کد خبر: 7486
تاریخ انتشار: 9 اسفند 1396 - 19:13
کالین شیندلر
به نظر میرسد که شایعات و مسایلی که درباره فساد پیرامون نتانیاهو و خانواده‌اش تا به امروز مطرح بوده است وارد فاز جدیدی شده و این بار دیگر اجرایی شده است.

فراتاب - گروه بین الملل: به نظر میرسد که شایعات و مسایلی که درباره فساد پیرامون نتانیاهو و خانواده‌اش تا به امروز مطرح بوده است وارد فاز جدیدی شده و این بار دیگر اجرایی شده است.

موارد اتهامی او به 4 مورد رسیده است که بسیاری از آنها می‌تواند برای او مشکل ساز شود. نکته‌ای که از دید بسیاری از رسانه‌ها غافل مانده است اما این است که بسیاری  علت این مشکلات را از همسر نتانیاهو می‌دانند که خود او نیز در میان متهمین قرار دارد.

برخی معتقدند که تمام این مسائل به این دلیل است که نسل رهبران جدید اسرائیل از مدل زندگی رهبران پیشین آن فاصله گرفته‌اند و به نوعی به ورطه فساد بی‌پایان کشیده شده‌اند و این قضیه نیز مشمول هر  دو طرف راست و چپ است. نسل جدید رهبران اسرائیل به سبک زندگی خود و اشرافی‌گری در آن بسیار اهمیت می‌دهند و همین نیز باعث سقوط آنان به فساد شده است و این اتفاق برای هر رهبری که به سبک زندگی خود بیش از کتابخانه خود بها دهد رخ خواهد داد.

مساله فساد پیش آمده یک دو دستگی را در داخل اسرائیل ایجاد کرده است. برخی معتقدند که نتانیاهو علیرغم فساد می‌باید به کار خود در کسوت نخست وزیر اسرائیل ادامه دهد، مخالفین اما خواهان استعفای او از قدرت هستند. سوال اصلی در اینجا مطرح خواهد شد که اگر این روند ادامه یابد، آینده سیاسی اسرائیل به کدام سو خواهد رفت. علیرغم اینکه نتانیاهو قسم یاد کرد که در پست خود خواهد ماند و ائتلاف راست میانه و راست افراطی را حفظ خواهد کرد، تحلیلگران اما به این مساله پرداخته‌اند که احتمال کناره‌گیری و یا تعلیق او از قدرت کم نیست و در این صورت می‌باید به فکر جایگزینی برای رهبری حزب لیکود و یا مقام نخست وزیری اسرائیل بود.

در این شرایط این احتمال نیز مطرح است که در صورتی که پای امنیت ملی اسرائیل به میان باشد و یا تهدیدی متوجه امنیت این کشور شود ، مردم ممکن است به صورت دیگری با این قضیه برخورد کرده و از ادامه فعالیت نتانیاهو پشتیبانی کنند. اختلاف نظر میان مقامات سیاسی اسرائیل نیز به این وضع معماگونه دامن زده است. زمانی که این دو دستگی در سطح مقامات ایجاد شود، جامعه نیز دچار نوعی تشنج می‌شود. به طور مثال وزیر دادگستری اسرائیل اعلام کرده است که اگر هم نتانیاهو مجرم اعلام شود ، لزومی ندارد که حتما از قدرت کناره‌گیری کند و این در حالی است که در میان رقبای سیاسی نخست وزیر و همچنین بخش نسبتا زیادی از جامعه اسرائیل، این ایده وجود دارد که در صورت اثبات جرم، او می‌باید از قدرت استعفا داده و پست نخست وزیری را به شخص دیگری بسپارد.

در نهایت باید نشست و نظاره‌گر بود که  در صورت اثبات جرم او ، آیا نتانیاهو از قدرت کناره‌گیری می‌کند و یا مسائل متعدد امنیتی که امنیت این کشور را تهدید می‌کند به کمک او می‌آید و باعث می‌شود که جامعه و نخبگان به این اجماع برسند که حضور او در قدرت بهتر است و از به صورت کوتاه مدت ، از فساد او چشم پوشی می‌کنند. 

برگردان به فارسی: علیرضا مسعود - روزنامه سازندگی

نظرات
آخرین اخبار