شد، صبح امروز با بیشترین موافق در میان اعضای شورای شهر، یعنی 16 رأی به لیست هفت نفره کاندیدای شهرداری تهران وارد شد. او که دارای سابقه تحصیل در سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری در حوزه اقتصاد نظری و اقتصاد برنامه‌ریزی است، پیش از این معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاون سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران و مدیر کل بودجه و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش بود. 

رییس اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۴ تهران، معاون اداری و مالی اداره کل آموزش و پرورش تهران، مدیر کل بودجه و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش، معاون طرح و برنامه پست بانک ایران، معاون سرمایه‌گذاری سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران، معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از سوابق حسینی مکارم است.

 

گزارش از شیما حیدری - گروه اجتماعی فراتاب

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

 

 

نظرات
آخرین اخبار